Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2011

RiUL

Jeg er da fuldstændig ligeglad om der sniger sig en stavefejl ind, når man skriver i en debat på baby, helt ærligt.. 

Men hvis det f.eks. havde været en ansøgning til et job eller lignende, så synes jeg at det har betydning om der er stavefejl. Men i et forum rør det mig overhovedet ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2011

karina1980

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

jeg har stemt blank, som ordblind, går jeg meget op i hvordan jeg staver, men får det ikke altid gjort rigtig, og skulle jeg slå det op, ville det ikke være sikkert jeg overhovedet kunne finde ordet

men jeg må så også indrømme at jeg ofte må opgive at læse nogle af indlæggene da jeg slet ikke kan få bogstaverne til at give et ord

men for at svare på dit spørgsmål, så nej i dagens danmark lærer man slet ikke at stave på samme måde, jeg husker tydeligt hvordan vi skulle remse os igennem en masse, hvordan vi blev kørt igennem med endelser osv og det oplever jeg slet ikke mine børn gør, tværtimod

Anmeld

3. marts 2011

Anonym trådstarter

karina1980 skriver:

men for at svare på dit spørgsmål, så nej i dagens danmark lærer man slet ikke at stave på samme måde, jeg husker tydeligt hvordan vi skulle remse os igennem en masse, hvordan vi blev kørt igennem med endelser osv og det oplever jeg slet ikke mine børn gør, tværtimod

Tak, fordi du læser mit spørgsmål sådan, som det var ment Sikke en masse ravage, det har skabt!

Anmeld

3. marts 2011

katoef

Jeg vil give dig ret. Men mener det er plat at oprette sådan et indlæg anonymt.

Anmeld

3. marts 2011

tinasmor

Mathias Villads skriver:

Prøv lige at læse det her HURTIG!!!
iøflge en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinivertisy bteyedr det ikke noeget i hivklen rkækefælge bgotsavrene såtr i et ord. Det esente vgitgie er at det frøtse og sisiste bgosatv i odret er på de rtete pslaedr. Rseten kan lgnie vloaypk men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det, det er frodi den mne...............neskilge hejrne ikke lesær hevrt bgotsav, men odret som en hleehd...

Gud hvor interessant. Det havde jeg aldrig tænkt på. God "test".

Anmeld

3. marts 2011

Vial

Tropez skriver:

Ålså nu r a å jyde, oå a høj altidens løj å mi sofa, eller lagt som du kalder det, ja for det er nemlig sådan vi jyder snakker, og sådan skriver vi også, det er sku da peditesser at gå op i

Nu handler tråden om, at man ikke staver korrekt, og jeg påpeger, at nogle bruger talesprog og derved bruger forkert tid. Som ikke noget jeg går synderligt op i.

Man kan vel sige, at alt i denne her tråd er petitesser så.

Ps: Petitesser staves ikke med d. Det er afledt af fransk Petit.

Anmeld

3. marts 2011

FrkLarsen

Jeg har stemt 'Nej, jeg er ligeglad. Folk skal nok forstå, hvad jeg mener'  

Anmeld

3. marts 2011

Nalle

RiUL skriver:

Jeg er da fuldstændig ligeglad om der sniger sig en stavefejl ind, når man skriver i en debat på baby, helt ærligt.. 

Men hvis det f.eks. havde været en ansøgning til et job eller lignende, så synes jeg at det har betydning om der er stavefejl. Men i et forum rør det mig overhovedet ikke.

..

Mine kæreste er en lille smule ordblind, til dagligt er jeg da fuldstændigt ligeglad, men hvad angår netop jobansøgninger mm. hjælper jeg ham selvfølgelig, ellers rør det mig ikke

Anmeld

3. marts 2011

Diana...

Mathias Villads skriver:

Prøv lige at læse det her HURTIG!!!
iøflge en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinivertisy bteyedr det ikke noeget i hivklen rkækefælge bgotsavrene såtr i et ord. Det esente vgitgie er at det frøtse og sisiste bgosatv i odret er på de rtete pslaedr. Rseten kan lgnie vloaypk men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det, det er frodi den mne...............neskilge hejrne ikke lesær hevrt bgotsav, men odret som en hleehd...

Ja, synes det er en mærkelig tråd... Mange staver som de nu gør.. hvorfor bruge din energi på det.. for at såre andre eller.... Jeg har indtil nu ingen problemer med at læse folks indlæg... og om de husker at sætte . eller , korrekt genere mig ikke.... Men det budskab de kommer med er vigtigere...

Anmeld

3. marts 2011

RiUL

Nalle skriver:

..

Mine kæreste er en lille smule ordblind, til dagligt er jeg da fuldstændigt ligeglad, men hvad angår netop jobansøgninger mm. hjælper jeg ham selvfølgelig, ellers rør det mig ikke

Lige præcis! Det rør mig virkelig ikke at folk staver eller skriver lidt forkert til dagligt.. Synes man går lidt for meget op i at "være perfekt" hvis man sidder og får ondt i øjenene over andres stavefejl

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.