Milla-Victoria's mor skriver:
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg skal have dårlig samvittighed, og om jeg overreagerede??
Kunne godt bruge en udefra sets øjne.
Min 2-årige datter og jeg sidder i sofaen og hygger. Vi sidder og leger med en App. på min Iphone jeg har hentet til os. Da jeg så ligger telefonen væk og vil have hende med ind på værelset, begynder hun at skrige helt vildt.
Jeg prøver at få hende til at slappe af igen. Pludselig begynder hun at skrige at hun vil have en kiks, derpå slik og chips. Hvilket hun selvfølgelig får et nej til.
Så hun går endnu mere amok. I et desperat forsøg på at få hende til at lade være med at skrige, så hysterisk, begynder jeg også at skrige.
Hun skriger lad være, og så er det hun vender sig imod mig og stikker mig en lussing så det basker......
Jeg er blevet slået som barn, og det sidder rigtigt dybt i mig. Så har forsøgt at lære min datter at være yderst kærlig. Så det at få sådan et klask i hovedet stak mig helt i hjertet.
Min reaktion var at råbe ved al mine lungers kraft. Jeg skældte hende voldsom ud. Da hun rakte armene op efter mig, tog jeg hende, og satte hende ind på værelset!!
derpå forlod jeg rummet, og satte døren på klem (helt som jeg plejer at gøre, når hun gør noget der ikke er sød).
Da jeg er gået ud, går jeg helt ud i køkkenet hvor hun ikke kan høre mig, og sparker til tingene der ligger omkring. Jeg var satme gal.
Da hun nogenlunde er stoppet, går jeg ind og dasker til døren. Og råber lidt igen. Det ender med at hun kommer over og puster, der hvor et lille aftryk af hendes fem flade fingre sidder.
Jeg håber lidt at det har "skræmt" hende fra nogensinde at daske igen.
Men alligevel kan jeg ikke finde ud af om jeg overreagerede!
Hvordan ville i takle situationen, hvis det var jer selv der fik et dask!??
Hun har ALDRIG været slem på den måde, nogensinde. Så jeg var/er stadig meget overrasket.
Knus Pernille 
hmmmmmm jeg håber at det er ok at være ærlig!
Jeg må indrømme at jeg godt forstår hendes reaktion! Ikke at den er rigtig, men hun er kun 3 år og oplever den hun er mest tryg gøre hende meget utryg. Da hun kun er 3 år, er det helt naturligt at hun reagerer fysisk, da hun sprogligt ikke kommer igennem til dig! Hun skriger jo "lad være" for du skræmmer hende!
I min verden er det MEGET forkert at du skriger fordi hun skriger, når vi som voksne gør noget så viser vi børnene at det er ok. Det svarer lidt til at bide igen når barnet bidder - barnet lære intet fornuftigt af den handling.
Du skulle ikke have skreget af hende, men allerede da hun skriger båret hende ind på værelset. Faktisk skulle du nok have advaret hende lidt før det I sad og hyggede med stoppede, for hvem siger at hun var klar til at stoppe hyggen bare fordi du var? Hendes reaktion på at du stopper hyggen, tyder på at hun ikke var. Det fungerer rigtig godt hvis man siger til lidt før man stopper et spil / leg / eller andet de laver.
At hun slår dig er helt sikkert forkert, men at du i den situation bliver SÅ vred er MEGET forkert. Du lavede den første forkerte (barnlige) handling, du burde roligt have fortalt hende at hun IKKE må slå og at du er ked af at du skreg, at det også var forkert og så kunne du jo spørge hende om hun var vred fordi det hyggelige stoppede!
At du går hen og slår til døren og igen skælder ud, da hun er ved at falde til ro, det forstår jeg slet ikke. Mon ikke hun der er klar over at det hun har gjort er forkert. Det er ikke vores opgave at give vores børn evig skyld, det er vores opgave at tilgive og give plads til fejl og kærligt lære dem hvorfor det er forkert f.eks at slå.
Undskyld mig, men jeg synes at du overreagerede meget voldsomt og jeg synes du skal tænke over hvad det er du vil lære hende og hvordan fremover.
Det er ikke kun fysisk vold der er skadeligt, det er også den psykiske!
Kamelia