Rygning under graviditet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

Noneother skriver:

Det var osse det jeg mente med, at det var sarkastisk..

Jeg har en tendens til at bruge sarkasme, og det kan til tider være svært at spore i debatindlæg, sms og lignende.

-Det undskylder jeg gerne for, hvis nogen (inkl. dig) har følt sig ramt af. Det var ikke meningen.

jeg tænkte det godt... at det var sarkastisk....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2010

lauras*mor*

Vilio skriver:

LIge netop...men man får bare aldrig en ryger til at sige: "Ja, jeg røg og jeg ved det skadede mit barn, men min rygning og afhængig var vigtigst og mit barn var ikke grund nok til at stoppe" men alle de der latterlige bortforklaringer og prøve at gøre ens valg ok over for sig selv, det er sgu lige så sørgeligt som at ryge med et lille barn i maven.

hiver lige lidt ud af dit svar: "Ja, jeg røg og jeg ved det skadede mit barn, men min rygning og afhængig var vigtigst og mit barn var ikke grund nok til at stoppe"

jeg siger hermed: ja, jeg røg mens jeg var gravid, og jeg kendte og kender udemærket til de risici jeg udsatte mit dengang ufødte barn for, men jeg var for svag til at stoppe med at ryge, til trods for min datter i maven..

dermed ikke sagt at det var og er okay at gøre det.. jeg står skam ved mit daværende valg.. helt klart.. og set i bakspejlet så kunne jeg jo sagtens ha stoppet hvis jeg havde vist det jeg ved idag.. det gjorde jeg ikke og derfor havde jeg ikke nosserne til at stoppe.. that's life og jeg er bare pisse glad for min datter ikke fejler noget..

jeg er helt enig med dig i at det at ryge er et valg, ligesom langt de fleste andre ting her i livet.. det er bare en skam at når man vælger at ryge så kan man ikke se konsekvenserne af sit valg før man står i situationen at man har svært ved at stoppe..

hvis der fandtes en knap der gjorde at man kunne sige til sig selv da man startede at det ville være dumt for sdan og sådan, så ville alle rygere benytte sig af den..

statistikken siger at hver 4. barn i danmark har/får asta/allergi, men jeg synes ikke lige jeg har læst/hørt at det er hver 4. danske gravide kvinde der ryger under graviditeten.. derfor er det vel et slags bevis for at det langt fra er rygning der udgør selve problemet, men måske lige så meget den måde vi idag lever på.. 

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

lauras*mor* skriver:

hiver lige lidt ud af dit svar: "Ja, jeg røg og jeg ved det skadede mit barn, men min rygning og afhængig var vigtigst og mit barn var ikke grund nok til at stoppe"

jeg siger hermed: ja, jeg røg mens jeg var gravid, og jeg kendte og kender udemærket til de risici jeg udsatte mit dengang ufødte barn for, men jeg var for svag til at stoppe med at ryge, til trods for min datter i maven..

dermed ikke sagt at det var og er okay at gøre det.. jeg står skam ved mit daværende valg.. helt klart.. og set i bakspejlet så kunne jeg jo sagtens ha stoppet hvis jeg havde vist det jeg ved idag.. det gjorde jeg ikke og derfor havde jeg ikke nosserne til at stoppe.. that's life og jeg er bare pisse glad for min datter ikke fejler noget..

jeg er helt enig med dig i at det at ryge er et valg, ligesom langt de fleste andre ting her i livet.. det er bare en skam at når man vælger at ryge så kan man ikke se konsekvenserne af sit valg før man står i situationen at man har svært ved at stoppe..

hvis der fandtes en knap der gjorde at man kunne sige til sig selv da man startede at det ville være dumt for sdan og sådan, så ville alle rygere benytte sig af den..

statistikken siger at hver 4. barn i danmark har/får asta/allergi, men jeg synes ikke lige jeg har læst/hørt at det er hver 4. danske gravide kvinde der ryger under graviditeten.. derfor er det vel et slags bevis for at det langt fra er rygning der udgør selve problemet, men måske lige så meget den måde vi idag lever på.. 

du kan ikke konkludere sådan... at hver 4. danske barn får astma og/eller allergi er jo ikke et direkte udtryk for at hver 4. danske gravide ryger...

det følger jo een...

min mor røg under graviditeten og jeg har haft astma og har atopisk hud... dette giver jeg videre til mig eget barn... selvom jeg ikke ryger

Anmeld

9. september 2010

lauras*mor*

Ni-ko-li-ne skriver:

men bag valget, at have et job.... ligger en masse andet...

hvad ligger der bag valget at ryge?

Ja det er jo så individuelt, men jeg kan fortælle dig at da jeg startede med at ryge var det fordi jeg ikke troede at den fyr  jeg var vild med ville være vild med mig hvis jeg ikke  røg.. dumt? ja! ked af mit valg? ja! fortryder mit valg? nej, jeg gider ikke bruge tid på at fortryde ting i mit liv, jeg vil hellere bruge tid på at reflektere over mine valg og lave det om jeg gerne vil - fx stoppe med at ryge.. bevæggrundene for at jeg røg mens jeg var gravid var som en anden skrev om hendes mor, at stress osv skulle være mere usundt (sagde lægen til mig da jeg spurgte om råd og vejledning), så derfor skar jeg det ned til et minimum og nogle dage (de dage der ikke var stress på) røg jeg slet ikke..
jeg forsvarer mig slet ikke, men forklarer blot. jeg kan ikke lave det om nu alligevel jo ;-)

der ligger altid en eller flere grunde bag et valg.. as simple as that.. om grundene er gode, smarte eller kloge er meget forskelligt.

det er et meget svært emne at diskutere på skrift, da der er så mange men'er osv, men i bund og grund er jeg sikker på vi er enige..

Anmeld

9. september 2010

serinasmor

Jeg ved ikke om jeg synes det er oki at ryge under graviditeten ... Det skal lige siges at jeg selv ryger og også røg under graviditeten( må jeg desværre indrømme) men jeg kunne bare ikke undvære de sidste 2 cigaretter om dagen... og jeg kan ikke finde ud af hvad der er værst for baby .. en mor der ryger 2 cigaretter om dagen eller en mor der er megastresset over ikke at måtte ryge.. stesshormoner skader jo også den lille .. så jeg valgte det første selvom jeg self havde vildt dårlig samvittighed over det gennem hele graviditeten ... om hun så har taget skade af det ved jeg ikke ... emn JM sagde dengang at hvis bare jeg kunne holde det nede på det niveau skulle jeg ikke bekymre mig .. det gjorde jeg jo så alligevel .. men er det ikke altid sådn?

Anmeld

9. september 2010

lauras*mor*

Ni-ko-li-ne skriver:

du kan ikke konkludere sådan... at hver 4. danske barn får astma og/eller allergi er jo ikke et direkte udtryk for at hver 4. danske gravide ryger...

det følger jo een...

min mor røg under graviditeten og jeg har haft astma og har atopisk hud... dette giver jeg videre til mig eget barn... selvom jeg ikke ryger

så hvis man selv har noget i den retning så får ens barn det med sikkerhed?? dvs. om x antal år har alle astma/allergi?

det jeg mener med det er at man skal passe på med at sige at det lige nøjagtig er rygning der giver sygdommene.. for som du selv siger, er det meget andet.. det kan aldrig bevises om du har fået det du har pga at din mor røg.. der kan spekuleres idet og siges at det højst sandsynlig er det der er grunden.. men intet med sikkerhed.. ja med mindre hun føder dig igen og ikke ryger.. men så vidt jeg er orienteret så kan det vist ikke lade sig gøre.. endnu.. hehe.. ;-)

vi er enige i at det er bevist at risikoen er der... men fra det til og sige at det var lgie den ene ting der gjorde at barnet fik astma/allergi - ja der mener jeg altså der kan være langt.

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

lauras*mor* skriver:

så hvis man selv har noget i den retning så får ens barn det med sikkerhed?? dvs. om x antal år har alle astma/allergi?

det jeg mener med det er at man skal passe på med at sige at det lige nøjagtig er rygning der giver sygdommene.. for som du selv siger, er det meget andet.. det kan aldrig bevises om du har fået det du har pga at din mor røg.. der kan spekuleres idet og siges at det højst sandsynlig er det der er grunden.. men intet med sikkerhed.. ja med mindre hun føder dig igen og ikke ryger.. men så vidt jeg er orienteret så kan det vist ikke lade sig gøre.. endnu.. hehe.. ;-)

vi er enige i at det er bevist at risikoen er der... men fra det til og sige at det var lgie den ene ting der gjorde at barnet fik astma/allergi - ja der mener jeg altså der kan være langt.

pointen er jo netop at man så ikke bør udsætte sit barn for den risiko...

men det jeg lige kommenterede på nu, var at du ikke kan konkludere sådan på statestikkerne....

Anmeld

9. september 2010

lauras*mor*

Ni-ko-li-ne skriver:

pointen er jo netop at man så ikke bør udsætte sit barn for den risiko...

men det jeg lige kommenterede på nu, var at du ikke kan konkludere sådan på statestikkerne....

nej jeg ved skam godt man ikke kan konkludere sådan direkte ud fra statistikken.. men som det lyder i tråden (overall) så mener folk at det er rygning der har den primære grund til astma/allergi.. så ville jeg bare præsentere en ny vinkel at se tingene fra såmen.. :-) der er mange ting man som mor eller far for den sags skyld ikke bør gøre og heller burde gøre.. man burde også kunne ha et skinnende rent hjem, ha maden klar til aften, ingen opvask, vasketøj eller legetøj der flyder.. man burde en hel masse, og deri også at man burde lade være med at ryge når man er gravid.. jeg burde også hænge mit tøj til tørre lige nu, men det vælger jeg ikke at gøre da jeg faktisk hellere vil skrive til dig.. :-) jeg burde være stoppett med at ryge da jeg blev gravid, men valgte at skære ned i stedet for at gøre noget jeg ikke mente jeg dengang var i stand til.

nu må jeg hellere få hængt det tøj til tørre og så hente den bette.. jeg burde faktisk lige ha ryddet op - men valgte at læse lektier.. ;-)

kram herfra

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

lauras*mor* skriver:

nej jeg ved skam godt man ikke kan konkludere sådan direkte ud fra statistikken.. men som det lyder i tråden (overall) så mener folk at det er rygning der har den primære grund til astma/allergi.. så ville jeg bare præsentere en ny vinkel at se tingene fra såmen.. :-) der er mange ting man som mor eller far for den sags skyld ikke bør gøre og heller burde gøre.. man burde også kunne ha et skinnende rent hjem, ha maden klar til aften, ingen opvask, vasketøj eller legetøj der flyder.. man burde en hel masse, og deri også at man burde lade være med at ryge når man er gravid.. jeg burde også hænge mit tøj til tørre lige nu, men det vælger jeg ikke at gøre da jeg faktisk hellere vil skrive til dig.. :-) jeg burde være stoppett med at ryge da jeg blev gravid, men valgte at skære ned i stedet for at gøre noget jeg ikke mente jeg dengang var i stand til.

nu må jeg hellere få hængt det tøj til tørre og så hente den bette.. jeg burde faktisk lige ha ryddet op - men valgte at læse lektier.. ;-)

kram herfra

jeg synes så ikke man kan sammenligne det at ryge med ikke at rydde op....

og jeg anklager dig ikke for noget som helst, jeg synes det er flot du er enig i at man bør lade være med ar ryge som gravid... og jeg synes det er flot at du ikke er skide stolt af at du røg under en graviditet... det kan jo heller ikke gøres om... og det er slet ikke det diskussionen går ud på...

Anmeld

9. september 2010

Noneother

lauras*mor* skriver:

kram herfra

så mener folk at det er rygning der har den primære grund til astma/allergi.

-Det forstår jeg heller ikke. Vi bli´r hele tiden færre der ryger, og flere der får allergi.

Det.. Ja. Det hænger ikke ligefrem sammen.
Vi burde nok kigge lidt mere på de andre årsager..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.