mamalicious skriver:
Min mand og jeg har nu været sammen i snart 18 år, og stadig med stor kærlighed til hinanden. Vi mødte hinanden i en alder af blot 13 og 16 år, og har været smedet sammen siden. Dog har vi givet hinanden plads til at udvikles og leve ungdomslivet, bare med en fast kærlighedspartner at støtte sig til.
Vi besluttede i en ung alder, at starte vores egen lille familie.
Da jeg var 19 år blev jeg gravid med vores første lille “spire“.
Det var slet ikke til at fatte. Vi jublede og kunne slet ikke holde tæt. Så der gik ikke længe førend glæden og nyheden om graviditeten og forestående hjemmefødsel, blev delt af venner og familie.
Jeg var lige startet som rengøringsassistent i en vuggestue i de tidlige morgentimer, og havde ved siden af job i dagtimerne som pæd. Medhjælper.
Allerede da jeg var ca. 7 uger henne blev jeg overvældet af en frygtelig kvalme. Og brugte MEGET tiden med hovedet i toilettet. Det blev derfor svært at holde igen med nyheden om min graviditet, til mit nye arbejde.
I ca. uge 9 mærkede jeg pludselig en underlig fornemmelse i underlivet. - Og luskede fra aftensmad bordet ud på toilettet og chekkede mine trusser. De kunne berette om frisk blod. Jeg skyndte mig at ringe til vagtlægen, som kunne informerer om en nok kommende ufrivillig abort.
Helt slået ud kan jeg huske, hvordan jeg lå i sengen og afventede naturens gang, som han ( lægen ) så omsorgsfuldt kunne fortælle!
Heldigvis blev det ikke til mere end det, den aften. Jeg fik efterfølgende bekræftet hos lægen, at jeg stadig havde graviditetshormoner. Og efter en følgende scanning indvendig, kunne de også på Skejby bekræfte liv, og vise et lille blinkende hjerte.
De følgende uger bragte op og nedture.
Jeg pletbløder mange gange, og bliver ofte tjekket på Skejby. Hvor de hver gang kan sende os glade og beroliget hjem igen, alle gangene et scanningsbillede rigere!
Morgenen d. 21 august ( graviditets uge 23+ ) imens min mand, Kenny er på arbejde ( Han arbejder som bager ). Lægger jeg mig ind på sofaen iført badekåbe, efter et velfortjent bad. Jeg stryger nænsomt hånden over maven imens jeg synger for maven. Pludselig mærker jeg et lille smæld, og mærker en lille byge af vand imellem mine ben.
Jeg rejser mig straks og for bekræftet mine bange anelser. Jeg ringer straks til vagtlægen, der stik imod alle retningslinjer, beder mig komme ind til undersøgelse. Herefter ringer jeg til min mor, der bor 5 min. Væk. Hun kommer straks og er i syv sind. Hun holder fast i, at jeg burde lægge mig. Men jeg kan slet ikke forlige mig med den situation jeg står i, og tænker slet ikke rationelt!
Jeg for ringet til min mands arbejde, og får informeret ham om, hvad jeg tror der er sket. Og fortæller at min mor og jeg vil tage til vagtlægen og få det tjekket.
Da vi jo har haft MANGE besøg på svangre ambulatoriet, beslutter vi at han afventer svar fra mig.
Herefter overtaler jeg min mor til, at tage bussen ind til vagtlægen. Da vi har kørt i 5 min. og plukveerne er kraftige tænker jeg, at det ikke holder nogen steder. Jeg spørger til min mors mobil og finder kortet til akut svangre amb. I min pung og ringer op. Jeg for fat i en sygeplejerske i modtagelsen og får kort fortalt om situationen, da tlf. løber tør for batteri.
I mellemtiden er Kenny kommet hjem fra arbejde, og modtager kort efter en opringning fra ambulatoriet, om at de vil sende en ambulance. Kenny bliver noget forvirret og kan fortælle, at jeg ikke er hjemme, men på vej til vagtlægen.
Da vores bus ankommer til Skejby går vi op på akut modtagelsen, hvor de overflytter mig til fødeafd.
Da vi ankommer på fødestuen bliver jeg undersøgt, og de konstaterer tydelig vandafgang. De tænder for “ varmekassen”, og gør klar til fødsel, hvorefter min mor bryder sammen. Min kæreste og hans søster kommer fluks. Og vi bliver informeret om den dårlige prognose. Og kan dog trods den ekstreme risiko for at føde for tidligt, glæde os over, at der trods alt er okay med vand og liv hos baby.
De efterfølgende uger står på indlæggelse, ugentlig lungemodning og samtale med diverse læger, børnelæger og professor.
Jeg kommer hjem, men skal dog stadig ind til chek, og lungemodning.
Vi bliver informeret om, at de vil igangsætte mig i fulde uge 34 pga. risiko for infektionsfare hos mor og barn.
Vi får dog lov at trække den til uge 36, og har jo for længst vinket farvel til vores hjemmefødsel, der tidligt blev erstattet af et STORT ønske om et rask og velskabt barn !!
Da vi når uge 36 møder jeg op som aftalt om formiddagen på “min” stue på y4 Skejby. Min tilknyttede Professor kommer og tilser mig, og fortæller om hvordan forløbet optil selve fødslen vil foregå.
Jeg får lagt en stikpille op omkring kl. 10 og ligger i sengen og venter på
Veerne. Min søde sygeplejerske kommer flere gange og hører om der ikke bare er snerten af en ve. - hun er lige så spændt som os, på at se den lille blyp som hun kaldte den, efter hun var med til scanning.
Men der er intet der rører sig !!
Der bliver tilkaldt en læge, og jeg får endnu en pille lagt op ca. kl. 14. Denne gang giver det gevinst.
Kenny kommer ind efter arbejde og tiltrængt søvn. Vi jubler over veer og fniser sammen over, at det er nu. Her har vi gået længe, og holdt igen - håbet at den lille vil blive derinde, og frygtet al tegn på fødsel. Pludselig sidder vi og håber på tegn !!!
Jeg får lidt uro i kroppen, og får nu en trang til at være hjemme i det kendte indtil det nærmer sig.
Kl. 17.00 får vi lov til at tage hjem, men de kære sygeplejersker tager en grinende afsked til os, med en lumsk “ vi ses snart ”.
Da vi kommer hjem vandre jeg rundt i stuen, og er sikker på at der vil være en rende at finde dagen efter. Til sidst bliver det for voldsomt. Jeg prøver med et langt brusebad. Det har en skøn effekt, men uroen i kroppen tager mere og mere til. Veerne begynder ingen pause at have, og nu bliver det så voldsomt at vi allerede efter 1.5 time hjemme, må af sted igen.
Da vi kl.20 ankommer på y4 igen. Bliver vi indlogeret på et lille undersøgelsesrum, hvorefter en jordemoder kommer og henter os. Vi kommer op på fødegangen, og veerne vil stadig ingen ende tage. Pauserne lader vente på sig, og det tager hårdt på kræfterne ingen hvil at få imellem veerne. 45 min efter står jeg i brusebad på vores fødestue. Kommer ud af brusebadet.
Kl. 21.45 presser jordemodern på for at lægge saltvandspabler. De hjælper kort og svier ang. Masse, at få lagt. Jeg spørger efter at komme i badekar, jordemoderen er lidt skeptisk, og vil lige spørge den vagthavende læge. Som giver grøn lys. Hopper i badekaret og det har en rigtig god effekt !! Veerne klinger lidt af, men er stadig uden nogen pause.
Kl. 23.35 kommer jeg op af badekaret. Veerne tager til, og jeg er kun 1 finger åben. Det tager fuldstændig pusten fra mig. Mine veer sidder over skambenet, og murrer vanvittigt nu.
Kl. 0.30 beslutter jordemoderen at give mig noget afslappende, så vi kan få sovet. Vi sover på fødestuen begge 2. Kenny sover ret hurtigt, men han har jo også været på arbejde hele natten.
Kl. 04.45 kommer jordemoderen igen og tilser mig. Jeg fortæller at jeg har sovet lidt, men nyder at få hvilet. Vi får lov at hvile.
kl. 8.00 bliver vi serviceret med morgenmad…. Skønt!
Får taget temperatur, hjertelyd 12-12-13 og undersøgt… ingen veer… hmmm..
Jordemoderen informerer om muligheden for at få taget vandet.
Kl. 9.00 tager hun vandet, - klart blod tilblandet med fostervand. Hjertelyden 13-12-13 er stadig fin. Efter aftale med professoren skal vi afvente spontane veer 4. Timer, herefter vestimmuleres.
Herefter går vi rundt på stierne udenfor Skejby sygehus. Det sætter gang i lidt småveer.
Kl.11.15 lytter jordemoderen igen til baby. Fin hjertelyd 12-11-11-10.
Kl. 14.00 får kørt en CTG. Og får lagt ve-drop.
Kl. 15.00 vagtskifte. Vi får en rigtig sød jordemoder, - og en jordemoderstuderende, som vil være hos os igennem hele forløbet. - dejligt at vide !!
Kl. 16.00 får kørt CTG. Igen. Jeg har nu veer med 3 min. Interval, som varer ca. 1 min. Jeg beder om at komme i badekarret. - det er SKØNT med den varme tilsluttende følelse over lænd og over skambenet.
Kl. 17.00 Jeg arbejder fint med veerne i karret, og veerne varer nu 1.5 min. Stadig med 3 min. Interval. Jeg kan hører Kenny og jordemoderstuderende snakke svagt i baggrunden. Jeg har lagt mig med ørene under vandet, har en klud til maven, som bliver dyppet i det varme vand, når den trænger.
Kl.17.40 jordemoderstuderende tager hjertelyd på baby 10-12-10
Kl. 18.00 Jordemor kommer ind og vil gerne have mig undersøgt. Det kræver noget hjælp, at få den tunge krop op af karret, med veer og ve-dropstativ. Kenny hjælper til under den ene arm og jordemoderstuderende under den anden. Vi får bakset den store hvalkrop op på briksen. Jeg tager nogle STORE hiv i O2 masken, imens jeg bliver undersøgt. - 5 cm åben.
Kl. 18.30 min. Senere køres der endnu en CTG. Veerne kommer nu uregelmæssigt og ve-droppen øges.
Kl. 18.40 “hopper” jeg tungt og knap så elegant op i karret igen. Ve-dropen øges yderligere.
Kl. 19.00 er veerne igen regelmæssige 3 min. Interval og 1 min. Varrighed. Nu er jeg MEGET påvirket af smerten. Kan slet ikke arbejde med veerne, og kommer helt ud af rytmen i min gode vejrtrækning. Det summer og prikker i hovedet. Jeg får en lille papirspose får lige at få hyperventileringen til at aftage. Det hjælper straks !!
Jordemoderstuderende roser mig, og i en ve kigger jeg på hende ,med meget strenge øjne og hvæser “ Så gi mig for f….. det kejsersnit “ !! Det gør vanvittigt ondt over skambenet !!! Jeg lukke mig inde og prøver at arbejde med veerne, men tager hele tiden mig selv i at kigge på uret og tænke : Åååh nej nu kommer der en til !! Jeg får igen lagt 4 saltvandspabler over skambenet, men de hjælper INTET…
Kl. 19.15 føler jeg stor træng til at komme på toilet. Jordemoderen undersøger mig og kan fortælle, at jeg kun er 7 cm åben. Hun sætter vedroppet yderligere op til 120 ml. og lytter til baby.
Hjertelyden fortæller, at baby har det fint.
Kl. 19.25 Får jeg stor pressetrang. Jordemoderstuderende undersøger mig. Jeg er helt åben, og skal hurtig op af karret, da jeg grundet den tidlige vandafgang, IKKE må føde i karret.
Jeg kæmper mig op af karret, men får en kraftig presseve på vej op. - Kaster mig tilbage. Kenny griber ud efter mig, og får fat lige under barmen i et fast greb. Jeg kæmper presseveen ( uden at presse ) færdig, og er klar til at komme ind på briksen. Kenny tager vestativet og lader mig støtte mig op ad hans skuldre, til vi når briksen.
Kl. 19.30 Presser jeg halvtsiddende på briksen med jordemoderstuderendes hånd på min mave.
Kl.19.35 dykker baby`s hjertelyd til 6-5-7. Jeg tager nogle hiv i iltmasken, lader op og venter på næste presseve. Jordemoder tilkalder børnelægen, som efter aftale skulle være til stede ved fødslen.
Kl. 19.38 fødes den yndigste lille, noget blå dreng med navlestrengen løst rundt om halsen. Jeg får ham op med det samme, men beder børnelægen kigge på ham, da han ser noget blå og livløs ud. De forsikre mig at ALT er fint!! Jeg kigger på vores lille dreng. Han er SÅ smuk og fin !!
p.g.a hurtigt forløb får jeg indsprøjtning, så moderkagen kan løsne sig.
Vores lille dreng - Victor bliver undersøgt, målt og vejet. Han får agar 10/1 10/5 10/10, og viser tydeligt at navnet er velfortjent. ( Victor = Sejr ) 2750 g. og 47 cm fin dreng.
Kl. 19.50 føder jeg moderkagen. Jeg er bristet en lille smule, og skal derfor have et sting.
Min puls bliver målt 110/70, og mit samlede blodtab skønnes til 250 ml. Så alt i den skønneste orden J !!
Kl. 20.50 taler jordemoderen med barnelægen, da baby Victor`s ph på 7.18. De mener, at det skyldes hans “graviditetsalder”. Jeg får lov at lægge ham til brystet. Han sutter fint.
Jeg får tisset af, og Kenny får lov at ringe til familien og venner, og overbringe den helt fantastiske nyhed !!
Victor er jo en sand fighter, - og det er hans mor vidst også. Godt, at alt endte lykkeligt.