Jeg må da indrømme, at jeg i de år mine ungers far levede somme tider tænkte mit. Da jeg flyttede samme med Niels, min nye mand, var vi 2 voksne og så så tingene jo lidt fornuftigere ud, men havde jeg været alene med dem, ville jeg da nok have syntes at deres far slap lidt for nemt om ved det. For det var ikke ham, der havde alle de daglige udgifter til 2 unger. Hans bidrag kunne jo på det nærmeste kun dække børnehaven til den mindste. Og så stod jeg ellers der med udgifterne til alt andet.
Ja vist skulle han også sørge for at der var ting i hans hjem, når han skulle have børnene på besøg, men de fik jo alt andet med hjemme fra, tøj og legetøj m.v.
Nu siger man godt nok at faderen skal sørge for at have tilsvarende i sit hjem til børnene, men jeg kunne godt lide at vide hvor mange fædre der har det?
Dem jeg kender har ikke. Der sørger mor for at ungerne får alt med sig, ligefra nattøj til udetøj og sko, støvler m.m. når ungerne skal på weekend. Sågar ynglingslegetøjet kommer med.
Jeg er ligeglad med fradrag eller ej...det får være, men det der virkeligt forarger mig, det er hvis den forældre, der i forvejen har barnet til daglig, kan pålægges yderligere udgifter bare fordi den anden part ikke har råd. Det synes jeg ikke der er nogen sammenhæng i.
Og så vil jeg sige, at det bliver ikke mindre dyrt når børnene vokser til. Det er bare nogle andre ting de har brug for. Små børn har brug for ting løbende, men store børn har brug for pludseligt store udskiftninger, som så koster tilsvarende mere.
Kan da bare se på det min egen søn på 13 har behov for. I det forløbende år har jeg hver anden måned på det nærmeste måttet udskifte hele hans garderobe fra inderst til yderst fordi han vokser ud af det konstant. Og det er bare ikke til at få genbrugstøj til børn i aldren 6-15 år, det findes stort set ikke på hylderne.
Og han skal hele tiden have nyt fodtøj. Og så skal de have nye cykler, bærbare, skoletasker og skolematerialer, man skal betale til ture med skolen, og fritidsaktiviteter, for ikke at tale om udgifterne i forbindelse med fritidsaktiviteterne. Og de skal have mobiltelefon med abonnement, og hvis de ikke skal blive mobbet totalt af kammeraterne, hvad man vel ikke ønsker sig, så skal de også have tingene lidt up to date, måske ikke det nyeste nye, men sådan i en fair mellemgruppe af nyheder.
Og så æder de som tærskeværk LOL
Utroligt hvad sådan en knægt i voksealderen kan skovle i sig.
Og så skal de have kammerater på besøg, og selvom, man ikke stiller de vilde ting på benene, og de er søde til selv at tage med hvad de nu bliver enige om de skal have af snask til en computerovernatning, så glider der godt nok også ekstra tons af mad ind der.
Og så skal hele deres værelse pludseligt udskiftes, for de vokser ud af det på samme måde som deres tøj. STOOR udskrivning igen. Vel kan man finde mange ting på genbrug, men alligevel.
Så nej...jeg kan faktisk ikke se at de penge weekendforældren skal betale overhovedet kan måle sig med de udgifter den faste daglige forældre har.
Men det der virkeligt harmer mig er, at en fast forældre kan blive pålagt yderligere udgifter blot fordi weekendforældren lige pt ikke har råd til så simpel en ting som at betale for transporten. Eller rettere..det ER INGEN simpel ting, for hvis de bor i hver sin ende af landet, så kan det blive extremt dyrt at få dem til og fra.