Børnestavning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.151 visninger
24 svar
0 synes godt om
2. marts 2011

Mi

Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:

• Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine
  • Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
  • Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet
  • Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.

Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.

Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Kindfed

Jeg har ingen erfaring med børnestavning (andet end at mine veninder med børn i den alder hader det), men jeg har haft dette eksempel på min Facebook engang, hvor vi snakkede om det:

Jaj sd og fsg søhsd ab iraton.

Og her kan man da som forælder tydeligt læse, at der står: Jeg står og fisker søheste i Kroatien

Anmeld

2. marts 2011

Mi

Kindfed skriver:

Jeg har ingen erfaring med børnestavning (andet end at mine veninder med børn i den alder hader det), men jeg har haft dette eksempel på min Facebook engang, hvor vi snakkede om det:

Jaj sd og fsg søhsd ab iraton.

Og her kan man da som forælder tydeligt læse, at der står: Jeg står og fisker søheste i Kroatien

Ja det er da så tydeligt at læse  LOL

Anmeld

4. marts 2011

sedde

Nu har man ikke børnestavet i særlig mange år, men den sidste forskning viser, at 95% af de børn der børnestaver, staver korrekt når de er færdig med 3 klasse. Hvor imod det kun er 73 % i en klasse der ikke børnestaver.

Anmeld

4. marts 2011

Ina33

MarianneSonne skriver:

Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:

• Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine
  • Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
  • Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet
  • Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.

Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.

Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?

Marianne

www.stjerneleg.dk

Jeg har en datter der går i 3. klasse, som ikke lige er den bedste til at læse og skrive. Når hun børnestaver er hun glad - hun er glad fordi hun kan være med ligesom de andre i klassen, og der er ingen der retter hende. Jeg synes det er super godt. Hun har skrevet virkelig mange gode historier hvor hun har børnestavet.

Anmeld

4. marts 2011

Carina1977

MarianneSonne skriver:

Marianne

www.stjerneleg.dk

Hehe jeg blev også irettesat af min søn, da han gik i 1. klasse. jeg ville hjælpe ham med at lære at stave et ord, hvortil han udbrød: helt ærligt mor! Det her er altså børnestavning!

hehe du kan tro at mor her blev irettesat

jeg synes også det er fint. De lærer jo også ved at lege med bogstaver og ord, og henad vejen finder de jo også ud af, hvordan det i virkeligheden staves. I starten skal det helt bestemt leges ind, så de får interessen for det.

Anmeld

4. marts 2011

Carina1977

lige en tilføjelse.

Min søn går i 3. klasse og staver fejlfrit nu. Allerede i starten af 2. klasse havde han fejlfri diktater. Her i 3. klasse, kan han stave svære ord korrekt. jeg tror altså det der børnestavning er en positiv ting

Anmeld

4. marts 2011

N&J

Jeg har arbejdet med det i en bh klasse, og det fungede rigtig godt for børnene (det var lidt sværere for mig at vænne mig til), men børnene lærte også lydhuset og det supplerede jo børnestavningen - jeg syntes personligt det er en genial læringsmetode..

Anmeld

4. marts 2011

Lullaby

Jeg lærer mine unger at børnestave. Og hold da op hvor lange sætninger pludselig er meget korte  Men efter knap et tre kvart år kan de pludselig skrive lange sætninger hvor der er få fejl. Så jo vi arbejder derud af med denne teori

Anmeld

4. marts 2011

Kloster

MarianneSonne skriver:

Marianne

www.stjerneleg.dk

Hej.

Jeg kender godt børnestavning og har 2 børn på 13 og 11 år, der har børnestavet og 1 barn der går i 0. klasse, der er midt i det.

Min erfaring med de to store drenges stavning er perfekt. De både læser og staver over gennemsnittet. De har jo lært de grundlæggende regler i 0. klasse, men da de kom i 1. klasse i august, kunne de læse i efterårsferien. Vildt!! Men det virker. Det kan simpelthen høre ordet og læse det ud fra lydene og hvordan lydene ligger i munden

Ved ikk eom mine drenge er generelt dygtige læsere, men det har virket perfekt ved begge vores drenge. Spændende med nr 3

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.