thilde-tusindfryd skriver:
Man ser jo altid i moderne tid, i hvert fald på film
, at faderen er med til fødslen eller måske en mor eller søster, og de står og gisper med en og hepper. Så det har jeg altid taget for givet, at sådan sku det også være for mig. Og jeg har tænkt, at jeg måske ville føle mig lidt alene og ensom, hvis jeg sku føde alene.
Men jo tættere jeg kommer på, er jeg meget i tvivl, om jeg overhovedet vil ha nogen med ind til selve fødslen. Egentlig har jeg det meget godt med at ha ro og koncentration til arbejdet med fødslen alene og kunne koncentrere mig om sygeplejersker og jordemødre osv. Tror jeg ville føle, at jeg skulle give opmærksomhed til de familiemedl., der var med inde, og ville føle mig nødt til også at være høflig eller give dem noget og det har man jo nok ikke overskud til.
Sådan valgte jeg det ihf til min MD-scanning. Både min mor, søster og barnets far ville med, men jeg valgte i sidste øjeblik at ta ind alene, mens de ventede i venterummet. Men det var meget rart at de var der og de fik lige lov til at komme ind og kigge til sidst. Og så havde jeg nogen, der var der bagefter og dele det med. Det virkede rigtig fint.
Hvordan gør I og hvordan har I /har I haft det med det ?
Jeg havde kun barnets far med derinde. Og det var såmænd fordi han gerne selv ville .. Ingen tvang fra min side af eller noget 
Men jeg er meget tilfreds med det, og har det fint med at der ikke var flere med derinde på selve fødestuen. Jeg ved jo selvfølgelig ikke hvordan det ville have været, HVIS der nu havde været flere .. F.eks. min mor, veninde etc. tror jeg det bare ville have været alt for meget.
Sådan som jeg husker det var at AL og jeg mener AL min koncentration var på mine vejrtrækninger samt jordemoderen. Jeg sansede til tider slet ikke at Nikolaj (Sne's far) også var der. Og det var til trods for det var ham jeg stod op af, gav mig lattergas, samt bare var der og støttede mig. Fordi havde bare travlt med at ha' styr på de satans veer, og trække vejret
På et tidspunkt under selve fødslen kan jeg huske at jeg står op af Nikolaj for at hun skal komme helt ned gennem mit bækken, og jeg kigger bare ham og tænker noget i retning af ".. Hej med dig, hvor har du været henne i noget tid?" Han havde selvfølgelig været der hele tiden, men du sanser simpelthen bare nada pga. den ve-døs/tåge du er inde i .. Sådan var det i hvert fald for mig!
Så jeg var super glad for egentlig ikke at der var flere, for det tror jeg simpelhen ikke at jeg ville ha' kunne overskue på længere sigt, men igen jeg har jo ikke prøvet andet. Men ejg kunne bare forestille mig, hvordan det ellers vil ha' været. Og til det må jeg klart foretække mig, jordemoderen og så en man kender som kan støtte og være der for en, for det kan nu være meget rart ikke at være helt alene ... Også selvom man til tider under det hele 'glemmer' at de er der 

Langt svar, håber det er forståeligt