Er det hele blevet for nemt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2010

Mumto3

Hmmm...det er jo et meget stort spørgsmål du stiller der!

Men altså: I urtiden, var der en del der fødte og døde under eller lige efter fødslen. Det samme med børnene.

Det sker heldigvis meget sjældent idag! -men der er heller ingen tvivl om (spørg en hver jordemoder om det!) at de mange indgreb også føre komplikation med sig, som man IKKE ville have haft, hvis man havde ladet 'naturen gå sin gang', men heldigvis får disse komplitationer sjælden dødlig udgang, fordi man kan klare meget med enten yderlige indgreb eller med et akut kejsersnit.

Med hensyn til at blive sat igang efter uge 42, så er der to faktummer at forholde sig til. Det ene er at moderkagen bliver gammel og ikke kan give så næring til barnet. Det gør at barnet bliver det man kalder overbårent, og i værste fald kan barnet dø. Det andet faktum er at nogle er længere tid om at 'gro et barn færdig' end gennemsnittet, og derfor er de ikke (fra naturens side) klar til at føde før efte uge 42. Man har så vægtet de to ting op mod hinanden og kommet frem til den konklusion at det er bedre at tage ALLE børn ud seneste i uge 42+0 og dermed sikre at de børn som ville være døde i deres mors mave kommer ud i tide, og omkostningen ved det, er så at der er børn der kommer 'for tidligt' ud, børn som har det godt i mors mave og som ville havde haft bedst af at blive derinde lidt længere. Men da de kun ville få det marginalt bedre af at blive i maven, vælger man at sige, det er vigtiger at vi redder dem som ville dø, end at sikre dem så har brug for at blive i maven.

Jeg synes bestemt ikke det er blevet for nemt, jeg synes tværtimod at det er blevet rigtig svært!!! Fordi vi har en masse teknologiske muligheder som vi skal veje op mod vores intuition og basalviden.

Selv har jeg født mit første barn i uge 42+3 og sagde 'nej tak' til overlægen der ville give mig et akut kejsernsit under fødslen. Faktisk var der en del jeg sagde 'nej tak' til som jordemoder/læge anbefalede undervejs, og bagefter fik jeg SÅ meget ros for mine valg, og de sagde at det var det aller bedste jeg havde valgt, men at de af sikkerhedsproceduere årsager blev nødt til at anbefale/tilbyde.

Heldigvis havde jeg en rigtig stærk mavefornemmelse for hvordan mit barn havde det og hvad han havde brug for, og heldigvis turde jeg tro på mig selv om min fornemmelse, men det var da svært!!!! og min mand var ved at blive vanvittig af at jeg hele tiden modsage alle de 'kloge' mennesker på fødegangen!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2010

lisbethita

Risen skriver:

Kom til at tænke på fødsler , igangsættelse og kejsersnit i forbindelse med nåå jaah at jeg selv snart skal føde.. Nå men tænkte særligt over den "regel" med at når man går 2 uger over skal man sættes igang.. Altså jeg kan godt forstå man er utålmodig (ville selv synes det var ulideligt) men er det blevet for nemt? - Tænker på den gang man ikke havde udstyret til at sætte kvinder i fødsel , hvad så? .. Jamen man hører vel ikke om børn som ikke kommer ud? Er der slet ikke en mening med at baby vælger at blive inde i 3 uger mere end forventet?.. 

Så kom jeg til at tænke over hvordan dælen man tidligere fødte et barn som lå forkert? Tværleje eller numsen først? .. De må jo være kommet ud på den ene eller anden måde?.. 

Eller er det hele ok nu hvor vi har teknikken og mulighederne for at give kejsersnit, igangsættelse osv? .. 

En masse mystiske tanker og spekulationer .. 

Knus

Hejsa :-)

Din tråd fangede mig, fordi jeg på en eller anden måde har haft det emne tæt på mig. Min datter blev godt nok født 4 dage over tid, MEN... jeg har af de to jordemødre, som tog imod min datter efterfølgende fået at vide, at det skulle være meget vigtigt at få babyerne ud omkring terminsdato. Efter terminsdato kan der åbenbart være større chancer for at der kan opstå komplikationer - også det helt slemme, som jeg ikke vil nævne med ord. Det er ikke noget jeg har fundet på, men noget, som jeg blev oplyst om. Hvor meget der er i det, ved jeg ikke. Jeg havde selv en livmoder, hvor 25% ikke fungerede, da hun blev født. Så for mig var det DÆLME vigtigt, at hun ikke var blevet længere derinde. 

I gamle dage... jaa...hvis du tjekker statistikkerne, så tror jeg du finder svaret. I gamle dage fik en fødsel langt langt oftere et andet udfald end i dag. Man havde jo ikke de muligheder for at hjælpe, som man har i dag. 

MEN....jeg vælger også at tænke, at jordemødrene ved, hvad de gør. Hvis det virkeligt er det mindste farligt at gå for lang tid over tid, så gør de jo nok noget ved det. Får man kørt en strimmel, så kan man også få vished, hvis man er i tvivl :-) 

Så...tak tak for ny teknologi og kompetente læger og jordemødre!

Ha en dejlig weekend

Anmeld

5. juni 2010

<3

Risen skriver:

Kom til at tænke på fødsler , igangsættelse og kejsersnit i forbindelse med nåå jaah at jeg selv snart skal føde.. Nå men tænkte særligt over den "regel" med at når man går 2 uger over skal man sættes igang.. Altså jeg kan godt forstå man er utålmodig (ville selv synes det var ulideligt) men er det blevet for nemt? - Tænker på den gang man ikke havde udstyret til at sætte kvinder i fødsel , hvad så? .. Jamen man hører vel ikke om børn som ikke kommer ud? Er der slet ikke en mening med at baby vælger at blive inde i 3 uger mere end forventet?.. 

Så kom jeg til at tænke over hvordan dælen man tidligere fødte et barn som lå forkert? Tværleje eller numsen først? .. De må jo være kommet ud på den ene eller anden måde?.. 

Eller er det hele ok nu hvor vi har teknikken og mulighederne for at give kejsersnit, igangsættelse osv? .. 

Knus

hvorfor man bliver sat igang to uger over tid er fordi at efter det begynder moderkagen at stoppe med at fungere optimalt. Det er bestemt ikke fordi det er for nemt.

Anmeld

5. juni 2010

Svei

Hvorfor skal noget være svært(øget risiko for mor og barn i det her tilfælde) hvis det kan være let( færre komplikationer og flere sunde og raske børn bliver født)

Det kaldes udvikling og heldigvis er der også sket en udvikling inden for det her område...hvorfor gå uver tid med den risiko der her er forbundet, hvis man kan sættes igang? hvorfor føde i smerte, hvis man kan slippe for den? hvorfor føde vaginalt hvis man ønsker at føde ved ks? Vi kan heldigvis i vor tid selv bestemme hvor mange børn vi ønsker og ingen af os behøver at gå med en tanke om, om disse børn mon overlever fødslen, eller man selv gør det.. for det gør langt størstedelen og det er da fantastisk.

Så ja, det er blevet lettere, heldigvis...præcis som alt meget i vores verden bliver det...

Anmeld

5. juni 2010

Daisy

Risen skriver:

Knus

Det er rigtigt at babyen nogle gange har godt af at blive lidt længere end forventet, men så er der jo dem hvor det er bedst for mor og/eller barn at komme ud.

Hvad gjorde de før i tiden? Der var mange flere børn der døde før og under fødslen, eller hvor moren døde under/efter fødslen. Kejsersnittet er blevet brug i hele verden siden oldtiden ( hvor barnet blev rent og skært bare skåret ud af morens mave  ) ellers kunne kvinder der ikke kunne føde barnet, gå med det dødt i sig til det var 'visnet' så meget at det kom ud.....Vil sige at jeg er MEGA glad for udviklingen der er sket, så en fødsel kan være noget man glæder sig til, og ikke noget man frygter.

Anmeld

5. juni 2010

Soap

Jeg fødte for 12 år siden i uge 43+4 og det var grusomt 

Der var ikke meget vand tilbage, og moderkagen var begyndt at sætte ud 

Selve fødslen var pine fuld og langtrukken og min søn blev rykket ud af mig med tang og cup 

Mine andre 2 er født til termin, let og smerte frit så for mig er der en klar sammenhængen med at gå over tid og hvordan fødslerne forløber 

Så ved sgu ikke helt om jeg vil kalde det nemt, men at fagfolk er blevet klogere 

Anmeld

5. juni 2010

Risen

Hej piger, ville lige slå fast at jeg bestemt ikke siger at det er en dårlig ting at vi har fået denne nye teknologi og udvikling i fødsler.. Tværtimod.. Synes bare det er en interessant tanke at vi har så mange kejsersnit , igangsættelser m.m . Der er jo en klar stigning i kurven.. Så overskriftet var måske ikke den rigtige, men mere et spørgsmål om nødvendighed og efterspøgelse.. 

Håber ikke jeg har ramt nogle på en forkert måde, for det er bestemt ikke meningen med indlægget..

Anmeld

5. juni 2010

Svei

Risen skriver:

Hej piger, ville lige slå fast at jeg bestemt ikke siger at det er en dårlig ting at vi har fået denne nye teknologi og udvikling i fødsler.. Tværtimod.. Synes bare det er en interessant tanke at vi har så mange kejsersnit , igangsættelser m.m . Der er jo en klar stigning i kurven.. Så overskriftet var måske ikke den rigtige, men mere et spørgsmål om nødvendighed og efterspøgelse.. 

Håber ikke jeg har ramt nogle på en forkert måde, for det er bestemt ikke meningen med indlægget..

Hvad mener du så i virkeligheden? at det er for nemt at få et ks og at kvinder må tage sig sammen og føde rigtigt eller?

Anmeld

5. juni 2010

Risen

Yrsa skriver:

Hvad mener du så i virkeligheden? at det er for nemt at få et ks og at kvinder må tage sig sammen og føde rigtigt eller?

Næ egentlig ikke.. Synes det er op til folk selv.. Kan intet sige før jeg selv har oplevet en fødsel.. Aner jo ikke hvordan det føles.. 

Anmeld

5. juni 2010

Svei

Risen skriver:

Næ egentlig ikke.. Synes det er op til folk selv.. Kan intet sige før jeg selv har oplevet en fødsel.. Aner jo ikke hvordan det føles.. 

Men hvad mener du så..altså du skriver flere får det ene og det andet og at det er for nemt...hvad er for nemt og for hvem? må indrømme jeg slet ikke kan finde ud af hvad det er du spørger om?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.