Min familie ville rulle rundt af grin hvis jeg bad dem vaske og afspritte hænder inden de måtte holde babyen. De ville gøre det, men de ville helt sikkert tænke at jeg var en hystade. Der er tale om helt "almindelige" mennesker der arbejder inden for forsinkring, laboranter, tømrer, ingeniører, pædagoger og postbude. Altså almindelige folk.
Alle i min familie er da "renlige" i den forstand at de har håndhygiejnen i orden og ingen der er forkølede eller lign ville "tage imod" at holde barnet. Men lige frem at blive afsprittet fordi at de skal holde mit barn, der temlig sikkert er pakket ind i tæppe eller dyne, det synes jeg måske er lidt for meget. Altså deres hænder skal jo ikke rode rundt inde i barnets mund eller lign, de skal bare holde barnet uden på dets tøj og dyne!
Jeg er helt sikker på at ingen nyfødt nogensinde er blevet syg og dårlig af at blive holdt af et raskt menneske med normal hygiejne uden afsprittede hænder.
Jeg går automatisk ud fra at man ikke besøger/holder et spædbarn hvis man er syg/tror man måske fejler noget? Sådan er holdningen i min familie i alt fald! (Hvilket også var grunden til at der gik 3 uger før jeg så min lille niece. Vi skulle alle lige igennem en forkølelse hjemme hos os)
Knus Ditte.
Hvis du har det bedst med at folk vasker og afspritter, så bed dem om det. Det er jo ikke forkert, og der er ingen skam i at være ekstra forsigtig.
Anmeld