What to do?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.139 visninger
42 svar
0 synes godt om
10. september 2010

Plysbjørnen

Jeg er ved at være så træt af Laura's evindelige skaberier...

Jeg er jo alene med dem hver eneste dag, fra kl 16 og ind til Kai er hjemme kl. 17 ca.

I dag hentede jeg dem lidt tidligere for at vi kunne hygge, og så var laura måske ikke så træt (håbede jeg).

Det endte som følger:

1. Laura bliver hysterisk på vej ind fra cykeltraileren over at hun har Benjamin's taske og jeg har hendes - resultat hun smider sig på fliserne og skriger som en besat. Straf stolen i køkkenet 3 min.

2. Laura bliver hysterisk over at hun ikke må se film (jeg synes hun har rigeligt med legetøj). derfor nej for engangsskyld - resultat hun smider sig på gulvet og skriger som besat...

3. Laura skulle tisse, og blev hysterisk over at hun ikke måtte få en bog. Hun fik lov til at sidde på gulvet, og skrige... 
 Andet forsøg, når at få hende på toilettet, skrigeriet starter forfra... 
 Tredjeforsøg (skulle gerne have hende i tøj igen). Resultat jeg får inkaseret mig en singende lussing. Jeg bryder i gråd (hvilket åbenbart får pigen til at fatte at det måske ikke var så smart).

Jeg er så led og ked af at alle vores dage skal ende må denne måde ... Hvis hun vågner om natten og græder, og jeg går ind til hende, skriger hun nej mor, gå din vej mor, mens hun slår ud efter mig...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2010

Lene76

hmmm det lyder da ik så rart.....

ved ik helt hva jeg ska råde dig til.... hva med at ta en snak med dem der passer hende, el sundhedsplejsken måske hun kan nogle triks.....

Lene

Anmeld

10. september 2010

Grynt

Hej Betina,

Jeg blive nødt til at være ærlig i mit svar...sikkert ikke et du har særligt meget lyst til at høre, men prøv nu at tænk lidt over det alligevel    

Jeg høre du syntes det er træls og det er det også. Hvad jeg læser mig frem til er egentlig i bund og grund, at du vil have det på din måde og tillader ikke meget kompromis med din datter. Hvad jeg læser er at din datter er enormt fustreret over ikke at blive mødt med meget forståelse fra din side af. 

svar på punkt

1. Prøv at stoppe op, sæt dig ned i hendes øjenhøjde og LYT til hvad din datter prøver at fortælle dig!!! Hun er med garanti ikke gået fra at sidde i traileren glad og fornøjet til ligepludselig at blive rigtig gal. Der i mellem har hun sikkert prøvet at fortælle dig noget om at hun ønskede at bære hendes EGEN taske og ikke nogen andens. Det var ikke ligegyldigt for hende, det var faktisk rigtigt vigtigt for hende som du bør tage meget seriøst.

2. Hvad ville det have gjort at sætte en film på for hende da hun ønskede det???? Det var måske lige nødagtigt det HUN havde brug for for at slappe af efter en lang dag i bh. Hvem har ikke sommetider lyst til at smække fødderne op og glo ligegyldigt tv efter arbejdet. Igen bliver hendes ønsker og tanker ikke mødt af dig.

3. Hvorfor var det så lige hun ikke måtte få en bog med på toilet??? Jeg ELSKER at læse når jeg alligevel skal sidde der

Selvom det er meget forkert at slå kan jeg faktisk godt forstå at hun giver dig en syngende lussing. Hvordan skal hun ellers nå ind til dig når du i den grad ikke møder hende og lytter til hende.

Betina, du har en helt normal lækker lille datter, men hun er smadder fustreret og bliver ikke mødt med forståelse for hende og hendes behov. Du bliver nok nødt til at tilsidesætte digselv og lyt til hende. Det er gennem dig hun skal lære at tale, lytte og gå på kompromis med andre mennesker på hendes vej igennem livet. Du skal være hendes forbillede og hendes "lærer". Sæt dig selv til side og lad din datter komme i centrum.

Prøv at se hele historien fra den anden vinkel. Hvordan vil du have det hvis du hele tiden blev mødt med mennesker omkring dig der sagde nej og det må du ikke og egentlig ikke gad lytte til dig men satte en dagsorden der slet ikke tog udgang i dig og dine behov. Fustreret og vred!!

Betina, jeg håber du kan bruge bare lidt af mit svar til noget. Tænk over det. Det er ikke forsent at rette op.

Grynt.

Ps glem ikke at børn ofte er smadder sultne omkring kl 16, så måske du kunne lave en tallerken med lidt frugt og et pølsehorn eller andet spændende. Det handler om at få børnene godt hjem, få dem installeret med lidt mad og så kan hyggen begynde med snak eller leg eller bare en film på tv.  

Anmeld

10. september 2010

Plysbjørnen

Har lige været til 3 mdr samtale i børnehaven, her fortalte pædagogen at hun kunne se på Laura at så snart Laura så mig farede der en lille trold op i hende... Hun var i øvrigt den sidste pædagog tilbage på Laura's stue der kendte Laura (hun stoppede i 30. aug.) alle 3 pædagoger er stoppet på 2 mdr. så der er først ved at komme "nye" på nu. så de skal jo først lige lære hende at kende...

Men hun foreslog "time-out", og at vi fortalte Laura vores dagsorden, dvs at vi fortæller Laura hvordan vi vil have tingene...

Men ja det virker et fedt... Det eneste det har virket på er at Laura ikke bruger 1 time på at ligge og kalde på mig mere når hun er blevet puttet. Hun får altid noget at drikke når hun bliver puttet, i gennem meget lang tid har det været sådan at hun startede med at kalde så snart jeg var gået ud for hun var tørstig, og det kunne jeg fortsætte med en time, hvor jeg nåede 2 trin ned af trappen, før hun startede forfra...

Anmeld

10. september 2010

Susan1978

helt fantastisk hvad Grynt skriver, jeg har selv stået i din situatuation, kom selv træt hjem fra arbejde med en datter som har et enormt temperement...

jeg havde lige 1000  ting jeg skulle gøre og når hun ville det ene og det andet og det tredige var det bare nemmere at sige nej, for så skulle jeg ik lige hjælpe hende, eller give hende noget.

men det var ris til egen røv.

først den dag jeg begyndte at være "være barn" med hende når vi kom hjem efter børnehave og arbejde, havde vi det hyggeligt.

hun havde jo altid en masse hun gerne ville fortælle og tit og ofte ville hun bare gerne sidde og lave lidt puslespil eller læse en bog, ja eller se lidt fjernsyn, det vigtigste var bare at jeg lige havde tid til hende.

derefter når far så kom hjem, så havde jeg fri til at lave aftensmad og de andre gøremål.

for det meste hygger vi stadig lige lidt 30 min til 3 kvarter når Ea Emil og jeg kommer hjem.. Ea er jo nu så stor at hun bare gerne vil se lidt rama sjang og hvis jeg kan snige mig til det, så spør jeg Emil om han vil hjælpe med maden eller tømme opvaskemaskinen eller hvad jeg nu lige finder på... og han er glad så længe han bare er med. Ellers ville han splitte hele hytten ad og drille sin søster..

Anmeld

10. september 2010

Plysbjørnen

Grynt/Tina skriver:

Hej Betina,

Jeg blive nødt til at være ærlig i mit svar...sikkert ikke et du har særligt meget lyst til at høre, men prøv nu at tænk lidt over det alligevel    

Jeg høre du syntes det er træls og det er det også. Hvad jeg læser mig frem til er egentlig i bund og grund, at du vil have det på din måde og tillader ikke meget kompromis med din datter. Hvad jeg læser er at din datter er enormt fustreret over ikke at blive mødt med meget forståelse fra din side af. 

svar på punkt

1. Prøv at stoppe op, sæt dig ned i hendes øjenhøjde og LYT til hvad din datter prøver at fortælle dig!!! Hun er med garanti ikke gået fra at sidde i traileren glad og fornøjet til ligepludselig at blive rigtig gal. Der i mellem har hun sikkert prøvet at fortælle dig noget om at hun ønskede at bære hendes EGEN taske og ikke nogen andens. Det var ikke ligegyldigt for hende, det var faktisk rigtigt vigtigt for hende som du bør tage meget seriøst.

2. Hvad ville det have gjort at sætte en film på for hende da hun ønskede det???? Det var måske lige nødagtigt det HUN havde brug for for at slappe af efter en lang dag i bh. Hvem har ikke sommetider lyst til at smække fødderne op og glo ligegyldigt tv efter arbejdet. Igen bliver hendes ønsker og tanker ikke mødt af dig.

3. Hvorfor var det så lige hun ikke måtte få en bog med på toilet??? Jeg ELSKER at læse når jeg alligevel skal sidde der

Selvom det er meget forkert at slå kan jeg faktisk godt forstå at hun giver dig en syngende lussing. Hvordan skal hun ellers nå ind til dig når du i den grad ikke møder hende og lytter til hende.

Betina, du har en helt normal lækker lille datter, men hun er smadder fustreret og bliver ikke mødt med forståelse for hende og hendes behov. Du bliver nok nødt til at tilsidesætte digselv og lyt til hende. Det er gennem dig hun skal lære at tale, lytte og gå på kompromis med andre mennesker på hendes vej igennem livet. Du skal være hendes forbillede og hendes "lærer". Sæt dig selv til side og lad din datter komme i centrum.

Prøv at se hele historien fra den anden vinkel. Hvordan vil du have det hvis du hele tiden blev mødt med mennesker omkring dig der sagde nej og det må du ikke og egentlig ikke gad lytte til dig men satte en dagsorden der slet ikke tog udgang i dig og dine behov. Fustreret og vred!!

Betina, jeg håber du kan bruge bare lidt af mit svar til noget. Tænk over det. Det er ikke forsent at rette op.

Grynt.

Ps glem ikke at børn ofte er smadder sultne omkring kl 16, så måske du kunne lave en tallerken med lidt frugt og et pølsehorn eller andet spændende. Det handler om at få børnene godt hjem, få dem installeret med lidt mad og så kan hyggen begynde med snak eller leg eller bare en film på tv.  

Lad mig starte fra en ende jeg spurgte om hun ville tage tasken, og det ville hun gerne (og ja jeg gjorde opmærksom på at det var Benjamins taske), da vi gik fra cykeltraileren (hun var 2 meter fra døren da hun begyndte at skabe sig). Og i øvrigt mælede hun ikke et ord om at hun ville bære hendes egen taske og ikke hans.

Jeg har ikke noget imod Laura ser film, det skal bare ikke være hver evig eneste dag, (så kan jeg jo ligeså godt smide hendes legetøj ud). 

Hvad angår bogen så sagde jeg nej, fordi jeg kender hende godt nok til at vide at hun har nået at tisse i bukserne inden hun har besluttet sig for hvilken bog hun ville have med der ud.

Med hensyn til maden, så havde hun spist en bolle på vej rundt i kvickly, så det kan just ikke være gammelmandssult hun lider af, og i øvrigt så bliver maden sat på bordet kl. 17 så nej de skal helst ikke spise efter kl 15.

Men okay, det er da rart at vide at det er min egen skyld at Laura stikker mig en lussing...

Jo jeg går tit på kompromis med Laura, men jeg går ikke ind for at føje hende i hoved og røv...

Anmeld

10. september 2010

Plysbjørnen

Susan1978 skriver:

helt fantastisk hvad Grynt skriver, jeg har selv stået i din situatuation, kom selv træt hjem fra arbejde med en datter som har et enormt temperement...

jeg havde lige 1000  ting jeg skulle gøre og når hun ville det ene og det andet og det tredige var det bare nemmere at sige nej, for så skulle jeg ik lige hjælpe hende, eller give hende noget.

men det var ris til egen røv.

først den dag jeg begyndte at være "være barn" med hende når vi kom hjem efter børnehave og arbejde, havde vi det hyggeligt.

hun havde jo altid en masse hun gerne ville fortælle og tit og ofte ville hun bare gerne sidde og lave lidt puslespil eller læse en bog, ja eller se lidt fjernsyn, det vigtigste var bare at jeg lige havde tid til hende.

derefter når far så kom hjem, så havde jeg fri til at lave aftensmad og de andre gøremål.

for det meste hygger vi stadig lige lidt 30 min til 3 kvarter når Ea Emil og jeg kommer hjem.. Ea er jo nu så stor at hun bare gerne vil se lidt rama sjang og hvis jeg kan snige mig til det, så spør jeg Emil om han vil hjælpe med maden eller tømme opvaskemaskinen eller hvad jeg nu lige finder på... og han er glad så længe han bare er med. Ellers ville han splitte hele hytten ad og drille sin søster..

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, hvad er dine arbejdstider siden du har oseaner tid af til at lege med dine børn???

Nu er det sådan (her i huset), at hvis jeg skal have en minimal chance for at få mine børn op om morgenen skal de i seng 18:30. De bliver vækket hver morgen kl. 5, og får morgenmad, møder i bh kl 6:15, dp kl 6:30, jeg er på arbejde kl 7 - 15:15, benjamin bliver hentet ca 15:50 og Laura 16:00. der for skal maden gerne stå på bordet kl. 17:00 allersenest 17:30, ja så har jeg altså ikke tid til at lege særlig meget med mine børn...

Anmeld

10. september 2010

Grynt

Betina, nu kan du så være sur, såret og stædig her og det er også ok. Men når du skriver det du skriver besvare jeg dig på bedste pædagogiske vis, Jeg har faktisk en al h. masse erfarring inde for det her område både i form af en uddannelse som pædagog men også som mor i snart 22 år. Nogen gange må man bare erkende at der er nogle ting man ikke helt har styr på og når der så faktisk er nogen der vil hjælpe bør man nok overveje at tage imod.

God aften

Grynt

Anmeld

10. september 2010

Susan1978

det er muligt.. jeg er selv nogen gange først hjemme kl. 17.. har fx arbejdet 50 timer denne uge.. men ikke fra 16:30 til 19:30.. det er børnenes tid.. det de eneste timer jeg har med dem om dagen!

men indtil du acceptere at tingene ikke fungere som de gør nu, så må du tage kampene..

så må du gøre som loggi engang sagde : lave doppelt af aftensmaden, så er der til næste dag, eller forbered det man kan til næste dag om aftenen når ungerne er lagt.

jeg siger dig bare at de 30 min - 3 kvarter du bruger på dem når i kommer hjem.. er SÅ VIGTIGE og gør resten af jeres aften mere rar.

Det her er jo ikke for resten af livet.. allerede når hun er 4-5 år..  gider hun ikke alt det "hygge" mere..  så nyd det nu..

vend bøtten om.

Anmeld

10. september 2010

Plysbjørnen

Grynt/Tina skriver:

Betina, nu kan du så være sur, såret og stædig her og det er også ok. Men når du skriver det du skriver besvare jeg dig på bedste pædagogiske vis, Jeg har faktisk en al h. masse erfarring inde for det her område både i form af en uddannelse som pædagog men også som mor i snart 22 år. Nogen gange må man bare erkende at der er nogle ting man ikke helt har styr på og når der så faktisk er nogen der vil hjælpe bør man nok overveje at tage imod.

God aften

Grynt

Ja ja fair nok jeg er selv skyld i det hele, og jeg skal lære at leve med at det er børnene der bestemmer. Og mor her skal bare affinde sig med at børn skal skrige sig til deres vilje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.