Baagøe skriver:
Hvor er de??
Det er vel egentlig også ligemeget hvilke tegn man laver, bare det er de samme for de samme ting hver gang? Er det ikke også bedre at lave tegnet for f.eks. op og så samtidig sige "OP" i stedet for den hele sætning "Skal du op"? Eller er det lige meget?

Jeg har gjort det lidt anderledes end Zafir - jeg tror det er fordi der er flere i min familie, der taler tegnsprog, så for mig er det helt naturligt at bruge sætninger.
Jeg indsætter som regel tegnene i en sætning, men holder lille bitte pause før og efter et ord der hører til et tegn, og siger ordet ekstra tydeligt og med tydelige mundbevægelser, så der ikke er tvivl om hvilket ord tegnet hører sammen med.
En typisk sætning herhjemme kunne være (ord der er skrevet med STORT er ledsaget af et tegn.)
"Freja, KIG på MOR. Skal DU med FAR i BAD?", eller "Skal DU have noget at SPISE?"
Generelt startede vi de fleste sætninger med KIG på MOR, hvis hun ikke var opmærksom, så jeg var sikker på at have hendes opmærksomhed.
I dag snakker vi som regel om de ting vi møder og igen bruger jeg samme princip, dog uden tegn. Jeg siger navnet på fx BIL, BUS, RESTAURANT osv med samme stemme, og hun ved fra tegnene at det er den ting vi snakker om der hedder det. Det er også det ord hun gentager, selvom jeg siger en hel sætning, fordi hun godt ved at det er det ord der er vigtigt.
Anmeld