Hvad kan man søge som enlig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2009

Ni-ko-li-ne

Tenna92 skriver:

Og hvad så når man nu vælger at have ukendt far??

man kan ikke vælge at have en ukendt far

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2009

@spire

Tenna92 skriver:

Og hvad så når man nu vælger at have ukendt far??

Nu har jeg talt med en del socialrådgivere for at styr på hvad man kan få som enlig forsørger, og det er bestemt afhængigt af om du bor sammen med en mand, da han så bidrager til husholdningen.

Alle kan få det normale børnebidrag (enlige og par - også kaldet børnefamilieydelse) der i 2009 udgør 4107 kr. i kvartalet. Derudover kan alle få et ordinært tilskud der i 2009 udgør 1174 kr for 1 barn og 2348 kr hvis du har 2 børn. Som enlig kan du tilmed få det ekstra børnetilskud som er på 1195 kr i kvartalet, - dette kan du IKKE få hvis du bor sammen med en (barnets far/ny kæreste etc..) Alt dette er tilskud du får fra staten og er derfor det samme i hele landet.

Fra faderen kan du så få børnebidrag, forudsat han erkender sig faderskabet, som der i 2009 udgør 1128 kr som min og pr. 1/1-2010 udgør 1170 som min. Hvis barnets far tjener mere end 330.000 om året kan du søge om at få dette bidrag forhøjet.

Til sidst kan du via statsforvaltningen søge om et fødselsbidrag der i 2009 er på 686 og 2010 er på 711 kr. Det er et engangsbeløb. Ved siden af dette kan du søge om bidrag til moderens underhold 2 mdr. før fødsel samt 1 mdr. efter (ialt 3 mdr) der udgør 1196 i 2009 og 1240 i 2010. De tilskud du kan søge fra faderen ved siden af normalbidraget kan du ikke få udbetalt før barnet er født, lige gyldig hvad. Du skal søge disse beløb senest 8 uger efter fødsel, hvis faderskabssagen altså er afsluttet. Ellers søger man somregel disse i forbindelse med faderskabssagen.

Grunden til at man ikke bare kan skrive ukendt far, er fordi så er det staten der skal betale alt det faderen ellers skal betale. Du har pligt til som mor at angive faderen, og hvis ikke du ved hvem han er skal du angive hvem de mulige fædre kan være. Hvis du nægter at oplyse dette vil sagen blive sendt til retten hvor du i værste tilfælde kan ende med fængsel i ½ år. Dette sker dog sjældent, typisk får du blot dagsbøder for hver dag du nægter at oplyse mulige fædre dog også maks i ½ år.

Man kan så også få boligsikring hvis du bor i en lejlighed til leje, om du er enlig eller i et parforhold, og her er beløbet du kan få afhængigt af huslejen VS. husstandsindkomsten, hvilket jo så vil sige der er mere at hente hjem i boligsikring hvis du bor alene.

Det eneste jeg ikke har sat mig ind i er SU og enlig forsørger da jeg ikke påtænker uddannelse i den nærmeste fremtid. Men ved da at det her er lidt mere kryptisk med lidt flere underlige regler..

Håber det gav lidt svar i den lange lange og tilbagevendende tråd 

Anmeld Citér

15. december 2009

DortheSimonsen

Jeg vil bare sige, at man også kan få dåbsbidrag som er på 999,-

Derudover, kan man i hvert fald i min kommune, få noget julehjælpe. Jeg har fået 1000,-.

Det er en blanket man får fra kirkesognet og skal bare afleveres der igen..

Anmeld Citér

15. december 2009

Happy

Jeg har et spørgsmål som nok opfattes hårdt men det er egentlig mere fordi jeg er nysgerrig. Hvorfor vælger så mange at få et barn hvis ikke deres egen økonomi kan hænge sammen? Jeg ved godt at nogen går fra hinanden undervejs og derfor bliver enlige men har I ikke overvejet det inden I lavede et barn?

Jeg synes der er så mange tråde herinde om hvordan nogen får presset mest ud af systemet enten på den lovlige måde som denne tråd handler om eller på den ulovlige (f.eks. ved at man ikke bor sammen med barnets far fordi det bedre kan betale sig).

Ville I slet ikke have det bedre med Jer selv hvis I havde ventet og dermed kunne forsørge jer selv samt jeres barn?

Anmeld Citér

15. december 2009

betski

Jeg har et spørgsmål som nok opfattes hårdt men det er egentlig mere fordi jeg er nysgerrig. Hvorfor vælger så mange at få et barn hvis ikke deres egen økonomi kan hænge sammen? Jeg ved godt at nogen går fra hinanden undervejs og derfor bliver enlige men har I ikke overvejet det inden I lavede et barn?

Jeg synes der er så mange tråde herinde om hvordan nogen får presset mest ud af systemet enten på den lovlige måde som denne tråd handler om eller på den ulovlige (f.eks. ved at man ikke bor sammen med barnets far fordi det bedre kan betale sig).

Ville I slet ikke have det bedre med Jer selv hvis I havde ventet og dermed kunne forsørge jer selv samt jeres barn?

Ej hvad er det du skriver? Om vi har overvejet om vi har råd til at være alene med børnene i tilfælde af, at vi skulle gå fra hinanden. Nej det må jeg indrømme, at det var slet ikke med i vores overvejelser. Var det det for jer?? Vi havde da en klar forventning om at være sammen resten af livet. Ja undskyld, men bliver lidt stødt over dit spørgsmål.

Anmeld Citér

15. december 2009

wamse

Happy skriver:

Synes det er trist at der findes så mange mennesker der synes at man presser systemet, fordi man får div. tilskud. Og så lige til en info, så var jeg faktisk mere end i stand til at forsørge mit barn, inden jeg fik hende, men som enlig mor kan jeg jo ikke bare arbejde natarbejde fx, så min  økonomi er ikke som den har været. Der findes da så mange grunde til at man er enlig.

Du spørger om man ikke ville have det bedre med sig selv, hvis man havde ventet Nej ved du hvad, jeg ville have bedre med mig selv, hvis jeg rent faktisk havde det familieliv at tilbyde min datter som jeg troede. Jeg ville have det bedre, hvis jeg ikke skulle dele mine datter mellem mor og far, ikke alverdens penge gør da det at være enlig bedre. Jeg kunne faktisk ikke drømme over at have det skidt over, at modtage de tilskud jeg gør, jeg er faktisk dybt taknemmeligt over at vi bor i et land som vores, som har disse ydelser. 

Når jeg går over på su pr 1 februar, så modtager jeg rent faktisk også ekstra su fordi jeg er enlig forsørger, skulle det så også være at presse systemet

Anmeld Citér

15. december 2009

Happy

_musen_ skriver:

Ej hvad er det du skriver? Om vi har overvejet om vi har råd til at være alene med børnene i tilfælde af, at vi skulle gå fra hinanden. Nej det må jeg indrømme, at det var slet ikke med i vores overvejelser. Var det det for jer?? Vi havde da en klar forventning om at være sammen resten af livet. Ja undskyld, men bliver lidt stødt over dit spørgsmål.

Ja jeg har faktisk overvejet om jeg kan være alene med mit kommende barn, det er jo ting som jeg mener at man skal overveje, trods er er skilsmisse procenten i DK forholdsvis høj.

Det er jo ikke noget jeg håber eller regner med men synes det er utroligt at fordi et forhold ikke går så SKAL kommunen gå ind og betale, og i dette tilfælde bliver den enlige kvinde tit boende i den lejlighed hvor hun har boet med manden, istedet for at finde noget billigere.

Men læs også mit indlæg ordentligt, det jeg er mest harm over er at folk fuldstændigt åbenlyst herinde opretter indlææg kun med henblik på at nasse mest på samfundet f.eks. i det eks. med at man stadig er mand og kon(kærester) og ses flere gange om ugen men kun bor hver for sig for at få flest mulige penge.

At folk uddanner sig synes jeg er en fantastisk ting, men jeg synes bare også selv at man må tage et ansvar og vre sikker på at man har råd til barnet også uden alt det fra kommunen.

Anmeld Citér

15. december 2009

Happy

wamse skriver:

Synes det er trist at der findes så mange mennesker der synes at man presser systemet, fordi man får div. tilskud. Og så lige til en info, så var jeg faktisk mere end i stand til at forsørge mit barn, inden jeg fik hende, men som enlig mor kan jeg jo ikke bare arbejde natarbejde fx, så min  økonomi er ikke som den har været. Der findes da så mange grunde til at man er enlig.

Du spørger om man ikke ville have det bedre med sig selv, hvis man havde ventet Nej ved du hvad, jeg ville have bedre med mig selv, hvis jeg rent faktisk havde det familieliv at tilbyde min datter som jeg troede. Jeg ville have det bedre, hvis jeg ikke skulle dele mine datter mellem mor og far, ikke alverdens penge gør da det at være enlig bedre. Jeg kunne faktisk ikke drømme over at have det skidt over, at modtage de tilskud jeg gør, jeg er faktisk dybt taknemmeligt over at vi bor i et land som vores, som har disse ydelser. 

Når jeg går over på su pr 1 februar, så modtager jeg rent faktisk også ekstra su fordi jeg er enlig forsørger, skulle det så også være at presse systemet

Du skriver at du kunne forsørge dit barn fordi du havde natarbejde inden, men så kunne du jo netop ikke forsørge dit barn fordi du ikke kunne forsætte med det job.

Selvfølgelig ønsker vi alle at have kernefamilien med villa, volvo og vovse men sådan er virkeligheden bare ikke. Men det er da også min største drøm.

Anmeld Citér

15. december 2009

wamse

Happy skriver:

Du skriver at du kunne forsørge dit barn fordi du havde natarbejde inden, men så kunne du jo netop ikke forsørge dit barn fordi du ikke kunne forsætte med det job.

Selvfølgelig ønsker vi alle at have kernefamilien med villa, volvo og vovse men sådan er virkeligheden bare ikke. Men det er da også min største drøm.

Ikke helt rigtigt, for du spørger hvorfor man ikke venter til man kan forsørge sir barn, og jeg ventede faktisk med at få min datter, så både hendes far og jeg havde stabile indtægter. jeg har jo da haft arbejde indtil nu, på skiftende tider. Jeg stoppede ikke med at have disse tider fordi jeg skulle have mit barn, men fordi jeg skulle have hende alene 3½ år senere. Så skulle jeg så have valgt for 3½ år siden, kun at ville tage faste dagstillinger, fordi jeg måske engang skulle blive enlig mor. 

Hvor mange år ud havde du tænkt dig, man skulle kunne spå om hvordan ens liv former sig?  

Anmeld Citér

15. december 2009

LinLin

Linda2009 skriver:

Ens civile status har intet at gøre med de tillæg, man kan søge, når man står og skal have barn, men det handler derimod om husstandsindkomst, så vidt jeg er orienteret.

Så hvis man som enlig tjener pænt er der ikke så meget at hente.

Linda 35+3 og alene

Det er en gammel tråd og jeg har ikke læst alle svarene! Men som enlig kan man ALTID få de tre øverste bidrag i trådstarteren! Friplads og boligsikring er afhængig af indkomst

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.