Børnestavning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2011

Mumto3

Kloster skriver:

Hej.

Jeg kender godt børnestavning og har 2 børn på 13 og 11 år, der har børnestavet og 1 barn der går i 0. klasse, der er midt i det.

Min erfaring med de to store drenges stavning er perfekt. De både læser og staver over gennemsnittet. De har jo lært de grundlæggende regler i 0. klasse, men da de kom i 1. klasse i august, kunne de læse i efterårsferien. Vildt!! Men det virker. Det kan simpelthen høre ordet og læse det ud fra lydene og hvordan lydene ligger i munden

Ved ikk eom mine drenge er generelt dygtige læsere, men det har virket perfekt ved begge vores drenge. Spændende med nr 3

men hvordan er de så gået fra at 'børnestave' til at voksenstave?

Her tænker jeg på min egen skolegang, hvor min danskelærer faktisk havde ideen om børnestavning (det var der baer ikke noget der hed dengang). Hun sagde at man skulle endlige ikke rette for det virkede demotivernde at få en stil tilbage fyldt med røde streger. Så vi blev aldrig rettet og dermed lærte vi (altså hele klassen) heller aldrig at stave! Det var først i 7.klasse hvor vi fik tysk, at der begyndte at ske noget. For vores tysklære var også dansklærer, og da det gik op for hende at vi intet kunne, så blev hun jo nødt til at undervise os i dansk, og så forsøge at hælde lidt tysk ned over os også.

Min søn i 0.klasse kan sagtens læse, men han gider ikke. Han hader at læse, men kan pludselige spørge hvorfor står der 'vitamin' der? (eller hvad han nu har læst), så vi er ikke itvivl om at han kan læse.

Tilgengæld elsker han at skrive dagbog og skrive historie til lillebror. Grundet min egen skolegang er jeg lidt bekrymret for hvordan han skal lære at stave 'rigtigt'.

Hvad med dine børn. Kunne de lide at læse? Jeg tænker at det må være sjovt pludselig at kunne læse....,men det er det åbentbart ikke for alle.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2011

Kloster

Mumto3 skriver:

Her tænker jeg på min egen skolegang, hvor min danskelærer faktisk havde ideen om børnestavning (det var der baer ikke noget der hed dengang). Hun sagde at man skulle endlige ikke rette for det virkede demotivernde at få en stil tilbage fyldt med røde streger. Så vi blev aldrig rettet og dermed lærte vi (altså hele klassen) heller aldrig at stave! Det var først i 7.klasse hvor vi fik tysk, at der begyndte at ske noget. For vores tysklære var også dansklærer, og da det gik op for hende at vi intet kunne, så blev hun jo nødt til at undervise os i dansk, og så forsøge at hælde lidt tysk ned over os også.

Min søn i 0.klasse kan sagtens læse, men han gider ikke. Han hader at læse, men kan pludselige spørge hvorfor står der 'vitamin' der? (eller hvad han nu har læst), så vi er ikke itvivl om at han kan læse.

Tilgengæld elsker han at skrive dagbog og skrive historie til lillebror. Grundet min egen skolegang er jeg lidt bekrymret for hvordan han skal lære at stave 'rigtigt'.

Hvad med dine børn. Kunne de lide at læse? Jeg tænker at det må være sjovt pludselig at kunne læse....,men det er det åbentbart ikke for alle.

Jamen det ved jeg faktisk ikke. Det kan de bare lige pludselig med god hjælp fra en god lærer åbenbart  Jeg var meget skeptisk med den måde at lære børn at stave og læse på, men det virker bare og virker hurtigt (i hvert fald på "vores" skole)

Og jeg mine drenge elsker at læse. De laver også alt muligt andet, men læser meget. Både alm bøger og tegneserier. De har skullet læse fx 20 min hver dag og det har de gjort.

Anmeld

4. marts 2011

SussieThyssen

MarianneSonne skriver:

Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:

• Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine
  • Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
  • Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet
  • Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.

Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.

Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?

Marianne

www.stjerneleg.dk

Som gammel dansklærer kan jeg delvist gå ind for det system...men ikke 100%.
Men sådan er det tit, når man får en ide, om noget så driver man det for langt ud.
Så længe de er små, så er det ok at børnestave, men de skal OGSÅ lære at stave rigtigt.
SÅ den bløde mellemvej, tror jeg er den bedste.
Mine egne unger har også børnestavet i starten, men vi har så sandelig også stavet rigtigt.

Børn er sådan indrettet i hjernen, at de udvikler sig i kasser.
Hvis man har et matematikerbarn, så er børnestavning ideelt, for deres hjerne er ganske enkelt ikke parat til de komplicerede processer, det er at lære rigtig stavning, og hvis barnet så får nederlag omkring stavningen, så er det, man får tabte børn på det område.
Og naturligvis modsat.
Har man et sprogligt barn, så er det igang med stavningen og lade tallene vente.
Her er det vigtigt ikke at presse talforståelsen ned over hovedet på barnet, men holde sig til bolcher, æbler og appelsiner, samt mængderegningen hvor man visualiserer tingene hele tiden.
Det er derfor, at det er så vigtigt at man som lærer hele tiden undervisnings differancierer og vurderer det enkelte barns udvikling og parathed, så de ikke får nederlag.

Kærligst
Sussie

Anmeld

4. marts 2011

Mi

Loppe skriver:

Jeg har en datter der går i 3. klasse, som ikke lige er den bedste til at læse og skrive. Når hun børnestaver er hun glad - hun er glad fordi hun kan være med ligesom de andre i klassen, og der er ingen der retter hende. Jeg synes det er super godt. Hun har skrevet virkelig mange gode historier hvor hun har børnestavet.

Det er da dejligt at hun får en masse succesoplevelser med det. Jeg var også bare så stolt at Laura, for hun havde selv tegnet tre billeder og skrevet tre ord. Og de var næsten stavet rigtigt!

Anmeld

4. marts 2011

Mi

Carina1977 skriver:

Hehe jeg blev også irettesat af min søn, da han gik i 1. klasse. jeg ville hjælpe ham med at lære at stave et ord, hvortil han udbrød: helt ærligt mor! Det her er altså børnestavning!

hehe du kan tro at mor her blev irettesat

jeg synes også det er fint. De lærer jo også ved at lege med bogstaver og ord, og henad vejen finder de jo også ud af, hvordan det i virkeligheden staves. I starten skal det helt bestemt leges ind, så de får interessen for det.

Haha, ja vi fik også at vide at børnene bestem var klar over at der var forskel på voksen- og børnestavning. Vi måtte også gerne bede dem hjælpe med at læse børnestavning, for det kan godt være lidt svært for voksne at læse

Anmeld

4. marts 2011

Mi

N&J skriver:

Jeg har arbejdet med det i en bh klasse, og det fungede rigtig godt for børnene (det var lidt sværere for mig at vænne mig til), men børnene lærte også lydhuset og det supplerede jo børnestavningen - jeg syntes personligt det er en genial læringsmetode..

Dejligt at høre nogle gode erfaringer med det.

Anmeld

4. marts 2011

Mi

Lullaby skriver:

Jeg lærer mine unger at børnestave. Og hold da op hvor lange sætninger pludselig er meget korte  Men efter knap et tre kvart år kan de pludselig skrive lange sætninger hvor der er få fejl. Så jo vi arbejder derud af med denne teori

Ja, jeg kan fornemme at der faktisk er mange som kender til det. Jeg havde bare kun hørt om det på en skole før

Anmeld

4. marts 2011

Mi

Kloster skriver:

Hej.

Jeg kender godt børnestavning og har 2 børn på 13 og 11 år, der har børnestavet og 1 barn der går i 0. klasse, der er midt i det.

Min erfaring med de to store drenges stavning er perfekt. De både læser og staver over gennemsnittet. De har jo lært de grundlæggende regler i 0. klasse, men da de kom i 1. klasse i august, kunne de læse i efterårsferien. Vildt!! Men det virker. Det kan simpelthen høre ordet og læse det ud fra lydene og hvordan lydene ligger i munden

Ved ikk eom mine drenge er generelt dygtige læsere, men det har virket perfekt ved begge vores drenge. Spændende med nr 3

Det lyder da som et par kvikke drenge du har dig der. Mon ikke nr tre følger trop. Jeg glæder mig også til at mine piger kan begynde at læse. Det er jo en hel ny verden fuld af oplevelser som venter på dem.

Anmeld

5. marts 2011

Mi

Mumto3 skriver:

Jeg prøver også lige at svare.

Vi fik at vide, at de lære voksenstavning ved at blive præsenteret for det. Når de læser eller læreren skriver ord op, så vil de se hvordan det rigtig er stavet og selv gøre sig erfaring med det. Grundet til at det så hænger fast i hovedet på dem også, er fordi de selv får lov til at arbejde sig hen imod at gøre det rigtig, i stedet for at det er udenadslære. Samtidig øver de jo også mere og mere voksenstavning, jo ældre børnene bliver.

Anmeld

5. marts 2011

Mi

SussieThyssen skriver:

Som gammel dansklærer kan jeg delvist gå ind for det system...men ikke 100%.
Men sådan er det tit, når man får en ide, om noget så driver man det for langt ud.
Så længe de er små, så er det ok at børnestave, men de skal OGSÅ lære at stave rigtigt.
SÅ den bløde mellemvej, tror jeg er den bedste.
Mine egne unger har også børnestavet i starten, men vi har så sandelig også stavet rigtigt.

Børn er sådan indrettet i hjernen, at de udvikler sig i kasser.
Hvis man har et matematikerbarn, så er børnestavning ideelt, for deres hjerne er ganske enkelt ikke parat til de komplicerede processer, det er at lære rigtig stavning, og hvis barnet så får nederlag omkring stavningen, så er det, man får tabte børn på det område.
Og naturligvis modsat.
Har man et sprogligt barn, så er det igang med stavningen og lade tallene vente.
Her er det vigtigt ikke at presse talforståelsen ned over hovedet på barnet, men holde sig til bolcher, æbler og appelsiner, samt mængderegningen hvor man visualiserer tingene hele tiden.
Det er derfor, at det er så vigtigt at man som lærer hele tiden undervisnings differancierer og vurderer det enkelte barns udvikling og parathed, så de ikke får nederlag.

Kærligst
Sussie

Tak for svar.

Jeg har heller ikke indtryk af, at de slet ikke bruger andet end børnestavning. Det er blot det udgangspunkt de tager for de små børn i 0 og 1 klasse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.