Børnebidrag!?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2010

SHERO

thildemus skriver:

Jeg forstår altså ikke helt dit regnestykker. Jeg får 2200,- hver 3. måned (forhøjet bidrag) - intet andet. Fordi jeg tjener ok får jeg ingen tilskud, dette sammen med boliggæld (og jeg bor ikke ekstravagent) betyder, at mit rådighedsbeløb er lavere end nogle enlige mødre der er berettiget til alle tilskud. Det hjælper så heller ikke, at samværsforældren i vores tilfælde ikke betaler noget - men det betyder ikke noget i denne diskussion.

Mit barn går ikke i mærketøj, får ikke lommepenge, går ikke til fodbold. Men jeg har altså under ingen omstændigheder 4300,- udelukkende til mit barn.

Derudover forstår jeg ikke hvad dit regnestykke har at gøre med samværsforældrens bidrag, det ændrer ikke på at denne betaler reelt ca 800,- (ved normalbidrag efter skat) og moderen/kommunen står med resten af udgiften - det er altså også faderens børn.

Det var også kun et eksembel, hvad en enlig kan få, inkl. bidrag, børnefamilie ydelse, ordinært og ekstra børnetilskud.

Hvad det har med det at gøre? tjah, pointen er vel at barnet bliver forsøget, og når kommunen/staten hjælper så meget til som de gør (åbenbart ikke i alle tilfælde) så er det da rimeligt at faderen ikke betaler så meget. Man skal jo ikke kunne tjene penge på at have et barn....

Jeg tjener okay, og får nu okay barselsdagpenge, og jeg får pt 4700 kr i tilskud, bidrag, børnefamilie ydelse, boligstøtte mv, og det ville være svinsk af mig at mene at min søns far burde betale mere, når sagtens for de penge jeg får til ham kan forsøge ham...

Jeg troede ærlig talt ikke at børnefamilie ydelsen og de ekstra tilskud var indlægtbestemt, og i såfald kan jeg sagtens se at at børnebidraget i nogen tillfæde burde sættes op...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2010

thildemus

Tullen85 skriver:

Det var også kun et eksembel, hvad en enlig kan få, inkl. bidrag, børnefamilie ydelse, ordinært og ekstra børnetilskud.

Hvad det har med det at gøre? tjah, pointen er vel at barnet bliver forsøget, og når kommunen/staten hjælper så meget til som de gør (åbenbart ikke i alle tilfælde) så er det da rimeligt at faderen ikke betaler så meget. Man skal jo ikke kunne tjene penge på at have et barn....

Jeg tjener okay, og får nu okay barselsdagpenge, og jeg får pt 4700 kr i tilskud, bidrag, børnefamilie ydelse, boligstøtte mv, og det ville være svinsk af mig at mene at min søns far burde betale mere, når sagtens for de penge jeg får til ham kan forsøge ham...

Jeg troede ærlig talt ikke at børnefamilie ydelsen og de ekstra tilskud var indlægtbestemt, og i såfald kan jeg sagtens se at at børnebidraget i nogen tillfæde burde sættes op...

Jeg får også børnefamilie ydelse, som alle andre - men det får man jo hvadenten man er sammen med faderen eller ej.

Enten taler vi forbi hinanden ellers bliver vi ikke enige Min pointe går alene på skævvridningen af økonomien mellem bopæls og samværsforældren. Ikke på hvor meget kommunen yder af bidrag til en enlig mor med en given indkomst.

Jeg står fast på at de samværsforældre der betaler grundbeløbet ikke dækker halvdelen af udgifterne forbudet med at have et barn. De har sat en barn i verden (forhåbenligt har de da også været med til at bestemme, at dette skulle ske). At kommune/stat går ind og dækker meromkostningerne i forhold til moderen kan jeg ikke forholde mig til. Der er nok en samfundsmæssig årsag til, hvorfor dette er hensigtsmæssigt på trods af diverse sparingsruder i både stat og kommune.

God dag

Anmeld

23. september 2010

SussieThyssen

thildemus skriver:

Jeg får også børnefamilie ydelse, som alle andre - men det får man jo hvadenten man er sammen med faderen eller ej.

Enten taler vi forbi hinanden ellers bliver vi ikke enige Min pointe går alene på skævvridningen af økonomien mellem bopæls og samværsforældren. Ikke på hvor meget kommunen yder af bidrag til en enlig mor med en given indkomst.

Jeg står fast på at de samværsforældre der betaler grundbeløbet ikke dækker halvdelen af udgifterne forbudet med at have et barn. De har sat en barn i verden (forhåbenligt har de da også været med til at bestemme, at dette skulle ske). At kommune/stat går ind og dækker meromkostningerne i forhold til moderen kan jeg ikke forholde mig til. Der er nok en samfundsmæssig årsag til, hvorfor dette er hensigtsmæssigt på trods af diverse sparingsruder i både stat og kommune.

God dag

Du har, set med mine øjne, fat i noget af det rigtige

Anmeld

23. september 2010

qp

thildemus skriver:

God dag

Anmeld

23. september 2010

Svei

Nej det er ikke billigt at have et barn, men nu er der tilskud, højere boligstøtte mv man kan få som enlig forsøger, om det er forkert eller rigtig vil jeg ikke tage stilling til. Og de penge får man immervæk for de man er "alene" om barnet, og kun får et bidrag og ikke halvdelen af udgifterne betalt af faderen. Jeg siger bare at hvis man vil så kan man sagtens får det til at køre rundt. Når barnet skal gå til fodbold, jamen så sparer man jo andre steder. Der er noget der koster mange penge når børn er små, og noget der koster mange penge når de er ældre.

Sådan som tingene ser ud f.eks. med et barn under 2 år kan en enlig mor ca 3200 kr udtalt ektra om måneden, og dertil kommer så også boligstøtten og friplads (hvis indlægten er lav) og det er kun udfrakommen, det er 4300 kr om måneden man har udelukkende til barnet og de udgifter der kommer der fra. Det burde alle kunne førsørge et barn på. Beløbet bliver selvfølgelig lavere med tiden, men som før sagt, så er det moderen der bestemmer om barnet skal ha 50 eller 500 kr i lommepenge, og om barnet skal gå i bilka eller mærketøj.

Hvis tilskudene fra kommunen ikke var der, kan jeg sagtens se at faderen burde betale mere.

Så prøver jeg igen...ja, det er os FORÆLDRE og ikke kun en forælder der får børn, dvs man er to om det...om jeg kan leve for det jeg får eller ej er egentlig sagen uvedkommende, det handler om at det er faderens ansvar at stå for halvdelen og ikke statens eller moderens alene..alle de tilskud du nævner er ikke fordi man er enlig men fordi man er lavtlønnet...og er det egentlig statens ansvar at betale for vores børn..som du selv skriver, så har man jo selv valgt at få børn, ikke..

Og det er nu engang et faktum at mange enlige forældre har meget lidt at gøre godt med og det kan i mange tilfælde ekskludere børnene fra fællesskabet og det er da virkelig ikke logisk, når der er en far der burde betale deres del.

Og alel de tilskud du nævner får du jo kun fordi du er fattigl....en mor med en god indkomst får INTET....jo, de der 2200kr hver tredje måned, men er det fair der så sidder en far og kun bidrager med 1100kr(som kan trækkes far) og moderen knokler og stadig ikke får mere udbetalt end du gør, fordi hun faktisk arbejder og tjener godt...jeg synes det er SKÆVT...

Anmeld

23. september 2010

qp

Det er netop min pointe med mit tidligere indlæg, at man går ind fra statens side og gør forskel på forældre i økonomisk sammenhæng. Nej det kan godt være, at staten ikke burde give tilskud til hvorvidt vi vælger, at sætte børn i verden - men det gør de jo hvilket er hele mit udgangspunkt og det jeg forholder mig til!

Nu er vi nogle enlige mødre hvis børn desværre ikke ser deres fædre, dermed skal jeg være den forælder med den større bolig - og det er fandme ikke billigt. Og ja jeg får friplads da jeg er på SU, tilskud som enlig forsørger og boligsikring. Men pt er min situation eksempelvis den, at jeg søger noget større da vi bor i en 2 værelses - jeg har fået en del tilbud men har været nødt til, at takke nej da der simpelthen ikke er råd til at bo i en lejlighed til 8-9000 pr mdr. Var jeg ikke enlig mor ville jeg ikke have behov for en større bolig.

Faderen kan bo i en 1 værelses lejlighed, passe sit job, betale børnebidrag og leve det fede liv med økonomisk overskud - ja han kan endda trække børnebidrag fra i skat. Kan i se det? Fordi man anser, at det er i barnets bedste tarv at være hos mig 24/4 så følger der da også en masse udgifter som jeg vil have flere af i forhold til faderen.... Vi er begge forældre til barnet, vi har begge valgt at beholde barnet - hvorfor er det så, at fædre slipper så let økonomisk? Ja det kan jeg simpelthen ikke forstå! Det burde (efter min mening) være 50/50 ihvertfald mht. ekstra udgifter i forhold til hvad det koster, at have et barn men det er det så absolut ikke.

Anmeld

23. september 2010

qp

Og nej man får ikke mere i boligsikring fordi man er enlig forsørger! Boligsikringen bliver udregnet udfra hvilken indtægt man har som lejer.

Jeg fik eks. hverken mere eller mindre da jeg fik barn gik på barsel og får det samme som jeg ville få hvis jeg var uden barn og på SU.

Anmeld

23. september 2010

SussieThyssen

qp skriver:

Og nej man får ikke mere i boligsikring fordi man er enlig forsørger! Boligsikringen bliver udregnet udfra hvilken indtægt man har som lejer.

Jeg fik eks. hverken mere eller mindre da jeg fik barn gik på barsel og får det samme som jeg ville få hvis jeg var uden barn og på SU.

Er helt enig med både dette og ovenstående du skrev

Anmeld

23. september 2010

qp

SussieThyssen skriver:

Er helt enig med både dette og ovenstående du skrev

Jeg er bare så træt af den "kliche" der siger at enlige mødre får i hovede og røv - for det gør vi sgu ikke!

Jeg er uddannet pædagog og så sørgeligt som det måtte lyde har jeg mere økonomisk overskud pt som studerende end jeg ville have hvis jeg arbejdede som pædagog.

Jeg kan aldrig arbejde om aftenen og i weekender da barnet bor hos mig 24/7, derfor kommer jeg aldrig til at kunne tjene de fede tillæg. Man gør det jo ikke just ligefrem attraktivt, at være enlig uddannet forsørger - det kan stort set ikke betale sig, at tage en mellemlang uddannelse i dag hvilket er røv ærgeligt. Jeg vil gerne tjene penge og have økonomisk overskud men det kommer jeg aldrig til så længe jeg "kun" er pædagog.

Jeg fatter ikke at man ikke gør det mere attraktivt for enlige, at tage uddannelser - for der er da et stort behov for kyndige fagfolk i vores samfund... Man kunne da sætte fradraget OP således, at de enlige også har mulighed for, at være lidt med på det økonomiske plan.

Og fordi jeg er enlig mor, hvorfor skal jeg så liiiiiiiige få tingene til at køre rundt ved at købe billige bleer fra ALDI (ik fordi de fejler noget) og leve på et lavt madbudget? hvorfor skal jeg ikke have råd til at give mit barn og mig selv noget lækkert mærketøj engang imellem? Hvorfor kan vi ikke tage ud at rejse engang imellem - Jeg har jo taget en uddannelse, så det er ikke dét der mangler.... ? Nej der mangler sgu forståelse og indleven fra statens og ikke mindst samfundets side!

Anmeld

23. september 2010

Svei

qp skriver:

Jeg er bare så træt af den "kliche" der siger at enlige mødre får i hovede og røv - for det gør vi sgu ikke!

Jeg er uddannet pædagog og så sørgeligt som det måtte lyde har jeg mere økonomisk overskud pt som studerende end jeg ville have hvis jeg arbejdede som pædagog.

Jeg kan aldrig arbejde om aftenen og i weekender da barnet bor hos mig 24/7, derfor kommer jeg aldrig til at kunne tjene de fede tillæg. Man gør det jo ikke just ligefrem attraktivt, at være enlig uddannet forsørger - det kan stort set ikke betale sig, at tage en mellemlang uddannelse i dag hvilket er røv ærgeligt. Jeg vil gerne tjene penge og have økonomisk overskud men det kommer jeg aldrig til så længe jeg "kun" er pædagog.

Jeg fatter ikke at man ikke gør det mere attraktivt for enlige, at tage uddannelser - for der er da et stort behov for kyndige fagfolk i vores samfund... Man kunne da sætte fradraget OP således, at de enlige også har mulighed for, at være lidt med på det økonomiske plan.

Og fordi jeg er enlig mor, hvorfor skal jeg så liiiiiiiige få tingene til at køre rundt ved at købe billige bleer fra ALDI (ik fordi de fejler noget) og leve på et lavt madbudget? hvorfor skal jeg ikke have råd til at give mit barn og mig selv noget lækkert mærketøj engang imellem? Hvorfor kan vi ikke tage ud at rejse engang imellem - Jeg har jo taget en uddannelse, så det er ikke dét der mangler.... ? Nej der mangler sgu forståelse og indleven fra statens og ikke mindst samfundets side!

ENIG....!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.