Børnestavning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Mi

sedde skriver:

Nu har man ikke børnestavet i særlig mange år, men den sidste forskning viser, at 95% af de børn der børnestaver, staver korrekt når de er færdig med 3 klasse. Hvor imod det kun er 73 % i en klasse der ikke børnestaver.

Meget interessant  Og jo helt fantastisk når så mange flere børn får gavn af undervisningen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

Valle81

MarianneSonne skriver:

Jeg har lige været til møde på mine pigers skole hvor de fortalte om børnestavning. De går i 0. klasse og er bare helt vilde med at børnestave. Kort fortalt går det ud på:

• Børnene skal bare skrive alt det de har lyst til, de skriver de bokstaver/lyde de kan høre. Som hun sagde: "hvis en dreng vil skrive monstertruckdræbermaskine, og kun kan høre m, ja så skriver han m og der står så monstertruckdræbermaskine
  • Man skal ikke rette børnene når de børnestaver. Stavefejl findes simpelthen ikke. Alt er rigtigt, alt er tilladt, bare de skriver
  • Hvis børnene gerne vil stave noget rigtig, så må man gerne hjælpe dem, men så er det voksenstavning man laver og det er jo noget helt andet
  • Ideen er vist at børn ikke lærer noget ved at få at vide at de laver fejl, men ved at blive motiveret til at fortsætte med at skrive. Og at mange børn lærer at læse, ved at skrive.

Jeg tror på at det er helt rigtigt at holde dem motiveret til at skrive og læse, og så er det mindre rigtigt om det de laver er korrekt. De har gode erfaringer med det.

Er der nogen herinde som har enten arbejdet med det, eller har børn som har børnestavet? Hvad er jeres erfaringer?

Marianne

www.stjerneleg.dk

Heysa:0)

Min datter bliver også "undervist" i børnestavning.

De starter meget meget lidt med det i 0. klasse - så lidt at jeg nærmest vil sige ingenting - men dog gjorde de lidt.

Her i første er de virkelig igang med det og shit manner det går stærkt. Fra en masse bogstaver store som små blandet på en lang række til at skrive forståelige histeorier med så mange rigtige ord osv.

Hun læser også - næsten alt - og jeg kan slet ikke huske at jeg var så dygtigt efter 1/2 år i 1. klasse.

Så jeg går fudstædning ind for det - det er motiverende og udvikende:0)

Christina

Anmeld

5. marts 2011

muzen

jeg er dybt imponeret, jeg selv er en virkelig dårlig staver. så jeg ville da vildt gerne have haft den undervisning jeres børn får.

heldigvis ser det ud til at min knægt ikke har arvet mine svagheder for han er bare kvik, (får vi hele tiden af vide i VS) han har lige regnet ud hvordan han skal gøre for at sno sig uden om reglerne.

han er allerede intresseret i bogstaver og han ved godt at han starter med M og at det gør mor også. far startet med F

når han ser de bogstaver peger han på dem og siger mor eller far
han er 2 år og 3 mdr

men er der nogen der ved om der findes et sted hvor man kan se hvilket skoler der kører med børnestavning?

vil vildt gerne finde ud af om min søns skole gør det?

Anmeld

5. marts 2011

Mi

muzen skriver:

jeg er dybt imponeret, jeg selv er en virkelig dårlig staver. så jeg ville da vildt gerne have haft den undervisning jeres børn får.

heldigvis ser det ud til at min knægt ikke har arvet mine svagheder for han er bare kvik, (får vi hele tiden af vide i VS) han har lige regnet ud hvordan han skal gøre for at sno sig uden om reglerne.

han er allerede intresseret i bogstaver og han ved godt at han starter med M og at det gør mor også. far startet med F

når han ser de bogstaver peger han på dem og siger mor eller far
han er 2 år og 3 mdr

men er der nogen der ved om der findes et sted hvor man kan se hvilket skoler der kører med børnestavning?

vil vildt gerne finde ud af om min søns skole gør det?

Han er da en kvik dreng  Mine piger begynde også på bokstaver da de var 2½ år og næsten hele alfabetet da de var fire år. Den lille derimod er først lige begyndt at tale i en alder af 2½. Børn er bare så forskellige, heldigvis.

Jeg vidst ikke at mine børns skole brugte børnestavning, det står ikke noget steder. Du skal nok høre ad på skolen om de bruger det.

Anmeld

5. marts 2011

Mi

Valle81 skriver:

Heysa:0)

Min datter bliver også "undervist" i børnestavning.

De starter meget meget lidt med det i 0. klasse - så lidt at jeg nærmest vil sige ingenting - men dog gjorde de lidt.

Her i første er de virkelig igang med det og shit manner det går stærkt. Fra en masse bogstaver store som små blandet på en lang række til at skrive forståelige histeorier med så mange rigtige ord osv.

Hun læser også - næsten alt - og jeg kan slet ikke huske at jeg var så dygtigt efter 1/2 år i 1. klasse.

Så jeg går fudstædning ind for det - det er motiverende og udvikende:0)

Christina

Det er da helt vild at det går så hurtig. Jeg kan slet ikke forestille mig at mine piger skal læse om et år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.