Vi startede med babytegn med Freja da hun var ca. 6 måneder, og brugte 8-10 tegn i starten, fx, spise, drikke, sove, lege osv. Freja brugte dem ikke rigtigt til os før da hun var omkring et års tid, men så tog det til gengæld også fart. Hun var nok oppe på 30-40 tegn, da vi brugte flest.
Hun er for 14 dage siden blevet vurderet af min kusine, der er psykolog og arbejder med netop sproglig udvikling hos både døve og kørende børn, til at være ca. 6 måneder foran sine jævnaldrene. Det er altså når man er 21 måneder. Hun har et kæmpe ordforråd, er overraskende god til at formulere sig så andre end hendes forældre kan forstå hende (Rutsjebane, trampolin, appelsin og teletubbies er helt normale ord der kommer fra hende - klart og tydeligt) og siger sætninger på 4-7 ord efterhånden. Det er helt vildt.
Min kusine mener at det er pga. babytegnene at hun er så god. Hun har tidligt fået forståelse for konceptet kommunikation og har oplevet at hun bliver forstået og det har givet hende lyst til at lære, så hun er meget fokuseret på at blive forstået. Min kusine fortalte også at en af de ting der er svære for børn, når de lærer at tale er hvornår et ord stopper og et andet begynder. Det lærer børnene helt automatisk med tegn.
Efterhånden som hun er blevet bedre og bedre til at tale, bruger hun tegnene mindre og mindre - nu er det faktisk kun hvis hun bliver frustreret over ikke at blive forstået at hun vender tilbage til tegnene.
Jeg kan kun anbefale det til alle. Det har gjort en verden til forskel herhjemme.
Vi købte denne til hende http://www.talmedtegn.dk/, og vi valgte den fordi det er dansk tegnsprog, der bliver brugt, og jeg har flere døve i familien. Vi elsker alle sammen den DVD - Freja gør også stadigvæk, og vi starter helt sikkert med den igen når lillesøster bliver 6 mdr 
Anmeld