MarianneSonne skriver:
Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:
- Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine

- Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
- Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet

- Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.
Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.
Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?
Marianne
www.stjerneleg.dk
Hej.
Jeg kender godt børnestavning og har 2 børn på 13 og 11 år, der har børnestavet og 1 barn der går i 0. klasse, der er midt i det.
Min erfaring med de to store drenges stavning er perfekt. De både læser og staver over gennemsnittet. De har jo lært de grundlæggende regler i 0. klasse, men da de kom i 1. klasse i august, kunne de læse i efterårsferien. Vildt!! Men det virker. Det kan simpelthen høre ordet og læse det ud fra lydene og hvordan lydene ligger i munden 
Ved ikk eom mine drenge er generelt dygtige læsere, men det har virket perfekt ved begge vores drenge. Spændende med nr 3 
Anmeld