MarianneSonne skriver:
Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:
- Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine

- Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
- Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet

- Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.
Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.
Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?
Marianne
www.stjerneleg.dk
Som gammel dansklærer kan jeg delvist gå ind for det system...men ikke 100%.
Men sådan er det tit, når man får en ide, om noget så driver man det for langt ud.
Så længe de er små, så er det ok at børnestave, men de skal OGSÅ lære at stave rigtigt.
SÅ den bløde mellemvej, tror jeg er den bedste.
Mine egne unger har også børnestavet i starten, men vi har så sandelig også stavet rigtigt.
Børn er sådan indrettet i hjernen, at de udvikler sig i kasser.
Hvis man har et matematikerbarn, så er børnestavning ideelt, for deres hjerne er ganske enkelt ikke parat til de komplicerede processer, det er at lære rigtig stavning, og hvis barnet så får nederlag omkring stavningen, så er det, man får tabte børn på det område.
Og naturligvis modsat.
Har man et sprogligt barn, så er det igang med stavningen og lade tallene vente.
Her er det vigtigt ikke at presse talforståelsen ned over hovedet på barnet, men holde sig til bolcher, æbler og appelsiner, samt mængderegningen hvor man visualiserer tingene hele tiden.
Det er derfor, at det er så vigtigt at man som lærer hele tiden undervisnings differancierer og vurderer det enkelte barns udvikling og parathed, så de ikke får nederlag.

Kærligst
Sussie
Anmeld