Jeg var sat til at skulle føde Liva d. 2. november 2009 (puha det er snart et år siden).. Jeg havde i dagene optil pletblødt og haft det mærkeligt i kroppen, men der skete ingenting på dagen.
Tilgengæld d. 3 november kl. 21:02 (lige under De unge mødre
) gik vandet, mens jeg sad og tissede. I starten tænkte jeg "Hvad f..... var det?", men så begyndte det at spænde lidt til i maven ca. hvert 20 min, så ringede til min mor og sagde "Hmm jeg tror jeg har veer".
Da jeg havde rent rundt med tiltagende veer i 4 ½ time herhjemme (kl. 01:34), tog vi en taxi til Rigshospitalet og kom marcherende ind til fødegangen, hvor de sagde "Ja ja vi kan da godt lige undersøge dig, men du bliver nok sendt hjem igen, da du jo ikke har haft veer så længe"!!
Jeg smed mig op på briksen og damen så underlig ud i hoved, da hun måtte konstatere at jeg var 9 cm åben og klar til at presse.. Så min kæreste skyndte sig at ringe til mine forældre og Livas kommende gudmor, som skulle være "gang-støtter", hvis min kæreste fik det dårligt. Men han tog det tog i stiv arm og veg ikke fra mig et eneste sekund.
Jeg havde en jordemoderstuderende plus en uddannet jordemoder inde på stuen, og pressede i 1 ½ time, men der skete bare ingenting
Før jeg vidste af det stod der et lægehold på 6 stk. med verdens største og ondeste jern sugekop på stuen (sugekopper er uden tvivl et torturmiddel
). Hun sagde at de havde 4 forsøg og ellers måtte det blive kejsersnit.. Jeg har aldrig før følt så meget smerte (havde intet smeretstillende fået, fødte ganske naturligt), men på den anden side fik jeg en stændig idé om at det her barn bare skulle ud nu.. Så i 3 forsøg blev Liva revet ud med armen først, Superman style, hvilket gjorde jeg umuligt kunne have presset hende naturligt ud.. Så d. 4. november 2009 kl. 05:55 under årets første snestorm kom vores Liva til verden 
Efter-forløbet derimod var dog under al kritik fra Rigshospitalets side, og medvirkende til at jeg brugte de første to måneder af mit mor-liv på at græde, være frustrerende og dybt dybt ked af det 
I korte træk blev vi 20 min. efter fødslen (midt i vagtskifte) smidt ned på en 4-sengsstue uden den obligatoriske morgenbakke med flag osv, min kæreste blev bedt om han skulle gå senest kl. 20:00, hvorefter jeg måtte tilbringe de første 3 nætter alene på en 4-sengsstue med 3 fremmede damer (og deres stakkels grædende børn) sammen med min nyfødte datter som ikke kunne ammes og bare skreg nonstop. Oveni det ringede min kærestes chef til ham, da Liva lige var blevet født (vi troede det var for at sige tillykke) for at fortælle ham at han var fyret pga. de ikke havde mere arbejde
.. Dette slog min kæreste meget ud af kurs de første par måneder, og gjorde at han virkelig følte sig som en fiasko. Og hvis vi lige skal runde den af, så havde Liva kolik de første 3 ½ måned og jeg fik konstateret Grave's sygdom (autoimmun stofskifte sygdom grundet graviditeten). Alt dette har sat dybe spor i min sjæl, og har gjort mig dødens bange for nogensinde at skulle føde igen 
Heldigvis fik vi tildelt verdens bedste sundhedsplejerske, som virkelig tog os tre ind under hendes vinger, og kom på mange flere besøg end tildelt.. Hun hjalp os i gang med sutteflaskerne, gav os en tro på at vi sagtens kunne det her, og roste vores lille datter til skyerne hver gang.. Uden hende ved jeg ikke hvad vi skulle have gjort 
Nu er der som sagt snart gået et år, og hold op hvor er vi blevet klogere. Jeg kunne for alt i verden godt have undværet at få sådan en forfærdelig start på familielivet, men jeg har langsomt fået det bearbejdet, og arbejder stadigvæk med at få det helt ud af sjælen. Selv om vi stadigvæk kan have hårde dage, hvor Liva bare går sgurk og man ikke ved hvad man skal stille op med sig selv eller hende, så vil på ingen måder undvære vores helt igennem fantastiske Liva 
Mange knus Rikke..
P.s: der er vedhæftet det første billede af os sammen, og så et billede fra i dag.