Gode råd mod bristninger ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2011

Zafir

For det første skal du tage det roligt Jo mere roligt du tager det, jo større chance er der for at det ikke sker

Så skal du under presseveerne TAGE DET ROLIGT og ikke bare presse igennem. Så får huden tid til at strække sig.
Derudover er den bedste kamp med sprækker vandfødsel, så hvis du har mulighed for det, så hop i vandet.

Derudover har weleda noget svangreskabs olie, som du kan(få kæresten) til at massere mellemkødet med og det er jo endda sjovt!!!

God fornøjls og ikke bange

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2011

Rockertand

AnneL skriver:

Nu har jeg ikke læste alle de andre besvarelser, men jeg ved, at det er VIGTIGT at gispe når JM siger du skal, det vil hun bede dig om, når hovedet skal fødes. Gisperiet forhindre dig i at presse, og hvis bebs både bliver skubbet på vej af en presseve + at du presser, så kan man godt gå meget itu 

Det der med gisperiet er ikke noget, der bruges alle steder - det bruges slet ikke mere på det sygehus, hvor jeg nu har født 2 gange - vi blev ikke oplyst om det ved fødselsforberedelsen, og jeg har talt med rigtig mange andre, der også har født der, og det er ens for alle, at man ikke behøver at gispe, men bare skal koncentrere sig om det, man får besked på og derefter reagere på kroppens signaler.

Jeg har 2 gange født efter jordemoders anvisninger (der mest gik på at gøre, som min krop bad mig om, logisk ikke?), og jeg er revnet begge gange, men kun overfladisk, og den seneste gang fik jeg ét sting, bare for en sikkerheds skyld.

Anmeld

2. februar 2011

Valle81

Rockertand skriver:

Det der med gisperiet er ikke noget, der bruges alle steder - det bruges slet ikke mere på det sygehus, hvor jeg nu har født 2 gange - vi blev ikke oplyst om det ved fødselsforberedelsen, og jeg har talt med rigtig mange andre, der også har født der, og det er ens for alle, at man ikke behøver at gispe, men bare skal koncentrere sig om det, man får besked på og derefter reagere på kroppens signaler.

Jeg har 2 gange født efter jordemoders anvisninger (der mest gik på at gøre, som min krop bad mig om, logisk ikke?), og jeg er revnet begge gange, men kun overfladisk, og den seneste gang fik jeg ét sting, bare for en sikkerheds skyld.

Hmm, det må der være stor forskel på.

Ved god man ikke bliver undervist i gisperriet mere til fødselsforberedelser osv.på Viborg sygehus( senest marts 2010) har jeg da gispet i en presseve for at holde lidt igen. Seneste fødslen skulel jeg faktisk gispe mig igennem nogle presseveer før jeg fik lov at presse det mindste:0)

Så det bruges da stadig:0)

Christina

Anmeld

2. februar 2011

Mumto3

En gammel garvet jordemoder gav mig det råd at bruge kogte ingefærdssklude. Det virkede fantastisk for mig. På trods aaf at jeg fødte et kæmpe barn, som havde et hovedet der var så stort at jeg skulle udvidde mig 13 cm istedet for de normale 10 cm, så skulle jeg ikke have et eneste sting!!!

Man laver ingefærdklude ved at rive en hel ingefærdklump og putte den den i strømpe som man snørre helt til, så tager man en masse klude, evt. gammel håndklæder eller lagner som man har kliippet i mindre stykker, og putter klude samt strømpe med ingefærd ned i en stor gryde og lader det stå at koge. De varme klude lægges på mellemkødet under hele fødslen, og til sidst under pressefasen, så bruger jordmoderen kludene til at presse 'imod' med.

Det er selvfølgelig nemmest at lave, hvis man skal føde hjemme (som vi planlagde), men da jeg skullle føde og vi blev overflyttet til hospitalet, så foreslog jordemodern selv om hun ikke skulle tage kludene med, så hun kunne bruge dem der (og det var altså ikke den jordmoder der havde introduceret mig for ingefærdkludene, der skulle føde med mig).

men når det er sagt, så skal det også siges at der er nogle kvinder der bare er 'skabt' til at sprække. Kvinder hvor der næsten ikke er noget pres på, hvor de føde små børn og hvor de bare går vildt meget i stykker alligvel! Så det er bestemt også genetisk bestemt.

Anmeld

2. februar 2011

Rockertand

missie20 skriver:

Hvis man brister kan man ikke mærke noget, når det sker. Men hvad jeg har fået forstået er det vigtigt at du kan presser når jm giver tilladelse til det, ellers brister du. For du skal lige åbne dig de 10 cm osv. Jeg bristede også og nøøj det sviede når man tissede. Så det jeg gjorde, ved godt det er hammerende klarmt og mega græsneoverskridende at jeg skriver dette, men det hjalp meget for mig at tisse under bruseren, så tissen ikke sve dernede. Håber ikke nogle blev harme eller noget, pga det jeg skrev. Men syntes bare det er sådan et godt fif og give videre. Men lad være med at focusere for meget på det at briste, for der er sådan en anden ting som fylder i dit liv, når du kommer til det punkt.

Jeg forstår ikke helt, hvad der er grænseoverskridende for dig?

Da jeg fødte (på et mindre sygehus i Jylland), var der installeret brusere ved siden af toilettet (kun til det formål), og indtil man var helet sådan nogenlunde, var det tilrådet, at man brusede sig under vandladning.

Anmeld

2. februar 2011

AnneBJ

Rockertand skriver:

Jeg forstår ikke helt, hvad der er grænseoverskridende for dig?

Da jeg fødte (på et mindre sygehus i Jylland), var der installeret brusere ved siden af toilettet (kun til det formål), og indtil man var helet sådan nogenlunde, var det tilrådet, at man brusede sig under vandladning.

Tror det er fordi hun mener, at hun tissede i brusekabinen... Herhjemme kan min bruser ikke nå over til toilettet, så jeg gik faktisk bare ud fra det var sådan hun mente det..

Anmeld

2. februar 2011

thilde-tusindfryd

Sikke mange svar der er kommet siden igår. Dejligt

Jeg er ikke som sådan primært bange for smerten, og egentlig er smerten ved fødslen heller ikke det mest skræmmende for mig. For jeg har altid haft voldsomme menses smerter, som jeg har levet med siden jeg var 11 år og fik min første menstruation. Det har været så slemt, at jeg har kastet op til tider og bare har ligget en hel dag og jamret og grædt - indtil jeg gav op med sundhedsidealet og begyndte at tage gigtmedicin som smertestillende i 20'erne ca. Så jeg har svært ved at forestille mig, at en fødsel er SÅ meget værre. Det KAN næsten ikke blive værre. Det er måske en anden form for smerte, men alle siger jo, at det minder om menses smerter. Så det går nok.

Og at sprække i kødet, ja, som mange siger, der sker så meget og man er så udspilet, at det mærker man nok ikke så meget. Det er mere tanken om at revne dernede  og at man så skal syes/opereres bagefter og måske er ødelagt for livstid - det er der jo nogle kvinder, der oplever.

Jeg synes, det er meget ubehageligt at tænke på, hvordan min krop måske bliver ødelagt pga. en fødsel. Ikke nok med at man får strækmærker - og nogle kan virkelig være grimme - eller får ar, hvis man får kejsersnit, et ar der måske aldrig forsvinder. Jeg har set et og det var godt nok grimt. Slap skede får man også, får måske sværere ved at holde på vandet fremover, ens sexliv blir måske aldrig det samme - nogle kvinder vælger faktisk en skede opstramnings operation efterfølgende  Og så kan man oven i hatten også risikere at sprække forneden og måske ødelægge evnen til at holde på afføringen, hvis ringmusklen sprækker og ikke blir syet ordentlig sammen  For slet ikke at snakke om de gener, man har efterfølgende en sådan operation - hvordan kan man fx komme af med afføringen, tænker jeg, hvis man blir syet dernede ?

Synes godt nok det er hårde odds for at blive mor. Derfor har det bl.a. også taget mig så mange år at springe ud i. Synes godt nok de potentielle eller måske nærmere sandsynlige konsekvenser er mange og voldsomme. Man sku undre sig over, at der overhovedet er nogen kvinder, der vælger at blive mor og ødelægge deres krop.

Anmeld

2. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mumto3 skriver:

En gammel garvet jordemoder gav mig det råd at bruge kogte ingefærdssklude. Det virkede fantastisk for mig. På trods aaf at jeg fødte et kæmpe barn, som havde et hovedet der var så stort at jeg skulle udvidde mig 13 cm istedet for de normale 10 cm, så skulle jeg ikke have et eneste sting!!!

Man laver ingefærdklude ved at rive en hel ingefærdklump og putte den den i strømpe som man snørre helt til, så tager man en masse klude, evt. gammel håndklæder eller lagner som man har kliippet i mindre stykker, og putter klude samt strømpe med ingefærd ned i en stor gryde og lader det stå at koge. De varme klude lægges på mellemkødet under hele fødslen, og til sidst under pressefasen, så bruger jordmoderen kludene til at presse 'imod' med.

Det er selvfølgelig nemmest at lave, hvis man skal føde hjemme (som vi planlagde), men da jeg skullle føde og vi blev overflyttet til hospitalet, så foreslog jordemodern selv om hun ikke skulle tage kludene med, så hun kunne bruge dem der (og det var altså ikke den jordmoder der havde introduceret mig for ingefærdkludene, der skulle føde med mig).

men når det er sagt, så skal det også siges at der er nogle kvinder der bare er 'skabt' til at sprække. Kvinder hvor der næsten ikke er noget pres på, hvor de føde små børn og hvor de bare går vildt meget i stykker alligvel! Så det er bestemt også genetisk bestemt.

En sok ? Kan man ikke bare bruge et langt the-filter ? Det giver vel samme resultat ?

Altså man skal bare rive et helt ingefær og koge sammen med nogle klude....

Skal de så holdes varme og lægges på varme ? Eller må de godt være kolde ? For spørgsmålet er så, om det mon ikke er varmen, altså den varme damp fra kludene, der kan forhindre sprækningen ? Det blødgør jo huden.

Anmeld

2. februar 2011

thilde-tusindfryd

Zafir skriver:

For det første skal du tage det roligt Jo mere roligt du tager det, jo større chance er der for at det ikke sker

Så skal du under presseveerne TAGE DET ROLIGT og ikke bare presse igennem. Så får huden tid til at strække sig.
Derudover er den bedste kamp med sprækker vandfødsel, så hvis du har mulighed for det, så hop i vandet.

Derudover har weleda noget svangreskabs olie, som du kan(få kæresten) til at massere mellemkødet med og det er jo endda sjovt!!!

God fornøjls og ikke bange

Hej og tak for de gode råd

Ja, jeg tænker også, at det er bedst, hvis huden får tid til at udvide sig  Men mange skriver netop, at man skal presse alt, hvad man kan og ikke holde igen 

Men jeg tænker, at det måske er lidt, hvis man har hård afføring og har svært ved at få det ud  Hvis man der presser alt, hvad man kan og det så pludselig kommer ud (altså de hårde klumper), så kan man også revne rundt omkring endetarmen (det har jeg ihf selv prøvet flere gange &nbsp. Men hvis man derimod bare lader det langsomt udvide sig og komme stille og roligt, så tilpasser huden sig. Mon ikke det er det samme ved fødsler ?

Olien fra Weleda.....har du gode erfaringer med den ? Er den uparfumeret og til det formål eller hvad er den til ?

Anmeld

2. februar 2011

Maja88

i herning anbefaler de mellemskødsmassage.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.