Jeg har arbejdet med anbragte børn og den historie er bare SÅ typisk. Dette barn vil højst sandsynlig blive fjernet ved fødslen, med mindre der er sket en drastisk ændring i deres liv og med deres forældreevner siden sidste gang de fik fjernet et barn.
Kommunen kan intet gøre i forhold til sterilisation, desværre. Det er ethvert menneskes ret at sætte børn i verden, sådan som loven er idag. Jeg mener dog at der er lovhjemmel for at man kan tvangsbortadoptere et spædbarn, men er ikke sikker, og har aldrig hørt om at det er blevet brugt.
I min optik, så skulle det være sådan, at hvis en kvinde har fået fjernet et barn pga svigtende forældreevne, alm svigt eller misbrug, så skulle alle fremtidige babyer tvangsbortadopteres indtil kvinden har styr på sit liv, og igen kan tage sig af sit første barn og evt flere. Der er så mange familier i Danmark som har hjerterum til at få børn, men som ikke kan, og samtidig så mange børn som mangler en forældre som vil og kan dem, men sidder i plejefamilier eller på døgninstitutioner.
Hvor må det være barskt at være vidne til. Hvis ikke kommunen kommer ind i sagen, så bliver du nødt til at kontakte sagsbehandler og informere om at dine bekendte venter sig igen.
Marianne
www.stjerneleg.dk
Anmeld