Overreagerede jeg??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2010

Christinahr

Jeg synes du overreagere rigtig meget. Dit barn er to år og du tror hun forstår konsekvens. Ja du har muligvis skræmt hende, men jeg havde nok valgt løsningen hvor jeg havde forklaret hende det stille og roligt.

Min 3-årige, kan stadig hvis hun bliver arrig finde på at slå ud efter mig i frustration over ikke at kunne sidde ord på eller ikke at kunne rumme et nej til noget hun brændende ønsker. Jeg har hverken sat hende i "skammekrogen" eller råbt af hende, hun gør det i manglen på bedre kommunikationsværktøj. I stedet lærer du hende at det er ok at råbe, skrige og sparke til ting

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2010

Lady Marion <3

Jo Pernille , du overreagerede   Ligesom absolut alle forældre prøver ,,   Vi har da alle overreageret/handlet forkert på et tidspunkt el. 2 ,, Ingen af os er perfekte forældre ..   Du har mærket efter inde i dig selv og du er klar over du har overreageret ...  Du er nu blevet klogere og din lille pige har bestemt ikke taget skade .

Anmeld

10. maj 2010

<3

Jeg har som tidligere skrevet at jeg synes du overreagerer meget voldsomt. Du overfører dine komplekser til dit barn ved at reagere så voldsomt, og det var voldsomt. Vi snakker at du som hendes faste holdepunkt fuldstændig mister besindelsen og, når hun rækker ud efter dig og senere når hun er ved at blive ok, skræmmer hende fra vid og sans.

Når det er sagt så er det menneskeligt at fejle og det gør alle!

Det er som de fleste skriver overhovedet ikke det der på tale/forkert.

Det forkerte er hvordan du håndterer det at du laver en fejl! Du tvivler om det overhovedet er forkert og stiller ikke spørgsmålstegn ved din reaktion PÅ AT FEJLE. Kort sagt, du begår en (grov) fejl og undlader at fortælle dit barn at du handlede (meget)forkert.

Dvs. at den lektie dit barn lærte det var at I kan hygge, men hvis hyggen stopper for hurtigt efter dit barns mening og hun giver udtryk for at hun gerne vil mere bliver mor meget skræmmende og at det er ok, for mor siger ikke undskyld eller "jeg tror vist vi begge overreagerede hva min skat".

Det er min pointe og jeg håber at du tænker over det. Hvis du vil have nogle redskaber til at håndtere din vrede eller andet så er du velkommen til at skrive PM til mig, så vil jeg gerne hjælpe dig med at finde den rette måde for dig at håndtere det på (sagde sprogpsykologen).

For du er en god mor, og en god mor laver fejl, men en rigtig god mor lærer også sit barn at det er fejle er i orden modsat en skræmmende oplevelse.

Mine bedste tanker til dig!

Anmeld

10. maj 2010

Pia.

Ja det syntes jeg så bestemt du har gjort - meget voldsomt enda... MEN, der er vist ingen forældre der kan sige sig fri for at på et tidspunkt have gjort noget som de efterfølgende ikke var stolte af.

Den måde du valgte at løse konflikten på er helt imod den måde jeg havde valgt, tror slet ikke din lille datter var klar over hvad hun gjorde forkert her.

Men jeg vil ikke begyne at belære dig om hvad jeg mener er rigtig og forkert.. kan kun sige at her hjemme råber vi ALDRIG af hinanden, det er lige så forbudt som at slå...

Men jeg kan sørme blive ked af det og skuffet over ting der sker her hjemme, men vælger lige så tit at gå et øjeblik - oven på eller ud i haven, trække vejret dybt og så vende tilbage og tage snakken... Jeg ved at mine tre børn har behøv for at skælde lidt ud og at det intet godt føre med sig, hvis jeg hopper over i samme båd som dem...

Knus Pia, som ikke skriver mit indlæg for at være hård over for dig, men du spurgte om vores mening og her fik du min.

Anmeld

10. maj 2010

Mumto3

Jeg har slet ikke læst alle dine svar, så undskyld hvis jeg gentager noget.

Når jeg læser din historie tænker jeg, at du ikke reagede på din datter, men at du reagerede på at du blev slået som barn!

-og ja, jeg synes det var en smule overreageret overfor din datter, men ved du hvad, DET GØR VI ALLESAMMEN, en gang i mellem!!!

-men ros for at du ikke gav efter for hendes skrigerti om at hun ville have slik/chipps osv.  (du ved sikkert godt at nogle børn kan trylle. når deres mor siger NEJ, så kan børnene en trylleformular, der hedder: læg dig ned på guvlet og skrig alt hvad du kan, og vupti: Så bliver din mors NEJ lavet om til et JA! -og så får man is/slik/chokolade alligevel)

Spurgte du hende om hun var sulten, og tilbød du hende noget andet??? Når et barn er sultent, kan det godt så 'klik' i hovedet på dem, og de gør ting de ellers ikke ville have gjort. Det er ren biologi, det lave blodsukker for dem til at handle irrationelt.

Anmeld

24. maj 2010

Mutti2

Hej Piger.

tak for alle jeres svar, både gode og dårlige!!

Jeg er ked af at jeg først svarer nu!! Jeg har været inde i en meget meget dårlig periode (skyldtes ikke jeres svar). Men livet behandler mig ikke ordentligt for tiden!

Jeg er selvfølelig ikke i tvivl om at jeg overreagerede. Ellers havde jeg jo ikke lagt et indlæg som dette ud!! Og er jo heller ikke bleg for at indrømme det, ellers havde jeg jo anonymiseret indlægget.

Men jeg valgte at sige det, som det var.

Jeg vil forsøge at svare så mange af indlæggende som muligt. Men det kommer til at tage tid (og det bliver ikke i aften )

Jeg er glad for jer der har kunnet sætte jer ind i min situation, og kunne se, at for mig er det normalt at man bliver slået i situationer som dette.... Kunne heldigvis ALDRIG selv finde på. Det ved jeg med sikkerhed.

Men jeg har også været vant til at blive råbt af KONSTANT! så jeg var meget overrasket over jeres reaktioner på dette, især da det er første gang det er sket.

Jeg ved godt at det er unormalt at råbe af hinanden. Og at det på længere sigt kan skade barnet. (Ved dog også godt at hun ikke har taget skade af det, denne ene gang).

Men da jeres reaktioner overraskede mig meget, gav det mig en del tanker omkring det hele, og om hvad der er rigtigt og forkert. Jeg tog sågar en snak med min psykoteurapeut om det, som også kunne forsikre mig om at det er dybt forkert at råbe af børn.

Nu er det ikke fordi jeg er dum, eller lign. Men det forekom mig ikke SÅ forkert som det egentligt er. Når man er opvokset på den måde, virker det jo meget "normalt"!!

Jeg håber i forstår hvad jeg mener, og ikke har tænkt jer at høvle mig i jorden! 

Jeg har tænkt over tingene, og ved hvad der er rigtigt og forkert (det kan vel ikke siges nok gange )

Kæmpe knus til jer alle

Anmeld

24. maj 2010

wamse

Milla-Victoria's mor skriver:

Hej Piger.

Jeg er ked af at jeg først svarer nu!! Jeg har været inde i en meget meget dårlig periode (skyldtes ikke jeres svar). Men livet behandler mig ikke ordentligt for tiden!

Jeg er selvfølelig ikke i tvivl om at jeg overreagerede. Ellers havde jeg jo ikke lagt et indlæg som dette ud!! Og er jo heller ikke bleg for at indrømme det, ellers havde jeg jo anonymiseret indlægget.

Jeg vil forsøge at svare så mange af indlæggende som muligt. Men det kommer til at tage tid (og det bliver ikke i aften )

Jeg er glad for jer der har kunnet sætte jer ind i min situation, og kunne se, at for mig er det normalt at man bliver slået i situationer som dette.... Kunne heldigvis ALDRIG selv finde på. Det ved jeg med sikkerhed.

Men jeg har også været vant til at blive råbt af KONSTANT! så jeg var meget overrasket over jeres reaktioner på dette, især da det er første gang det er sket.

Jeg ved godt at det er unormalt at råbe af hinanden. Og at det på længere sigt kan skade barnet. (Ved dog også godt at hun ikke har taget skade af det, denne ene gang).

Men da jeres reaktioner overraskede mig meget, gav det mig en del tanker omkring det hele, og om hvad der er rigtigt og forkert. Jeg tog sågar en snak med min psykoteurapeut om det, som også kunne forsikre mig om at det er dybt forkert at råbe af børn.

Nu er det ikke fordi jeg er dum, eller lign. Men det forekom mig ikke SÅ forkert som det egentligt er. Når man er opvokset på den måde, virker det jo meget "normalt"!!

Jeg håber i forstår hvad jeg mener, og ikke har tænkt jer at høvle mig i jorden! 

Jeg har tænkt over tingene, og ved hvad der er rigtigt og forkert (det kan vel ikke siges nok gange )

Kæmpe knus til jer alle

Hejsa søde du

Du kan tro jed ved, hvad du mener. Jeg er selv vokset op med ting, som absolut ikke var det bedste for børn, og det bliver jo sådan man lærer at tingene skal være, det bliver normalt, selvom det ikke er det. Jeg er blandt andet vokset op med aldrig at få af vide at jeg er elsket, eller fik det kun af vide når min far var  meget fuld og min mor siger det stadigt aldrig, og det faldt selvfølgelig ikke naturligt da jeg blev mor, at fortælle mine børn at jeg elsker dem. Det gør det så nu, hvor jeg har lært mig selv det. Jeg er også blevet råbt meget af, så når jeg bliver meget meget presset, så reagerer jeg med at råbe Jeg er vokset op med en far der smadrede alt i vores hjem, når han var rasende, og desværre har jeg oplevet mig selv ødelægge ting, når jeg har været meget meget presset

Så jeg forstår dig. Du får lige et stort kram af mig

Anmeld

24. maj 2010

dorthemus

Milla-Victoria's mor skriver:

Hej Piger.

Kæmpe knus til jer alle

Først og fremmest får du lige et stort kram af mig

Puhh dit første indlæg var svært at læse, og jeg havde ondt af både dit barn OG dig.

Jeg er meget enig med de fleste andre i at du overreagerede, men det ved du jo heldigvis godt så ingen grund til at træde mere i det.

Jeg vil egentlig bare sige, at jeg synes du har håndteret oplevelsen godt efterfølgende hvor du har reflekteret over din handling og sat den i kontekst i forhold til din egen barndom...og godt, at du fik vendt det hele med din psykoterapeut

Moderskabet er en svær størrelse hvor vi ofte konfronteres med med gamle lig i lasten og ubearbejdede oplevelser fra fortiden. Kunsten er IKKE at slå os selv i hovedet, men netop lære af oplevelserne og komme godt videre derfra.

Og det er netop dét du skal nu: kram din skønne datter og mærk efter nede i maven næste gang du blir udfordret  

Og så håber jeg, at tingene lysner forude.

Dorthe

Anmeld

24. maj 2010

june1987

nu har jeg selv den her hysteriske 2 årig piger der virkelig prøver grænser af så det vil noget...

nu er jeg selv blevet slået som lille og selvom jessica engang har slået mig satte jeg mig ned og lod som om jeg græd hun krammede og trøstede mig og vi havde en snak om at man bliver ked af det når man slår mig eller andre. de dage hvor hun virkelig gør det ved feks storesøsteren får hun et "time out" på 2 min... enten på en stol eller sådan noget...

jeg synes ikke man skal råbe af sine børn, selv om det self nogen gange er lidt svært men der er langt til handling. men nu er det også fordi jeg hader personer der råber, jeg synes det er forkert at råbe af hende og lukke døren til hendes værelse, det må man aldrig gøre den skal være åben. og da hun rakker armene op synes jeg der du skulle have taget en snak med hende der... 

når man skælder et barn ud er det vigtigt at du ikke bliver ved med at påminde barnet på det at det har gjort forkert, da du feks går ind til hende anden gang, ville jeg gå hen til hende og sætte mig ned  i hendes højde og sige til hende at det er helt iorden hun er sur og gal, men hun har gjort mor meget ked af det. og derfor blev mor lige lidt sur..

men ja det er svært at håndtere når man er vant til dårlige forældre :s en ting er godt, læs om børneopdragelse, pædagogik, om hvordan børn er osv

Anmeld

24. maj 2010

CamillaT89

june1987 skriver:

nu har jeg selv den her hysteriske 2 årig piger der virkelig prøver grænser af så det vil noget...

nu er jeg selv blevet slået som lille og selvom jessica engang har slået mig satte jeg mig ned og lod som om jeg græd hun krammede og trøstede mig og vi havde en snak om at man bliver ked af det når man slår mig eller andre. de dage hvor hun virkelig gør det ved feks storesøsteren får hun et "time out" på 2 min... enten på en stol eller sådan noget...

jeg synes ikke man skal råbe af sine børn, selv om det self nogen gange er lidt svært men der er langt til handling. men nu er det også fordi jeg hader personer der råber, jeg synes det er forkert at råbe af hende og lukke døren til hendes værelse, det må man aldrig gøre den skal være åben. og da hun rakker armene op synes jeg der du skulle have taget en snak med hende der... 

når man skælder et barn ud er det vigtigt at du ikke bliver ved med at påminde barnet på det at det har gjort forkert, da du feks går ind til hende anden gang, ville jeg gå hen til hende og sætte mig ned  i hendes højde og sige til hende at det er helt iorden hun er sur og gal, men hun har gjort mor meget ked af det. og derfor blev mor lige lidt sur..

men ja det er svært at håndtere når man er vant til dårlige forældre :s en ting er godt, læs om børneopdragelse, pædagogik, om hvordan børn er osv

Der mener jeg så ikke, at man skal fortælle et barn, at barnet har gjort mor ked af det - det vil da kun blive opfattet som om det hele var hendes skyld. Det er et alt for stort ansvar at ligge på barnets skuldre. Fremover vil hun så bebrejde sig selv for alt, der sker. Der er jo altid en grund til, at man reagerer, som man gør - også et barn

Nå, bare en lille kommentar

God pinse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.