Shibby skriver:
Hey
Vi har et delebarn der bor hos os 50% af tiden 
Problemet er den røde tråd mellem mors og fars madvaner 
Skal vi ikk bare sige at der ikke er en rød tråd mellem madvanerne.
-Det han får ved sin mor er ikke noget vi spiser her. Vi laver jo maden på hver sin måde. Her der er grøntsager et must og vi alle,-selv mikkel propper i hovedet hvis der står brokkoli på bordet
Grøntsagerne var sgu blendet til uigenkendelighed i suppen i går netop fordi lucas ikke kan lide grøntsager. Men det var ikk godt nok. Det er ligemeget hvad vi servere,-så sidder han tilbage i sofaen og mumler at hans mor eller morens kæreste mad er noget han kan li så derfor spiser han meget der-sagde han i går 
Vil gerne ha samme reaktion herfra,-men uden at lave mad som dem!! Skal vi skippe at få ham til at spise grønt? Ender altid med sure miner
Skal der være en rød tråd mellem mors og fars hjem for at barnet vil spise uden problemer eller er det Lucas der prøver os af 
Gode fif eller erfarring søges! 
Tja det er nok begge dele. I kan jo prøve at snakke med mor (skal vi ikke bare holde den ved det for en god ordens skyld

) om, om der ikke er mulighed for at i alle kan blive enige om en nogenlunde sund kost... sådan du ved, hvor der er lidt at give óg tage af til begge sider

Men som hovedregel vil jeg sige at i under ingen omstændigheder kan blande jer i, hvordan mor laver mad, når barnet er hos hende....
Hos mig gør vi følgende (fordi børn har brug for styret medbestemmelse, og mulighed for at takke nej og ja) Jeg øser meget lidt (latterligt lidt) op på tallerkenen til den store på 3. Det kan være 5 bider kartoffel (fordi jeg ved han ikke gider spise mange af dem) Og så en sjat sovs (eller hvad børn nu dypper i hos jer). Så SKAL han spise de 5 bidder, og hvad der ellers er på bordet må han frit vælge fra. Det vil sige, jeg spørger om han vil smage en bid af mit kød, og vil han ikke det, så fint, så må han spise kartoflerne.
Hvis han er mere sulten så beder han om mere når han har spist de 5 bidder. Og er han ikke mere sulten, så må han sidde og vente til lillebror er færdig med at spise også (børnene holder bordskik for hinanden, men de skal ikke vente på de voksne sludrechatoller).
Bastian gider ikke altid spise mere end de 5 bider kartoffel, men en gang i mellem bliver han fristet af synes af min tallerken, og beder om lidt kød, og jeg spørger om han ikke vil smage lidt af det andet der er også.
Hvis man tvinger børn til at spise, så holder de helt op... Eller endnu bedre, brækker sig ned i tallerkenen, og så er i nok alle færdige med at spise for den dag

Og så synes jeg altså helt ærligt at det er bedst at sidde ved et spisebord. For det første fordi kroppen har bedst af at sidde på en ordentlig stol, og ikke i en sofa hvor man falder lidt sammen i hyggehjørnet. Men også fordi det fremmer gode bordmanerer (overbeviser jeg mig selv om).
1. bestem lidt, og tilbyd resten
2. bordskik - minimum mellem børnene.
3. ingen tvang, men forlang gerne lidt.
4. overblik over tallerkenen.
5. standhaftighed.
nummer 4 er netop det der med de 5 små bidder, og så må man bede om mere. Det må man se som en succes for begge parter. Barnet kan være stolt af at have spist op, og du kan være sikker på at han dog trods alt har spist bare lidt....
For min den store, på 3 år, er det vildt vigtigt, at han kan se hvad han spiser. Altså maden må ikke blandes sammen i en stor pærevælling.
Det skal helst deles i små bunker han kan arbejde sig igennem.
1. klat sovs, 1 lille bunke kartofler eller hvad i nu får, et par stykker kød. og evt. 1 bid af det han nægter at smage på.
Smager han på det, og siger han ikke kan lide det, så nytter det ikke at tvinge ham. Så må du sige det er fint, nu har du smagt på det, og du kan ikke lide det, så læg den på din tallerken, og spis alt det andet.
Nu kan jeg jo ikke liiiige huske hvor gammel lucas er, men han er vidst ældre end 3. Så det er ikke sikkert at det der trick med opdelt mad hjælper jer meget. Men man må stadig gerne forlange at han skal spise bare 5 stykker kartoffel, og så kan han selv vælge om han vil have flere eller ej.
Det fungerer her hjemme i hvert fald....
Men husk nu, at hvis mor ikke vil være med til at i sammen finder ud af hvad der er god mad, så skal i ikke bore mere i det, men må ligesom (som alle andre slås med) forklare at der altså er forskellige regler hos henholdsvis far og mor.