Er det hele blevet for nemt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juni 2010

Risen

Yrsa skriver:

Men hvad mener du så..altså du skriver flere får det ene og det andet og at det er for nemt...hvad er for nemt og for hvem? må indrømme jeg slet ikke kan finde ud af hvad det er du spørger om?

Jamen som sagt, så var det nok en forkert overskrift at bruge.. Det er ikke blevet for nemt på den måde, men tænker bare over stigningen af for eksempel kejsersnit.. Barnet har jo bedst af at blive født naturligt (lunger osv)..  Kan ikke lade vær med at tænke lidt over om vi er blevet for hurtige til at vælge et kejsersnit eller en igangsættelse på grund af utålmodighed istedet for babys bedste., Har egentlig ikke nogle spørgsmål ? - Det var bare en masse tanker. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2010

klmf

Egentlig kan jeg godt følge din pointe med at det kan synes som om det er blevet for nemt/ for teknologisk. Jeg har det bare sådan at jeg synes der er rigtig dårlige argumenter for IKKE at benytte os af teknologi eller de veludviklede teknikker vi har i dag. Fx 'i gamle dage fødte kvinderne uden bedøvelse - og det gør de stadig nogen steder i Afrika' (det var én af dem, jeg fik, da jeg var gravid). Jaaaa, men.... I gamle dage før man vidste hvad bakterier var, da gik lægen direkte fra en obduktion til fødestuen uden at vaske hænder.... Nogle steder i Afrika voldtager de små piger, der er jomfruer, fordi de så tror de er beskyttet mod eller kan kureres mod HIV.... Altså vi er da forhbentlig kommet længere end det?

Jeg arbejder med cancerpatienter til daglig. De kan have utrolig mange smerter og jeg gør da alt jeg overhovedet kan for at lindre dem. Jeg kunne da aldrig drømme oma t sige til dem, at 'i AFrika, der dør de altså uden at få smertestillende og det er bare sådan en naturlig ting og en god måde at dø på'. Velkommen på forsiden siger jeg bare! Men hvis man siger det til en gravid kvinde, så er det bare helt i orden. Hvis man kan lindre smerter og ubehag og nedbringe risikoen for kompikationer ved mor og barn, så skal man da gøre det!

Det sted hvor jeg tager afstand fra de teknologiske muligheder er hvis man fx kan bestemme barnets køn, øjenfarve og så videre. Dét synes jeg er for klamt, der skal naturen altså bestemme, der har mennesket ikke noget at gøre!

Bare mine tanker....  

Anmeld

5. juni 2010

Laulund87

Risen skriver:

Jamen som sagt, så var det nok en forkert overskrift at bruge.. Det er ikke blevet for nemt på den måde, men tænker bare over stigningen af for eksempel kejsersnit.. Barnet har jo bedst af at blive født naturligt (lunger osv)..  Kan ikke lade vær med at tænke lidt over om vi er blevet for hurtige til at vælge et kejsersnit eller en igangsættelse på grund af utålmodighed istedet for babys bedste., Har egentlig ikke nogle spørgsmål ? - Det var bare en masse tanker. 

Sådan nogle tanker har jeg også haft. Men man skal passe meget på med at sige det er "nemmere" med ks for det hidser godt nok folk op. Jeg synes ikke man skal have ks medmindre der er en risiko for barnet/moderen. Hvis man er førstegangs gravid, ikke har noget at sammenligne med, og vælger ks fordi man er bange, er forkert i mine øjne. Hvis det udelukkende er grunden for et ks burde man selv betale. 

Anmeld

6. juni 2010

Winnie

Mathildesmor skriver:

Det skal man i Viborg kommune hvor jeg bor, hvilket jeg kun synes er rigtig betryggende! Her kan man ikke selv fravælge det, som du beskriver at du havde muligheden for, men hvorfor i alverden skulle man også det, hvis man går 14 dage over. Man når vel til et punkt hvor man bare gerne vil have sin lille trold i armene, samtidig med at man ved at den lille ikke modtager den samme næring i ugerne 36-40 mener jeg det er, og meget vel ar brug for at komme til verden på det tidspunkt.

Jeg synes at det lyder underligt hvis de i din kommune tvinger folk til at blive sat igang. Har da aldrig hørt at de kan uden at folk er umyndig gjort

Jeg har forsøgt at finde info omkring det med moderkagen, men kunne kun finde steder der skriver at de har hørt et eller andet. Men altså jeg var ikke bekymret for andet end at gå glip af min hjemme fødsel og jeg er sikker på at min JM har helt styr på det, når hun fortalte mig at det var okay at gå over de 14 dage.

Anmeld

6. juni 2010

christina2412

Risen skriver:

Helt bestemt ! Man er blevet meget klogere.. Men tænker også at man noglegange tyr til for eksempel kejsersnit i unødvendige situationer?.. Altså hvor der ikke havde behøvet at være et? .. 

de tyr ikke til ks hvis det ikke er nødvendigt, der er forbundet en kæmpe riciko ced ks også.

ang med, at blive sat igang, der er faktisk lige lave en undersøgelse, hvor det viser sig, at der er et stigende antal børn der dør i maven, fordi der er flere og flere der går over tiden.

ved nogen virker moderkagen jo ikke 100 % nu flere dage man går over.

jeg fødte selv 16 dage over tid ved aks, efter jeg havde åbnet mig 9 cm. de valgte aks pga min lille søns hjerte blev ved med at dale.

så jeg er glad for de kan så meget idag, og holde øje med både kvinden og babyen under fødslen.

så det jeg vil med dette er bare, at sige, at jeg tror helt sikkert der er mange flere børn og mødre der overlever idag, pga deres dygtighed.

mor til en dejlig søn på 1/2 år

Anmeld

6. juni 2010

Risen

Laulund87 skriver:

Sådan nogle tanker har jeg også haft. Men man skal passe meget på med at sige det er "nemmere" med ks for det hidser godt nok folk op. Jeg synes ikke man skal have ks medmindre der er en risiko for barnet/moderen. Hvis man er førstegangs gravid, ikke har noget at sammenligne med, og vælger ks fordi man er bange, er forkert i mine øjne. Hvis det udelukkende er grunden for et ks burde man selv betale. 

Ja det har du da helt ret i.. Det er åbenbart en meget sårbart emne for nogle.. Mit indlæg var slet ikke mens som noget rigtigt og forkert, men nærmere bare nogle tanker.. 

Anmeld

6. juni 2010

Corn

Risen skriver:

Ja det har du da helt ret i.. Det er åbenbart en meget sårbart emne for nogle.. Mit indlæg var slet ikke mens som noget rigtigt og forkert, men nærmere bare nogle tanker.. 

Jeg tror godt jeg forstår dine tanker, men hold da op hvor er der nogen der føler sig ramt, når sådan et emne kommer op

Av nap, for at skrive sine tanker ned

Anmeld

6. juni 2010

Risen

Macaab skriver:

Jeg tror godt jeg forstår dine tanker, men hold da op hvor er der nogen der føler sig ramt, når sådan et emne kommer op

Av nap, for at skrive sine tanker ned

Ja det havde jeg godt nok ikke regnet med.. .. 

Anmeld

6. juni 2010

Laulund87

Risen skriver:

Jeg forstod godt hvad du ville med dit indlæg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.