Tenna92 skriver:
Og hvad så når man nu vælger at have ukendt far??
Nu har jeg talt med en del socialrådgivere for at styr på hvad man kan få som enlig forsørger, og det er bestemt afhængigt af om du bor sammen med en mand, da han så bidrager til husholdningen.
Alle kan få det normale børnebidrag (enlige og par - også kaldet børnefamilieydelse) der i 2009 udgør 4107 kr. i kvartalet. Derudover kan alle få et ordinært tilskud der i 2009 udgør 1174 kr for 1 barn og 2348 kr hvis du har 2 børn. Som enlig kan du tilmed få det ekstra børnetilskud som er på 1195 kr i kvartalet, - dette kan du IKKE få hvis du bor sammen med en (barnets far/ny kæreste etc..) Alt dette er tilskud du får fra staten og er derfor det samme i hele landet.
Fra faderen kan du så få børnebidrag, forudsat han erkender sig faderskabet, som der i 2009 udgør 1128 kr som min og pr. 1/1-2010 udgør 1170 som min. Hvis barnets far tjener mere end 330.000 om året kan du søge om at få dette bidrag forhøjet.
Til sidst kan du via statsforvaltningen søge om et fødselsbidrag der i 2009 er på 686 og 2010 er på 711 kr. Det er et engangsbeløb. Ved siden af dette kan du søge om bidrag til moderens underhold 2 mdr. før fødsel samt 1 mdr. efter (ialt 3 mdr) der udgør 1196 i 2009 og 1240 i 2010. De tilskud du kan søge fra faderen ved siden af normalbidraget kan du ikke få udbetalt før barnet er født, lige gyldig hvad. Du skal søge disse beløb senest 8 uger efter fødsel, hvis faderskabssagen altså er afsluttet. Ellers søger man somregel disse i forbindelse med faderskabssagen.
Grunden til at man ikke bare kan skrive ukendt far, er fordi så er det staten der skal betale alt det faderen ellers skal betale. Du har pligt til som mor at angive faderen, og hvis ikke du ved hvem han er skal du angive hvem de mulige fædre kan være. Hvis du nægter at oplyse dette vil sagen blive sendt til retten hvor du i værste tilfælde kan ende med fængsel i ½ år. Dette sker dog sjældent, typisk får du blot dagsbøder for hver dag du nægter at oplyse mulige fædre dog også maks i ½ år.
Man kan så også få boligsikring hvis du bor i en lejlighed til leje, om du er enlig eller i et parforhold, og her er beløbet du kan få afhængigt af huslejen VS. husstandsindkomsten, hvilket jo så vil sige der er mere at hente hjem i boligsikring hvis du bor alene.
Det eneste jeg ikke har sat mig ind i er SU og enlig forsørger da jeg ikke påtænker uddannelse i den nærmeste fremtid. Men ved da at det her er lidt mere kryptisk med lidt flere underlige regler..
Håber det gav lidt svar i den lange lange og tilbagevendende tråd