Gode råd mod bristninger ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.549 visninger
47 svar
0 synes godt om
1. februar 2011

thilde-tusindfryd

En af de ting, jeg frygter mest ved fødslen, er at briste forneden. Tanken er skræmmende og især mulige konsekvenser, fx hvis man også sprækker om til ringmusklen

På Skejby's hjemmeside skriver de, at vandfødsel kan afhjælpe til at undgå bristninger, hvis man bruger vandbadet før fødslen - måske også imens, det står der vist ikke helt konkret. Det er nok det varme vand, der måske bløder bindevævet og slimhinderne op ? Nogen der ved det ? For egentlig tiltaler det mig ikke så meget at føde i vand. Men hvis man dermed kan undgå bristninger....

Er der ellers andre gode råd, fx fra egne erfaringer og gamle husråd, der virker elign. ift. at undgå bristninger ?

Synes jo, det lyder lidt vildt, hvis det virkelig sku være en naturliglov at briste under fødslen. På Skejby's side skriver de, at det er 80% af alle fødende, der brister. Det er godt nok meget. Gad vide, hvad de gjorde i gamle dage.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2011

N&J

thilde-tusindfryd skriver:

En af de ting, jeg frygter mest ved fødslen, er at briste forneden. Tanken er skræmmende og især mulige konsekvenser, fx hvis man også sprækker om til ringmusklen

På Skejby's hjemmeside skriver de, at vandfødsel kan afhjælpe til at undgå bristninger, hvis man bruger vandbadet før fødslen - måske også imens, det står der vist ikke helt konkret. Det er nok det varme vand, der måske bløder bindevævet og slimhinderne op ? Nogen der ved det ? For egentlig tiltaler det mig ikke så meget at føde i vand. Men hvis man dermed kan undgå bristninger....

Er der ellers andre gode råd, fx fra egne erfaringer og gamle husråd, der virker elign. ift. at undgå bristninger ?

Synes jo, det lyder lidt vildt, hvis det virkelig sku være en naturliglov at briste under fødslen. På Skejby's side skriver de, at det er 80% af alle fødende, der brister. Det er godt nok meget. Gad vide, hvad de gjorde i gamle dage.....

Jeg var i vand under hele udvidelsesfasen, men veerne stoppede så jeg måtte op af karet, jeg sprækkede alt hvad der kunne sprækkes, også ringmusklen..

Men jeg tror der er langt større chance for at sprække meget hvis barnet ikke skruer sig ordentlig ned i bækkenet, som min datter desværre ikke gjorde.. 

Og vil lioge tilføje at det ikke gjorde ondt, jeg fik en lokalsprøjte kort inden (fordi hun vidste at jeg sprække) og så blev jeg opereret i to timer efter fødslen, men mit har ikke været helt godt, jeg fik en henvisning til fys bagefter, men det kan jo være du er super heldig og ikke får andet end få rifter, og man mærker det altså ikke når man ligger der.. 

Anmeld

2. februar 2011

Amso

Jeg har snakket med min JM om det at briste også. Men jeg var mest nervøs for smerten ved det..  Hun fortalte mig at man INGENTING kunne mærke når man bristede, da man var så spændt dernede i forvejen, og når man bristede var det under en presseve, når baby fødes. Så derfor mærker man intet.

Du må endelig ikke være bange for at briste under fødslen, da det kan gå hen at gøre at du er bange for at presse alt hvad du kan når du har presseveer. Da folk tror de så kan undgå bristningerne. Ifølge min JM i hvert fald, og det lyder såmen sandt nok.  Og logisk. smiler.

for at du er en af de 20 % som ikke brister..!!  Og skulle uheldet være ude, har vi idag super dygtige læger, så de skal nok sørge for at lappe dig ordentligt sammen igen. Er jeg sikker på..!

Anmeld

2. februar 2011

Fenja09

Jeg tænker at der under de 80 % som sprækker/brister må der også høre dem under, som ikke gør det så voldsomt. Det må gælde alt fra stort til småt  

Som mange andre kender jeg en hel del som har født og ud af alle dem er der EN der er sprækket (eller hun blev klippet) op til ringmusklen og det skyldtes at barnet var viklet ind i navlestregen og så skulle det lige pludselig gå stærkt. Alle andre har været revnet et stykke op i skeden ect. og altså ikke noget vildt.

Desuden har jeg hørt ( har ikke selv født) at man er så bedøvet dernede pga fødselssmerter osv, at smerterne ved at sprække og syes ikke mærkes. Selvfølgelig kan det mærkes ved nogen.

Tror du skal prøve at slå det væk - og så i stedet tænke at du får en god og helt alm. fødsel  derudover vil det at få babyen til verden overskygge ALT andet

Anmeld

2. februar 2011

missie20

Hvis man brister kan man ikke mærke noget, når det sker. Men hvad jeg har fået forstået er det vigtigt at du kan presser når jm giver tilladelse til det, ellers brister du. For du skal lige åbne dig de 10 cm osv. Jeg bristede også og nøøj det sviede når man tissede. Så det jeg gjorde, ved godt det er hammerende klarmt og mega græsneoverskridende at jeg skriver dette, men det hjalp meget for mig at tisse under bruseren, så tissen ikke sve dernede. Håber ikke nogle blev harme eller noget, pga det jeg skrev. Men syntes bare det er sådan et godt fif og give videre. Men lad være med at focusere for meget på det at briste, for der er sådan en anden ting som fylder i dit liv, når du kommer til det punkt.

Anmeld

2. februar 2011

Bare mig..

Jeg var også SINDSSYG nervøs for at sprække og hvis jeg skulle klippes.. Jeg kunne tude over det, for jeg var sååååå bange.

Jeg nævnte det for min JM og hun skrev det i min journal fordi det virkelig var så slemt at jeg var bange for lige netop det.

Da fødslen så gik i gang og jeg kom på sygehuset, sagde jeg det konstant at jeg var bange for det, og min JM gjorde alt for jeg ikke skulle flække, og hun kom en masse vand ppå i den sidste del af fødslen for at det blev mere elastisk, og det hjalp. Flækkede ikke!

Men jeg gjorde intet selv, for jeg fik at vide, at alt det man kunne gøre selv, for det meste ikke hjalp, men at det var under selve fødslen man skulle gøre det.. Så hvis du siger det til JM at hun skal tage hensyn til du helst ikke til sprække, så er jeg da næsten sikker på hun gør hvad hun kan for du ikke sprækker... - Det gjorde min i hvertfald!

Held og lykke.. - Det er SåÅÅ fantastisk at føde.. - Eller bagefter vel og mærket

Anmeld

2. februar 2011

Mor til L&S

Hej med dig

Du skal ikke frygte det.. man mærker det ikke når du først er så udspændt af at føde.

jeg lå i vand og fødte i vand og da jeg havde født havde jeg INGEN anelse om jeg var bristet eller ej...

Det var jeg så lidt og fik et par sting.. ikke noget vildt og det gjorde ikke ondt at blive syet

Anmeld

2. februar 2011

Angel

Jeg hører så under de 80%, for jeg fik et enkelt sting

Der forhandles noget dyr olie man kan smøre mellemkødet med de sidste 8-10 uger før termin, men aner ikke om det har nogen effekt, og om det i så fald er dokumenteret eller nærmere tilfældigt.

Jeg tror det bedste du selv kan gøre, er at lytte til den jordemor du føder med, gispe når hun siger det og presse når hun siger det

Anmeld

2. februar 2011

Valle81

God morgen:0)

Jeg føler din skræk - selv er jeg ikke bristet men har begge gange fået små ubetydelige rifter indvenidgt som skulle syes, og jeg anede intet.

Men jeg vil sige til dig - når du kommer ind på fødestuen og er sammen med jordemoder så sørg for at give udtryk for dine bekymringer om det og sig at du meget gerne vil samarbejde for ikke at briste. Så som at holde igen i en presseve hvis det er muligt osv.

Det har jeg gjort begge gange, og jordemoder har begge gange været så sød og villig til at hjælpe.

Det er jo ingen garanti for at du ikke brister.

Christina

Anmeld

2. februar 2011

AnneL

Nu har jeg ikke læste alle de andre besvarelser, men jeg ved, at det er VIGTIGT at gispe når JM siger du skal, det vil hun bede dig om, når hovedet skal fødes. Gisperiet forhindre dig i at presse, og hvis bebs både bliver skubbet på vej af en presseve + at du presser, så kan man godt gå meget itu 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.