2 hjem-2 forskellige madvaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2010

betski

Hvor ofte er han hos jer?

Min tanke er lidt, at drengen skal lære at tingene ikke er ens hos mor og far. Jeg selv hører ofte: hjemme hos far må vi det og det... og det siger hun jo kun for at få sin vilje. Ikke sikkert at det er sådan det er hos far, men børn er snu og prøver jo med alle kneb. Mht grøntsager har jeg også haft en kamp med at få min kræsne datter til at spise noget grønt. Jeg involverede hende i indkøb og madlavning og det hjalp faktisk. I starten stod hun og småspiste mens vi gjorde grøntsagerne klar og for mig var det fint at hun på den måde fik hendes grøntsager. I dag får hun en skål med div grønt (feks peberfrugt, gulerødder og agurk) som hun sidder og spiser mens jeg forbereder aftensmaden. Hun er ikke så godt til at spise grøntsager sammen med aftensmaden så derfor gør jeg det på denne måde og det fungere rigtig godt hos os.

Med børn handler det om gentagelser. Så bliv ved med at server grøntsager for ham, og giv ham ikke alt for meget opmærksom på hans negative kommentare omkring det. Prøv i en tid at lade være med at presse ham for meget. Nu ved jeg ikke lige hvor gammel han er? Men det er lidt at de råd jeg har erfaret fra min egen datter

Pøj pøj med det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2010

Shibby

Lucas er 5½ og bor 50/50 ved sine forældre. Det vil sige en uge hos os,en uge hos dem ect. Så lige når er ved at vende sig noget-så skal han i den anden familie og starte forfra der og sådan køre det

Hmm..Måske en god ide at give det som snack inden aftensmaden..  Så er det bare hvad! Han vil kun ha agurk..Vil så gerne ha ham til andet.. Hvad med søge aspargers., Nogen gode erfarringer med at logge børn tilat spise det som sundt slik??

Anmeld

5. august 2010

sarahb

Shibby skriver:

Lucas er 5½ og bor 50/50 ved sine forældre. Det vil sige en uge hos os,en uge hos dem ect. Så lige når er ved at vende sig noget-så skal han i den anden familie og starte forfra der og sådan køre det

Hmm..Måske en god ide at give det som snack inden aftensmaden..  Så er det bare hvad! Han vil kun ha agurk..Vil så gerne ha ham til andet.. Hvad med søge aspargers., Nogen gode erfarringer med at logge børn tilat spise det som sundt slik??

tag evt selleri og skær dem ud med olie over ol lidt salt og så i ovnen, det er mega lækkert og min søn er vild med det..
sukker ærter og majs kolber, kunne det ikk være et forslag.

Anmeld

5. august 2010

betski

Shibby skriver:

Når han er 5½ år er han gammel nok til at komme med ud at handle. Sig at han skal vælge to ting i grønt afdelingen som han vil have i hans grøntsagsskål. Min erfaringer er i hvert fald at det hele går meget nemmere så længe de har medbestemmelse.

Når man har en 7/7 ordning er det meget vigtigt at kommunikationen fungerer, så det går jeg ud fra, at den gør? Så synes jeg sagtens I kan snakke med morderen om det og høre om de ville vil være med til at få nogle sundere kostvaner på bordet. Print evt artikler ud om overvægtige børn, da det jo netop er lige nu han ligger grundstenen for hans vægt fremad rettet.

Jeg håber virkelig for jer, at det kan blive en naturlig del af jeres hverdag, da det er ekstremt vigtig med sundt og varieret mad. Især når han snart skal til at starte skole Skal lige siges, at min datter stadig gerne prøver at omgåes hendes grøntsagere, og jeg forventer ikke at hun kommer til at blive så vild med dem at hun selv kommer og beder om det. Men hun ved nu, at sådan er det bare. Man skal have grøntsager og kød for at vokse og for at kroppen holder sig rask

Anmeld

5. august 2010

Shibby

Han var med ude i fiels i går hvor han valgte tomater. Så når han valgte tomater troede jeg atd et betød han vilel kunne lide tomatsuppe men nej.. Suk.. Det er hvertfald et forsøg værd med de fif i gir ^^

Tak søde piger

Anmeld

5. august 2010

JulieE

Shibby skriver:

This iiiis sooo hard!!! Vi kan få ham til at spise agurk...Thats it

4 bids reglen.. Den vil jeg fortælle peter om når han kommer hjem. Tak

Jamen velbekomme  

Jeg bruger også tit det med grønstasag snack før maden. Altså at de får lidt gulerøds stænger, agurk pebefrugt men de ser børnetime eller er med i køkkenet.

Majskolber er også et stort hit herhjemme. jeg plejer at skære dem over i 3-4 stykker, så de er nemmere at håndtere.

Og så skal man nok også huske, atd et er jo forskelligt hvad børn kan lide. Min søn kan ikke lide tomater, mens min datter guffer løs af tomaterne  

Anmeld

5. august 2010

Mette+Mathias

Shibby skriver:

Han var med ude i fiels i går hvor han valgte tomater. Så når han valgte tomater troede jeg atd et betød han vilel kunne lide tomatsuppe men nej.. Suk.. Det er hvertfald et forsøg værd med de fif i gir ^^

Tak søde piger

Når han vælger tomater, skal du måske ikke lave tomatsuppe af dem, men i stedet skære dem i stykker (han kan endda godt selv) og så lade ham spise dem i tern eller både eller hvad nu han synes.

Køb evt. cherrytomater som kan spises i en enkelt bid i stedet.

Jeg har haft succes med at sætte grøntsager og frikkadeller på spyd (til madpakken, men man kan jo godt gøre det til aftensmaden), - så er det sjovere at spise, - han kan evt. hjælpe med at lave spyddene.

Anmeld

5. august 2010

Shibby

Der er så stor forskel på børn.. Bare han kan lære at spise det. Han er 1 år ældre end mikkel,-men mindre både i højde og vægt. Tror det skyldes hans madvaner. Han spiser mere efter jeg er kommet ind i billedet og det ses efterhånden også på hans kinder  

Men når det kommer til grønsager så står han helt af hvilket begrænser madmængden da vi prøver at leve sundt grundet peters blodtryk og det vægttab jeg gerne vil ha. Det betyder jo at vores kost består af meget grønt,lækkert kød,-men ikk noget han vil spise

Anmeld

5. august 2010

Lady Marion <3

Shibby skriver:

Der er så stor forskel på børn.. Bare han kan lære at spise det. Han er 1 år ældre end mikkel,-men mindre både i højde og vægt. Tror det skyldes hans madvaner. Han spiser mere efter jeg er kommet ind i billedet og det ses efterhånden også på hans kinder  

Men når det kommer til grønsager så står han helt af hvilket begrænser madmængden da vi prøver at leve sundt grundet peters blodtryk og det vægttab jeg gerne vil ha. Det betyder jo at vores kost består af meget grønt,lækkert kød,-men ikk noget han vil spise

Skær pastinak ud som pommefrites , i ovnen med dem og så skal du se ham spise

Anmeld

5. august 2010

AnneBJ

Du skriver et par gange, at han går fra bordet og over i sofaen igen med det samme. Nu ved jeg ikke hvordan jerer "bordskik"regler er, og jeg mener ikke at så relativt små børn behøver sidde ved bordet flere timer. Men skal han blive ved bordet selvom han mener han er færdig med at spise?

Altså er aftensmaden en positiv oplevelse generelt set, hvor I får snakket om dagen der er gået, og måske dagen imorgen osv.; eller er der negativt fokus på, at grøntsagerne ikke spises?

Derudover holder jeg også på snackgrønt inden maden - evt til maden. Jeg er egentlig selv glad for grøntsager, men kan faktisk ikke særlig godt lide det til min varme mad. Så jeg vil klart selv foretrække en grøntsagsskål inden maden.

Der kunne fx ligge agurk i, og så af og til én ny grøntsag - som andre har været inde på, måske én han selv har været med til at vælge, skære ud osv...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.