2 hjem-2 forskellige madvaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2010

LouiseNielsen

JulieE skriver:

Altså jeg har ikke erfaring med delebørn og madvaner. men min søn som  nu er 6 år har haft en lang periode, hvor de eneste grønsgaer han ville spise var rå gulerødder, rå rødpeber og agurk. Ikke særlig fedt.

Vi har nu gjort det, at vi har indført en 4-bids regl; det er Ok, man ikke kan lide noget ,ad. men det er ikke Ok, at afvise maden uden at have smagt på det. Og får at finde ud af om man kan lide det skal man spise 4 bidder.

Har læst et sted, at man jo lige skal vænne sig til ny smag og ny konstistens på maden. Derfor 4 bidder  Med det resultat at jeg nu har 2 børn der selv kommer og beder om blomkål og broccoli, spiser grønne bønner og sugarsnaps som var det slik og generel bare er blevet rigtig glade for grøntsager.

Jeg ved ikke om det er en metode, I kan bruge, men den virker her  Kan godt forstå du er ret træt af situationen som den er nu...

Skal ikke kritisere dig eller jeres metode.... Men jeg tænker at hvis jeg fik noget i min mund jeg ikke kunne lide, så var der virkelig ingen der sku bede mig om at ta 3 bidder mere, fordi jeg lige skal se om jeg kan vende mig til det....

Lyder heeeeelt hen i vejret syntes jeg!!

Kram

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2010

JulieE

LouiseNielsen skriver:

Skal ikke kritisere dig eller jeres metode.... Men jeg tænker at hvis jeg fik noget i min mund jeg ikke kunne lide, så var der virkelig ingen der sku bede mig om at ta 3 bidder mere, fordi jeg lige skal se om jeg kan vende mig til det....

Lyder heeeeelt hen i vejret syntes jeg!!

Kram

Tja... Du må jo synes hvad du vil!!!! Jeg har to børn der har lært ikke at afvise mad før man har smagt ordentligt på det og det er det vigtigste for mig!!!

Jeg siger ikke at det er en endegyldig sandhed, bare at det virker for os!!!

Anmeld

10. august 2010

misslea

Shibby skriver:

Hmm.. Det ved jeg faktisk ikke  Har kun fokuseret på hvad vi får her.. Hmm

Men måske man kunne få pædagogerne til at notere hvad han spiser mens han er børnehave.. Ved ikke om man kunne få dem til det. Det er jo ikk en del af deres arbejde-er det?

Ville være rart at se om der er et mønster i maden elle rom han bare siger som han gør for at bryde grænser

Jeg er pædagog i en børnehave, når jeg altså ikke er på barsel...  og jeg vil sige, at selvfølgelig kan du få pædagogerne til at holde ekstra øje med, hvad han spiser dernede.... det BURDE ikke være noget problem....!! Det er jo interessant, om det er grøntsager generelt, han ikke spiser, eller om (som du selv er inde på) prøver jer af

Mange hilsner fra Lea

Anmeld

10. august 2010

Sommerfuglelarven

Det er vigtigt at børn lærer at smage på alt mad, fra de er helt små - og det er vist ikke helt tilfældet her (efter hvad man har set og hørt på tv).

Men sørg for at dele maden op på tallerkenen, og her mener jeg at ALT skal ligge hver for sig. Ikke noget med en blandet salat, eller ovnbagte rodfrugter der er blandet sammen osv, og lad ham være med til at øse på tallerkenen, og sørg for at der ikke er for meget mad - øs kun det op som I ved han kan spise (mængde). Og som en anden skriver, så tag ham med ud at handle, og lad ham vælge én grøntsag, og tilbered den, så han stadig kan se at det er den grøntsag som han valgte.

Udfra tv, så er han jo også vant til at spise ved sofabordet med tv'et tændt - måske hjælper det hvis I én dag om ugen spiser der, det er ikke så "forbandet korrekt", men man skal lære tingene i små bidder.

Og til sidst, så lad vær med at sige "Du skal spise dine grøntsager", sig i stedet noget som "Prøv at smag det her, det smager virkelig dejligt". Og så gå efter reglen, man går ikke fra bordet, før man har smagt på maden, for man kan ikke sige at man ikke kan lide det, før man har prøvet at smage det.

Anmeld

10. august 2010

Shibby

Vi prøver jeres råd af fra søndag hvor vi får ham igen. Jeg håber det virker! Har bedt peter om at tale med pædagogerne i lucas børnehave ang noter af hvad han spiser. Blir nødt til at vide om han prøver os af eller om han rent faktisk ikke spiser andet end kotelletter,pasta kødsovs,ris og brun sovs,pizza og mac mad.

Vi har ikke noget spisebord,-vi spiser med tvet tændt ved sofabordet. Det er ikke et problem. Alle spiser,-selv lucas,-men det er det han spiser der undre mig! Grøntsager er no go.

Jeg ved godt at udfra tvet ser det ikke ud som om lucas overhovedet har set hvordan en grøntsag ser ud,-men peter spiser pænt meget grønt,-det har bare ikk smittet af på lucas

Anmeld

10. august 2010

Laulund87

JulieE skriver:

Tja... Du må jo synes hvad du vil!!!! Jeg har to børn der har lært ikke at afvise mad før man har smagt ordentligt på det og det er det vigtigste for mig!!!

Jeg siger ikke at det er en endegyldig sandhed, bare at det virker for os!!!

Jeg synes det lyder rigtig smart og de kloge siger jo at helt små børn skal smage på maden 10 gange inden de rigtig kan lide det!

Så det lyder da meget fornuftigt at lidt ældre børn skal smage på det 4 gange 

Jeg er ikke kræsen og kan stort set lide alt. Jeg tror da det er fordi mine forældre ikke lod os få noget andet mad end det der blev serveret!

Anmeld

10. august 2010

JulieE

Laulund87 skriver:

Jeg synes det lyder rigtig smart og de kloge siger jo at helt små børn skal smage på maden 10 gange inden de rigtig kan lide det!

Så det lyder da meget fornuftigt at lidt ældre børn skal smage på det 4 gange 

Jeg er ikke kræsen og kan stort set lide alt. Jeg tror da det er fordi mine forældre ikke lod os få noget andet mad end det der blev serveret!

Tak!!!

Jeg har nemlig også hørt det med de10 smagsprøver. Og omsat til lidt størrer børn (mine er 3½ og 6) virker det rigtig godt med 4 bidder . Vi gør meget ud af, at hvis de ikke kan lide det efter 4 bidder er det helt ok. Er det noget helt nyt venter vi et stykke tid og prøver at præsentere det igen. Idag har jeg to børn der er meget åbne over for nyt mad og spiser stort set alt. F.eks er humus et stort hit er hjemme

Anmeld

10. august 2010

>>Carina<<

Shibby skriver:

Hey

Vi har et delebarn der bor hos os 50% af tiden

Problemet er den røde tråd mellem mors og fars madvaner

Skal vi ikk bare sige at der ikke er en rød tråd mellem madvanerne.

-Det han får ved sin mor er ikke noget vi spiser her. Vi laver jo maden på hver sin måde. Her der er grøntsager et must og vi alle,-selv mikkel propper i hovedet hvis der står brokkoli på bordet  

Grøntsagerne var sgu blendet til uigenkendelighed i suppen i går netop fordi lucas ikke kan lide grøntsager. Men det var ikk godt nok. Det er ligemeget hvad vi servere,-så sidder han tilbage i sofaen og mumler at hans mor eller morens kæreste mad er noget han kan li så derfor spiser han meget der-sagde han i går 

Vil gerne ha samme reaktion herfra,-men uden at lave mad som dem!! Skal vi skippe at få ham til at spise grønt? Ender altid med sure miner

Skal der være en rød tråd mellem mors og fars hjem for at barnet vil spise uden problemer eller er det Lucas der prøver os af 

Gode fif eller erfarring søges!

Åh hvor jeg kender det der. Min kærestes dreng på 7 er så kræsen. Eller det prøver han på at være. Tit siger han at han ik ka li det og så når han smager ka det jo godt spises. Her blir der sagt at han ska spise alligevel. Det er også med sure miner og han har også prøvet mig af. En dag ville han ik ha maden men fik at vide han sku spise. Vi sad længe og ventede indtil far sku et ærinde. Jeg blev siddende indtil jeg blev nødt til at skifte magnus. Da jeg kom tilbage havde han rejst sig og sat tallerkenen i opvaskeren. Jeg tænkte at det ky bare ik passe at han havde siddet så længe og ik ville spise og så havde spist det mens jeg var væk et øjeblik. Og ganske rigtig havde han smidt maden ud. Som den onde stedmor jeg er gik jeg ind og konfronterede ham. Så blev han bange for at jeg ville sige det til hans far. Han mente at nu ku han ik gøre noget ved det fordi det var i skraldespanden og tro mig han blev indlad da jeg sagde at der stadig var mad i ovnen.
Så jeg tror det er en blanding af dårlig madvaner hos mor og at han prøver jer af. Går den så går den.
Her gider de heller ik spise salat og slet ik ham på 7. Desværre siger far ik rigtig noget til det selvom jeg siger jeg syns vi alle skal spise det hver dag.
Håber I får banket ind i hans hoved at sådan er det altså hos jer. Men ved det er svært. Vi er yderst upopulære fordi vi ik serverer sluk hver weekend og det gør deres mor og tøsen på 13 mener at alle normale familier spiser en stor skål slik hver fredag og nok også lørdag

Anmeld

10. august 2010

Shibby

Det er sgu svært det her..Men grinte da jeg læste det med mere mad i ovnen..hahaha..så kan han sgu lære det! Møghvalp!

Anmeld

10. august 2010

Laulund87

JulieE skriver:

Tak!!!

Jeg har nemlig også hørt det med de10 smagsprøver. Og omsat til lidt størrer børn (mine er 3½ og 6) virker det rigtig godt med 4 bidder . Vi gør meget ud af, at hvis de ikke kan lide det efter 4 bidder er det helt ok. Er det noget helt nyt venter vi et stykke tid og prøver at præsentere det igen. Idag har jeg to børn der er meget åbne over for nyt mad og spiser stort set alt. F.eks er humus et stort hit er hjemme

Det er da også fedt med børn der kan spise hvad som helst, næsten 

Synes også det er lidt for nemt at sige; "Det kan jeg ikke lide" og så er det ligesom det..Hellere lige smage lidt på sagerne først

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.