En teenager på vej mod afgrunden...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2010

ekzunz

SussieThyssen skriver:

I er en rigtig stakkels lille familie, ja I er..og jeg har ondt af jer alle sammen. Både dig, din søns far og jeres knægt.

Hvor har jeg dog haft mange af de varyler der under mine vinger gennem årene, og de er alle kommet hele ud på den anden side.
Heldigvis da.
Desværre kan jeg jo ikke gøre så meget for den hårde nyser I har fået jer der, men jeg kan måske kan jeg give jer et par tips.
Hvis I skal nå at få ham hel ud på den anden side, så vil jeg foreslå at I ser at få ham på en efterskole i en fart, og hvis ikke I har mulighed for det, så må I simpelthen sætte hårdt mod hårdt.
True jer med tæsk
Sådan en møgunge. Den var bare ikke gået hjemme hos os.
Spørgsmålet er jo hvad han er vokset op med, og det ved I jo bedst selv.
Men hvis han har en vatnisse af en far, der ikke vil tage de konfrontationer med knægten, der skal til, ja så står du jo meget alene.
Hvis jeg var dig, så ville jeg få fat i kommunen og forlange en SSP konsulent NU!
Og så skal han udstyres med en rollemodel.
En voksen, der kan give ham nogle regler og holdepunkter.
Evt. i samarbejde med jer, få ham afsted på noget søfartsskole eller lignende, hvor han kan komme ud og få pillet nykkerne ud af fjerdragten.
Han er nemlig en rigtig hvalp i oprør.
Nu må man jo ikke give den slags knægte en endefuld, for det er hvad han trænger til, og deri kan jeg desværre kun give hans far ret. Men der er heldigvis andre muligheder.
At tage computeren fra ham, virker ikke, og det er også for sølle.
Stuearrest dur heller ikke..det fremavler kun mere trods.

Det der skal til er at tale ind til ham.
Tale til den lille bløde og fortvivlede dreng, der inderst inde er derinde, men som han har forskanset bag en facade af hårdhed, og som han i virkeligheden er dybt træt af at opretholde, og som han slet ikke kan lide.
For han ER derinde, det tror jeg på også uden at have mødt ham.
Det svære er bare at få fundet ham.
Ud over det med skolen, hvad kan så være årsagen til at han er blevet så hård?
Hvordan er tonen i jeres hjem?
Hvordan er omsorgen for og kærligheden til hinanden?
Hvordan taler I med hianden?

Meget ofte skyldes netop den slags oprør, at den unge føler sig totalt tilsidesat og overset. De er nået dertil at enhver opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed, også den negative.
De er parat til hvad som helst for at fremprovokere en reaktion fra omgivelserne. Det er i virkeligheden et råb om hjælp.

Skriv til mig igen, hvis du har lyst og gerne privat.

Kærligst
Sussie

En lille familie er vi nu ikke, vi har 5 hjemmeboende børn og så er der en der er flyttet hjemmefra... Men det er måske netop også et af problemerne, det kan være virkelig svært at få tid til alle, og så er negativ opmærksomhed jo som bekendt bedre end ingen opmærksomhed.

Han er kun lige startet i 7. klasse, så han kan vist ikke komme på efterskole, men jeg ved heller ikke om det er en god ide at sende ham væk. Jeg tror faktisk mere han har brug for at blive holdt tæt...

Han er bestemt ikke vokset op med tæsk, men med en far som lover alt og alle tæsk (altså ikke familien, men trafikanter osv) så det må være der det kommer fra. Det med sproget er en diskussion vi jævnligt tager herhjemme.

Og han er faktisk en rigtig dejlig og følsom dreng Han er da den som hjælper mig når jeg bager, gider gå med i haven og han er rigtig god til sine mindre søskende osv. Men han kan ikke styre sit temperament og han kan simpelthen ikke stoppe og selv se hvor langt ud han kommer. Jeg beder ham om at gå på sit værelse, indtil han har lyst til at være sammen med os på en ordentlig måde, og så taler jeg med ham bagefter. Jeg har lært at man ikke kan tale når den ene er så hidsig at han vil flytte til Kina og bo i en skov..

Vi har fat i kommunen, men jeg blev bare så frustreret over at hans far sagde at vi bare skulle ignorere det hele pt....jeg ønsker jo bare for ham at han bryder den negative sociale arv fra sin mor.

Og tusind tak for svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2010

serinasmor

hejsa

Nu er der jo (heldigvis) længe til jeg står med en teenager... men kan nu alligevel godt sætte mig ind i hvor hårdt det må være...

Det lyder virkelig som om han har haft det svært med at skifte skole... et gæt er at det er svært for ham at finde sin rolle i den nye klasse og han har derfor valgt at være "ham den seje ballademager" ... han er jo gammel nok til at det muligt at snakke med ham og til at kunne forklare hvordan han egentlig har det.. så prøv at spørge ind til det ..evt farmand skulle gøre det efter en far og søn hyggedag... hvis det da er muligt at lokke knægten med på en sådn...

Jeg ville nu også synes at en efterskole lyder som en ide .. jeg ved godt det er skræmmende... der findes efterskoler rundt om i landet der tager unge ned til 7. klasse .. så det er altså en mulighed.. her får han nye relationer til en masse unge mennesker og hvis han er heldig - venner for livet ... jeg ser ikke på det som at sende ham væk men mere en tillidserklæring til at i godt kan se han er blevet en ung mand der kan klare sig selv .. og det ville så være et skridt på vejen mod at flytte hjemmefra .. hvis det gir mening

hilsen serinasmor

Anmeld

27. september 2010

SussieThyssen

serinasmor skriver:

hejsa

Nu er der jo (heldigvis) længe til jeg står med en teenager... men kan nu alligevel godt sætte mig ind i hvor hårdt det må være...

Det lyder virkelig som om han har haft det svært med at skifte skole... et gæt er at det er svært for ham at finde sin rolle i den nye klasse og han har derfor valgt at være "ham den seje ballademager" ... han er jo gammel nok til at det muligt at snakke med ham og til at kunne forklare hvordan han egentlig har det.. så prøv at spørge ind til det ..evt farmand skulle gøre det efter en far og søn hyggedag... hvis det da er muligt at lokke knægten med på en sådn...

Jeg ville nu også synes at en efterskole lyder som en ide .. jeg ved godt det er skræmmende... der findes efterskoler rundt om i landet der tager unge ned til 7. klasse .. så det er altså en mulighed.. her får han nye relationer til en masse unge mennesker og hvis han er heldig - venner for livet ... jeg ser ikke på det som at sende ham væk men mere en tillidserklæring til at i godt kan se han er blevet en ung mand der kan klare sig selv .. og det ville så være et skridt på vejen mod at flytte hjemmefra .. hvis det gir mening

hilsen serinasmor

Nemlig..rigtigt, rigtigt godt

Anmeld

27. september 2010

SussieThyssen

Znuzke skriver:

En lille familie er vi nu ikke, vi har 5 hjemmeboende børn og så er der en der er flyttet hjemmefra... Men det er måske netop også et af problemerne, det kan være virkelig svært at få tid til alle, og så er negativ opmærksomhed jo som bekendt bedre end ingen opmærksomhed.

Han er kun lige startet i 7. klasse, så han kan vist ikke komme på efterskole, men jeg ved heller ikke om det er en god ide at sende ham væk. Jeg tror faktisk mere han har brug for at blive holdt tæt...

Han er bestemt ikke vokset op med tæsk, men med en far som lover alt og alle tæsk (altså ikke familien, men trafikanter osv) så det må være der det kommer fra. Det med sproget er en diskussion vi jævnligt tager herhjemme.

Og han er faktisk en rigtig dejlig og følsom dreng Han er da den som hjælper mig når jeg bager, gider gå med i haven og han er rigtig god til sine mindre søskende osv. Men han kan ikke styre sit temperament og han kan simpelthen ikke stoppe og selv se hvor langt ud han kommer. Jeg beder ham om at gå på sit værelse, indtil han har lyst til at være sammen med os på en ordentlig måde, og så taler jeg med ham bagefter. Jeg har lært at man ikke kan tale når den ene er så hidsig at han vil flytte til Kina og bo i en skov..

Vi har fat i kommunen, men jeg blev bare så frustreret over at hans far sagde at vi bare skulle ignorere det hele pt....jeg ønsker jo bare for ham at han bryder den negative sociale arv fra sin mor.

Og tusind tak for svar

Hmmm...hvad med at få ham til at gå til noget kampsport eller lignende, måske noget mortor cross...ud hvor han SKAL lære at styre sit temperament?? Måske var vægtløftning noget.
Blot en tanke.
Men ellers, så kan du altså sagtens finde efterskoler hvor de kan gå fra 7. klasse, der er endda enkelte hvor de kan gå fra 6.

Anmeld

27. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Znuzke skriver:

Og tusind tak for svar

Jeg har lidt svært ved at forstå at du på den  ene side fortæller at hans far truer alt og alle med tæsk og ikke vil tage konfrontationerne eller f.eks. tage computeren fra ham  - men det er den negative sociale arv fra hans MOR der er problemet???

For mig at læse er faren i den her situation i høj grad en faktor der får mine alarmklokker til at ringe. Hvis ens far er sådan en person der bare truer med tæsk, men aldrig reelt går ind og får sat grænser, så er han da en rædselsfuld rollemodel for en teenager der i forvejen har temperamentet i kog...? Hvorfra skal drengen lære at sætte sine grænser og styre sit temperament og det han siger når hans egen far ikke engang kan finde ud af det? Og det er da klart han pjækker og får hysteriske anfald, for den slags børn får det saftsusme svært mellem andre unge - der er da ingen der rigtig kan lide en dreng der truer med tæsk og kaster med bøger i timerne - dvs. ud over de andre drenge som også laver den slags numre - og så kan de så gå og lære hinanden unoder...

Jeg synes det er skræmmende at flere herinde har givet dig ret i at drengen trænger til et lag stryg Det er DE VOKSNE der er skyld i at drengen har det så skidt så hvis nogen burde have et lag tæsk er det da dem!!!

Anmeld

27. september 2010

Moderator

Znuzke skriver:

Vi ved jo godt at han bestemt ikke har det let, især fordi han jo savner sin mor enormt og føler sig meget fravalgt. Han har brug for noget one-on-one tid, det er jeg helt overbevist om, men kommunen mener at det kan han få i hjemmet - og jeg er da også enig, hvis altså Per ville prioritere det.

Sidst talte kommunen om en psykolog, og det tror jeg også ville være godt for ham, men de er ikke vendt tilbage......jeg prøver forgæves at få fat på dem, men det tager virkelig lang tid.

Og tak

Jeg syntes det er en rigtig god idé med psykolog... og alene tid med sin far. Har hans mor simpelthen fravalgt ham?! Æv, det ved jeg jo godt hvordan føles, og jeg er endda voksen..!!

Men man skal bare finde en rigtig god psykolog for ham, som han kan stole på... og det er jo også svært... Mmmm...

Du må simpelthen efter de der kommune folk og få en psykolog til ham NU!!!

Anmeld

27. september 2010

ekzunz

Rosa skriver:

Jeg har lidt svært ved at forstå at du på den  ene side fortæller at hans far truer alt og alle med tæsk og ikke vil tage konfrontationerne eller f.eks. tage computeren fra ham  - men det er den negative sociale arv fra hans MOR der er problemet???

For mig at læse er faren i den her situation i høj grad en faktor der får mine alarmklokker til at ringe. Hvis ens far er sådan en person der bare truer med tæsk, men aldrig reelt går ind og får sat grænser, så er han da en rædselsfuld rollemodel for en teenager der i forvejen har temperamentet i kog...? Hvorfra skal drengen lære at sætte sine grænser og styre sit temperament og det han siger når hans egen far ikke engang kan finde ud af det? Og det er da klart han pjækker og får hysteriske anfald, for den slags børn får det saftsusme svært mellem andre unge - der er da ingen der rigtig kan lide en dreng der truer med tæsk og kaster med bøger i timerne - dvs. ud over de andre drenge som også laver den slags numre - og så kan de så gå og lære hinanden unoder...

Jeg synes det er skræmmende at flere herinde har givet dig ret i at drengen trænger til et lag stryg Det er DE VOKSNE der er skyld i at drengen har det så skidt så hvis nogen burde have et lag tæsk er det da dem!!!

Jeg er helt enig med dig i at hans far spiller en meget stor rolle i det her. Han kan slet ikke sortere i de ting hans far siger og jeg forsøger at tale med ham om at han ikke skal lytte til det - eller i hvertfald ikke tage det ind og leve efter det. Men det er jo svært, for selvfølgelig gør han det.

Problemet er ikke kun den negative sociale arv fra hans mor, men konsekvensen af alt det her kunne jo blive at ende som hende, med et liv på overførselsindkomst og nederlag på nederlag. Jeg er udemærket klar over at det er de voksne der bærer ansvaret for at situationen er som den er, men jeg har altså aldrig sagt at jeg synes han skal have stryg!! Det løser absolut ingenting og vil da kun forværre tingene, han skal mødes med omsorg og tillid.

Og du rammer jo et meget ømt punkt for mig, for han er jo også far til min lille dreng, og jeg er meget bevidst om at han har en rigtig dårlig rollemodel. Det får jo også mig til nøje at overveje min situation for jeg vil jo helst ikke se det hele gentage sig om 10 år.

Anmeld

27. september 2010

ekzunz

Zafir skriver:

Jeg syntes det er en rigtig god idé med psykolog... og alene tid med sin far. Har hans mor simpelthen fravalgt ham?! Æv, det ved jeg jo godt hvordan føles, og jeg er endda voksen..!!

Men man skal bare finde en rigtig god psykolog for ham, som han kan stole på... og det er jo også svært... Mmmm...

Du må simpelthen efter de der kommune folk og få en psykolog til ham NU!!!

Ja, mor er flyttet til Jylland og har fået en ny mand og to børn. De så hende sidste sommer og har ikke set hende siden, og hun kan desværre ikke finde ud af at ringe til dem - ikke engang når de har fødselsdag. Det gør rigtigt ondt på dem, også fordi de jo godt kan huske hvordan de selv havde det, og det medfører jo bekymringer for deres 2 små søskende i Jylland.

Jeg har forsøgt at få en eller anden form for kommunikation med hende gennem Facebook, og har skrevet til hende et par gange. Så nu har hun lovet at prøve at ringe i aften, jeg håber virkelig at hun gør det - det vil betyde SÅ meget for dem.

Anmeld

27. september 2010

Moderator

Znuzke skriver:

Jeg er helt enig med dig i at hans far spiller en meget stor rolle i det her. Han kan slet ikke sortere i de ting hans far siger og jeg forsøger at tale med ham om at han ikke skal lytte til det - eller i hvertfald ikke tage det ind og leve efter det. Men det er jo svært, for selvfølgelig gør han det.

Problemet er ikke kun den negative sociale arv fra hans mor, men konsekvensen af alt det her kunne jo blive at ende som hende, med et liv på overførselsindkomst og nederlag på nederlag. Jeg er udemærket klar over at det er de voksne der bærer ansvaret for at situationen er som den er, men jeg har altså aldrig sagt at jeg synes han skal have stryg!! Det løser absolut ingenting og vil da kun forværre tingene, han skal mødes med omsorg og tillid.

Og du rammer jo et meget ømt punkt for mig, for han er jo også far til min lille dreng, og jeg er meget bevidst om at han har en rigtig dårlig rollemodel. Det får jo også mig til nøje at overveje min situation for jeg vil jo helst ikke se det hele gentage sig om 10 år.

Puha, det er godt nok en hård nød at knække... Hvor stor, hvad kalder man det.. indflydelse(?) har du på hans far? For måske kunne du tage nogle alvorssnakke med farmand og få ham til at forstå sagens alvor?

Jeg kan sagtens forstå at du er bekymret, det lyder lidt som om farmand trænger til et wake up call...

Stort knus herfra!!!

Anmeld

27. september 2010

Margorie

Puha jeg kan godt huske hvor svært det var at være 14 år.
Det dummeste i kan gøre er at straffe ham, han er jo tydeligvis inde i en fase hvor han råber om hjælp uden at han ved hvordan han skal gribe det an. Ang rygning, på det punkt synes jeg sådanset i er lige galt på den, selfølgelig skal han ikke lyve, men hvad i alverden roder i i hans ting for? Burde han ikke have haft muligheden for selv at fortælle jer det når HAN var klar? Jeg kan godt forstå han måske har mistet lidt tillid ved at se i ikke respektere hans privatliv- og det er altså noget som teenagere værner ekstremt om, deres ret til at være små voksne med hemmeligheder. Måske i burde sige, du bestemmer selv om du vil ryge, vi bifalder det ikke og vil ikke have at du gør det i huset, men vi acceptere at det er dit valg. Da min mor sagde det til mig fik jeg en ny respekt for hende- og mistede lidt interassen for smøgerne når de nu ikke var 'forbudte'
Det med skolen, har i spurgt ham hvad der egentlig er i vejen, om han ikke kan lide at være der, om han har nogle venner?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.