Her er min fødselsplan eller nok nærmere et brev til jordmoderen. Min konsultationsjordmoder fik en kopi som hun lagde i min mappe på hospitalet som jordmoderen læser inden hun tager afsted til en hjemmefødsel. Så både Astrid som var med ved fødslen og Mette som kom lige efter og syede mig havde læst det da de kom og jeg behøvede ikke forklare noget. Alle mine ønsker blev respekteret til mindste detalje, på nær det med at føde i karret - jeg endte jo med at føde på hug. 
Kære Jordmoder.
Jeg har valgt at føde hjemme fordi jeg ønsker en så rolig og naturlig fødsel som muligt. Jeg er indstillet på at alt kan ske under en fødsel, men hvis det er muligt vil jeg gerne bede om følgende: Jeg er førstegangsfødende, og det er vigtigt for mig at du guider mig mest muligt, fortæller mig hvad jeg kan/skal gøre klart og tydeligt. Jo mere feedback på hvordan det går, jo bedre så jeg ikke bliver usikker.
Jeg vil gerne lytte til musik imens, også under udvidelsesveerne.
Det er efter mit ønske at der filmes og tages masser af billeder.
Jeg vil gerne tilbydes smertelindring i det omfang det er muligt og skønnes nødvendigt. Særligt gerne akupunktur.
Jeg vil gerne hjælpes/presses til at huske og bruge de forskellige arbejdsstillinger og bevægelser jeg har øvet mig på:
-Stående / hængende op ad Niklas, et bord eller en væg
-på alle fire, evt lænet mod noget
-siddende på hug, evt med ryggen op ad væggen eller Niklas
-brug af sækkestol, Niklas og andet at læne sig mod
-mindst muligt liggende på ryggen.
Jeg har øvet mig på forskellige afspændings- og visualiseringsteknikker m.m. og vil gerne have så meget ro som muligt under veerne til at koncentrere mig 100% om min vejrtrækning m.m. Musikken vil hjælpe mig med at koncentrere mig bedre, men jeg vil gerne have hjælp af dig eller Niklas hvis vejrtrækningen går i stå.
Jeg vil gerne presse barnet ud i fødekarret, helst med Niklas deri sammen med mig og hvis det er muligt vil han gerne tage imod barnet når han kommer ud med de sidste presseveer. Når barnet er født vil jeg gerne have ham hos mig så længe som muligt.
Jeg vil bedøves ordentligt hvis det bliver nødvendigt at sy bagefter!
Derudover har jeg/vi FULD tillid til din kompetence og glæder os til en rigtig god fødsel af vores lille hjertegryn.
Mvh
Monica
PS. Derudover har jeg /vi deltaget i en del fødselsforberedelse bl.a. gennem smertekontrol-projektet og skal afgive spytprøver 3 gange, før under og efter fødslen hvilket min mor og Niklas sørger for at huske.
Anmeld