I dag har jeg for alvor mærket hvordan det første hormonsus er ovre.
Mælken løb til i nat og jeg har KÆMPEstore boobs med ømme snipper. Jeg er begyndt at mærke hvor psykisk hårdt det faktisk var at skulle igennem båd en fødsel OG 2 operationer, et massivt blodtab og en indlæggelse.
De første dage på hospitalet holdt jeg stædigt fast i det positive - alle omkring os var så søde og hjælpsomme, Niklas var fantastisk, fødslen gik over al forventning osv osv - jeg forholdt mig ikke rigtigt til alt det der siden skete... Når personalet snakkede om "alt det du har været igennem" smilede jeg bare og fokuserede på Jonathan. Men den sidste dag tog sygeplejesken endelig fat i det og hjalp mig til at begynde at mærke mine følelser ordentligt og tog en snak med os om det hvor der blev taget hul på bylden. Siden da har jeg taget 2-3 små tudeture på et par minutter hver dag. Og i dag var det så lidt mere og lidt dybere og endte med at jeg sad i 10 minutter og hulkede på skødet af Niklas mens Jonathan lå og knirkede i slyngevuggen.
Selvom man er blevet forælder til verdens aller-allerdejligste dreng så er det sgu hårdt, det der med at skulle op om natten og skifte og made med MEGET ømme snipper og falde i søvn igen bagefter...
Jeg har haft brug for at tude flere gange i dag og heldigvis er Niklas mere end forstående og tager over så ofte han overhovedet kan når der er "krise" og lader mig sidde med Jonathan når han er vågen og glad så længe jeg vil selvom det egentlig er hans "tur" 
Det hårdeste er når vi ikke kan finde ud af hvorfor han græder. Det er hjerteskærende at høre ham græde og se ham skære grimasser og ikke vide hvad man kan gøre. Når han ikke er sulten, træt, har våd ble eller vil bøvse - hvad filan gør man så?????? Det kan gøre mig helt nervøs at skulle tage natskiftet fordi jeg er bange for de situationer hvor man bare ikke aner sine levende råd men bare går rundt med en baby som skriger sig mere og mere hæs og man selv bliver mere og mere panikken over om ungen måske har kolik og man derfor kan vinke farvel til søvn fra nu af...
Jeg er nok i virkeligheden bare skidehamrendesbange for at det skal blive hårdere nu - inden jeg har nået at komme til kræfter igen... Det skræmmer mig så meget. Jeg føler mig stadigvæk ude af balance og meget rystet både fysisk og psykisk...
Jeg havde lige brug for at fortælle jer at jeg er ok det meste af tiden, men at det ikke var omkostningsfrit for mig med den tur på hospitalet...
Kh
Rosa
Kære kære Rosa,
Åhh jeg harlæst din indlæg så maaaaaange gange og har virkelig bare gerne ville komme med guldkornene, men de har været svære at finde.
Først vil jeg bare sige, at jeg føler med dig. Dernæst vil jeg sige at alt hvad du føler er helt normalt og tror næsten alle nybagte mødre føler det. Dine tanker, følelser, tudeture osv er helt normale. Det lover jeg dig.
Da jeg fik Asta var jeg jo HELT alene og jeg siger dig jeg har grædt mange tårer og været MEGET frustreret. Frustreret over alle de tanker der gik gennem mit hoved, at det var så hårdt osv. Nogle dage ville jeg ønske hende langt ind i maven igen og hvade aftenen hvor hun græd og græd hvor jeg havde lyst at kyle hende ud af vinduet børste hænderne og sige, nåh det var så det.
Jeg snakkede med min SP om det da jeg var skræmt over at have disse tanker, og hun sagde, Tjah du vil sku være ret umormal hvis ikke du havde de tanker:0) Og så slappede jeg af og hvilede i at jeg VAR OG ER helt normal:0)
Nu vil jeg så sige, at ALT SKAL NOK BLIVE BEDRE og meget nemmere. For hver dag der gå så bliver han større og stækere og i bliver som forældre klogere på ham.
Du skal også huske -at selvom det gør ondt langt ind i hjertet - så er gråd det eneste børn kan, så det er ok at de gør det. Find det positive i hans gråd, det udvider hans lunger, og det er rigtig godt for hans mave:0)
Ellers vil jeg komme med nogle ting der har hjulpet mig meget, når mine brøn græder:0)
Klap ham stille i numsen når du går rundt med ham eller sidder med ham, når han græder. Går det i hjerteslagstempo. et klap pause og to klap hurtigt efter hinanden. Det er meget beroligende for børn.
Hold ham tæt ind til digmen du står op, sving så din overkrop rimelig hurtigt fra side til side. Udgaven kan avanceres ved samtidig at ryste kroppen lidt:0) Den er næsten en sikker vinder:0)
En god metode er også at "stramme" ham ind. Det at de kommer ud i denne store verden kan være meget skræmmende. Jeg har taget billeder af hvordan jeg pakker Anton( dengang også Asta) ind i babydynen.
Når jeg så får ham i armenen, så laver jeg samtidig svinge fra side til side hoppe udgaven:0)
Håber du kan brue nogle af rådende, og s sender jeg dig lige det største knus i verdenen:0)
Christina