Jeg synes det er for dårligt...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. november 2010

Carina1977

Maja84 skriver:

ja og hvis du staidg er med i en fagforening, kan jeg varmt anbefale dem, for de har tjeck på det, og holder snor i kommunen. Jeg har fået uvurderlig hjælp af 3F i mine sager, og har hjulpet til at jeg ikke bliver snydt

Håber ihvertfald i finder ud af det

Nej jeg er ikke i nogen fagforening. Jeg studerede da jeg blev syg, og røg så på kontanthjælp fordi jeg ikke længere kunne magte uddannelsen. Jeg var så på kontanthjælp i 2 år, inden jeg fik min førtidspension. men jeg tror nu ikke sagsbehandleren snyder mig, for så skal jeg dælme komme efter hende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2010

Nemesis

ja det er desværre rigtigt. min mors førtidspension er afhængig af min fars indtægt..og hvis jeg ikke var blevet flexgodkendt men skulle på pension ville jeg slet ikke få noget fordi min mand tjener for meget.

Der har været mange disskutioner om netop det, fordi man udover, i forvejen, at blive isoleret også bliver gjort økonomisk afhængig..det er slet ikke sjovt.

Jeg meldte klart ud til min mand at hvis det endte med pension så blev vi skilt for jeg vil simpelthen IKKE ligge til last..jeg vil også bidrage med det jeg kan og føle at jeg har mine egne penge.

Men nu er min mor på den gamle ordning...her er hvad google siger om den nye ordning:-)

Enlige: 16.285 kr.

Andre: 13.842 kr.

:-) Sisse

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

ladydan1 skriver:

ja det er desværre rigtigt. min mors førtidspension er afhængig af min fars indtægt..og hvis jeg ikke var blevet flexgodkendt men skulle på pension ville jeg slet ikke få noget fordi min mand tjener for meget.

Der har været mange disskutioner om netop det, fordi man udover, i forvejen, at blive isoleret også bliver gjort økonomisk afhængig..det er slet ikke sjovt.

Jeg meldte klart ud til min mand at hvis det endte med pension så blev vi skilt for jeg vil simpelthen IKKE ligge til last..jeg vil også bidrage med det jeg kan og føle at jeg har mine egne penge.

Men nu er min mor på den gamle ordning...her er hvad google siger om den nye ordning:-)

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke ville kunne få noget, hvis du var røget på førtidspension?? Så måtte din mand da have tjent ekstremt vildt meget  Det kan jo ikke være helt fair sådan noget. Så er der dælme noget galt med systemet

Anmeld

14. november 2010

Nemesis

Carina1977 skriver:

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke ville kunne få noget, hvis du var røget på førtidspension?? Så måtte din mand da have tjent ekstremt vildt meget  Det kan jo ikke være helt fair sådan noget. Så er der dælme noget galt med systemet

Den maksimale offentlige førtidspension for gifte er maksimalt 160.176 kr. årligt, før eventuel modregning.

Jo mere man selv har og ens ægtefælle har i indkomst, jo større bliver modregningen i førtidspensionen.

Eksempel

Hvis YY er ”ikke-pensionist” på førtidspensionstidspunktet, falder hele førtidspensionen væk, hvis deres samlede indtægter er over 622.200 kr. pr. år.

Min mand tjener mere end det pr år.....

Samtidig falder pensionen også hvis man nu selv har en forsikring:

XX ønsker at kunne opretholde samme indtægt og dermed uændret levestandard, hvis han mister erhvervsevnen. Behovet for yderligere dækning har vi opgjort til 159.413 kr.

Det er vigtigt at informere XX og YY, at en øget forsikringsdækning vil betyde at førtidspensionen for XX vil blive lavere. Det skyldes at forsikringsdækninger reducerer førtidspensionen med 30 kr. for hver 100 kr. som XX får i yderligere dækning.  

For XX betyder det at hans førtidspension vil falde til 23.856 kr. Beregningen ser således ud (71.676 kr. - (159.413 kr. * 30%)).

…eller omvendt kan man finde den nye dækning ved:   behov/0,70 = den nødvendige dækning på invalidedækningen

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

ladydan1 skriver:

Den maksimale offentlige førtidspension for gifte er maksimalt 160.176 kr. årligt, før eventuel modregning.

Jo mere man selv har og ens ægtefælle har i indkomst, jo større bliver modregningen i førtidspensionen.

Eksempel

Hvis YY er ”ikke-pensionist” på førtidspensionstidspunktet, falder hele førtidspensionen væk, hvis deres samlede indtægter er over 622.200 kr. pr. år.

Min mand tjener mere end det pr år.....

Samtidig falder pensionen også hvis man nu selv har en forsikring:

XX ønsker at kunne opretholde samme indtægt og dermed uændret levestandard, hvis han mister erhvervsevnen. Behovet for yderligere dækning har vi opgjort til 159.413 kr.

Det er vigtigt at informere XX og YY, at en øget forsikringsdækning vil betyde at førtidspensionen for XX vil blive lavere. Det skyldes at forsikringsdækninger reducerer førtidspensionen med 30 kr. for hver 100 kr. som XX får i yderligere dækning.  

For XX betyder det at hans førtidspension vil falde til 23.856 kr. Beregningen ser således ud (71.676 kr. - (159.413 kr. * 30%)).

…eller omvendt kan man finde den nye dækning ved:  behov/0,70 = den nødvendige dækning på invalidedækningen

Det er også en ret pæn løn han har så

Anmeld

14. november 2010

Mira0911

ladydan1 skriver:

Beløbene der er næsten på ligefod med kh modtagere... 

Anmeld

14. november 2010

Nemesis

Carina1977 skriver:

Det er også en ret pæn løn han har så

jo det er det da...det er hans skat også. :-) Men jeg ville ikke selv være fuldstændig afhængig af en mand.

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

ladydan1 skriver:

jo det er det da...det er hans skat også. :-) Men jeg ville ikke selv være fuldstændig afhængig af en mand.

Nej det vil jeg godt nok heller ikke. Det er nok også det der er så frustrerende. Tanken om at ens mand/kæreste skal forsørge en, er ikke rar at tænke. Man føler sig pludselig så uselvstændig og faktisk lidt umyndiggjort

Anmeld

14. november 2010

Nemesis

MoarJ skriver:

Beløbene der er næsten på ligefod med kh modtagere... 

ja men så er der jo at KH kan søge bla. medicinkort og det kan faktisk betyde at en KHmodtager reelt har mere end en førtidspensionist.

Nej det er ikke sjovt at være uarbejdsdygtigt og synes det er unfair at man bliver straffet hvis endten man allerede HAR en mand eller bliver straffet økonomisk hvis man bliver det.

Men det bunder så i den meget gamle lov om forsørgelsespligten.

Anmeld

14. november 2010

Mira0911

ladydan1 skriver:

ja men så er der jo at KH kan søge bla. medicinkort og det kan faktisk betyde at en KHmodtager reelt har mere end en førtidspensionist.

Nej det er ikke sjovt at være uarbejdsdygtigt og synes det er unfair at man bliver straffet hvis endten man allerede HAR en mand eller bliver straffet økonomisk hvis man bliver det.

Men det bunder så i den meget gamle lov om forsørgelsespligten.

Vidste slet ikke kh modtagere kunne søge om medicin kort.... Er selv på medicin - men aldrig hørt om det... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.