ville du donere..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2011

ivfmarie

Her er lidt info - fundet på en fertilitetskliniks hjemmeside:

Hvis du vil være ægdonor
Denne information er henvendt til kvinder der overvejer at blive ægdonor.

Efter en ændring i LOV OM KUNSTIG BEFRUGTNING er det pr. 1. januar 2007 blevet muligt at donere æg, uanset om man selv er i barnløshedsbehandling eller ej.

Behovet for ægdonation er stort, da mange kvinder ikke har mulighed for selv at danne æg grundet svært nedsat eller medfødt manglende funktion af æggestokkene.

Årsagerne kan også være, at kvinden har gennemgået strålebehandling eller kemoterapi, som har skadet æggestokkene, eller at disse er fjernet på grund af kroniske forandringer i underlivet.

HVEM KAN DONERE ÆG?

Hvis du er 18-35 år, sund og rask, uden kendte arvelige sygdomme i familien, har regelmæssige menstruationer og bliver testet negativ for HIV, hepatitis B + C, gonoré og syfilis kan du donere æg.                   

Ægdonation er anonym, og anonymiteten kan ikke brydes.

Donationen skal ske af idealistiske årsager, og der ydes derfor ingen betaling til donor. Der gives dog en økonomisk kompensation for transportudgifter, og medicin og undersøgelser er gratis. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2011

3rollinger

Jeg tror godt jeg kunne donere aeg, men ikke til nogen jeg kender.

Og jeg tror faktisk heller ikke umiddelbart det maa vaere rart for modtageren at vide at jeg et eller andet sted var den biologiske mor.

Saa jeg ville donere aeg anonymt til en bank, og haabe at andre kvinder ville goere det samme, saa min gode veninde kunne faa et anonymt aeg. Ligesom man ogsaa kan faa anonym saed fra en saedbank.

Anmeld

22. marts 2011

Kofoed.

ivfmarie skriver:

I Danmark kan man KUN donere anonymt - så du kan bare slå til med det samme

Nu er jeg gravid med tvillinger, så regner ikke med det er en mulighed før de er ude og tror heller jeg må vente lidt med det, hvis jeg kan amme, så ved jeg ikke hvordan de reagere på homonerne og sådan

Men jeg vil bare gerne, at æggene med garanti ikke ender i nærheden af, hvor jeg bor. Hvis de nu kom til sjælland (der bor rigtig mange, så det er stadig anonymt på den måde), så risikoen for, at ramme ind i dem/den senere er minimal. Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.

Men så noget du skrev tidligere med, at de aldrig vil kunne kontakte dig. Hvad nu hvis barnet for en sygdom og har ægdoners blodtype, så hun er "den eneste" eller "den nemmeste" at få fx koglemarv fra? Hvad gør man så?

Anmeld

22. marts 2011

ivfmarie

Kofoed33 skriver:

Nu er jeg gravid med tvillinger, så regner ikke med det er en mulighed før de er ude og tror heller jeg må vente lidt med det, hvis jeg kan amme, så ved jeg ikke hvordan de reagere på homonerne og sådan

Men jeg vil bare gerne, at æggene med garanti ikke ender i nærheden af, hvor jeg bor. Hvis de nu kom til sjælland (der bor rigtig mange, så det er stadig anonymt på den måde), så risikoen for, at ramme ind i dem/den senere er minimal. Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.

Men så noget du skrev tidligere med, at de aldrig vil kunne kontakte dig. Hvad nu hvis barnet for en sygdom og har ægdoners blodtype, så hun er "den eneste" eller "den nemmeste" at få fx koglemarv fra? Hvad gør man så?

I så fald er det op til klinikken at opbevare data så donor kan findes senere.

Man kunne jo også forestille sig den situation at donor opdager at hun har en arvelig sygdom, som et bar af et donoræg kunne have arvet.. Så er der selvfølgelig en mulighed for at gå tilbage i arkiverne.

Det kan man altså også ved sæddonation - begge veje.

Anmeld

22. marts 2011

Kofoed.

ivfmarie skriver:

I så fald er det op til klinikken at opbevare data så donor kan findes senere.

Man kunne jo også forestille sig den situation at donor opdager at hun har en arvelig sygdom, som et bar af et donoræg kunne have arvet.. Så er der selvfølgelig en mulighed for at gå tilbage i arkiverne.

Det kan man altså også ved sæddonation - begge veje.

Okay, synes nok der burde være sådan noget, for det kan jo desværre godt ske.

Anmeld

22. marts 2011

Isabella_mor

det tror jeg sagtens jeg kunne finde på.. jeg ville ikke have noget "jeg er din rigtige mor" issues med den slags.. hvis man kan hjælpe en ven der er barnløs og man holder meget af den ven eller venninde.. så havde jeg gjort det.. tror også min kæreste ville donere sæd hvis det skulle være..

Anmeld

22. marts 2011

Ranarupta

Forudsat, at jeg selv havde fået de børn, jeg skulle - og det var en nær veninde, så ja! Fuldstændigt uden at blinke!

Det har også været på tale, at min kæreste skulle være sæddonor til et lesbisk vennepar.

Anmeld

22. marts 2011

Tvillingemor80

Nej det kunne jeg ikke og heller ikke anonymt.. Ville lægge alt for mange føelser i det og føle jeg havde en masse børn rundt omkring jeg ikke kendte til..

Ville sikkert blive så skør at jeg ville begynde at vende mig efter børn der lignede mig osv.

Det ville blive er værre rod..

Men  til dem der kan

Anmeld

22. marts 2011

Anonym trådstarter

amandamh skriver:

Nej det kunne jeg ikke og heller ikke anonymt.. Ville lægge alt for mange føelser i det og føle jeg havde en masse børn rundt omkring jeg ikke kendte til..

Ville sikkert blive så skør at jeg ville begynde at vende mig efter børn der lignede mig osv.

Det ville blive er værre rod..

Men  til dem der kan

hihi kunne lige se det for mig.. (er du mit barn, eller dig, eller dig?!?)  men kan godt forstå hvad du mener.. det er en svær størrelse

Anmeld

22. marts 2011

Sphynxlover

Nope...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.