dorthemus skriver:
Tusind tak for dit dejlige input i denne tråd 
Jeg giver dig helt ret..det handler nemlig om at finde trygheden selv. jeg er nok ligesom dig, har også brug for at indhente viden i forhold til det jeg ikke kender til eller forstår. I aften skal jeg på Riget til første modul der hedder "tiden efter fødslen" - om bl.a. amning. Det glæder jeg mig til. Og i de næste to uger kommer de to sidste moduler: "fødslen fra a-z", som handler om de første tegn på fødslen til barnet er to timer gammelt. Og til sidst "smerte og smertelindring" om at komme godt igennem fødslen.
De tre moduler bliver godt for mig - trænger nemlig til viden 
Tror du jeg behøver ydeligere fødselsforberedelse?? Overvejer noget på familieskolen, men det lyder meget som det ovenstående.
Hvis du har det lige som mig, så vil jeg klart anbefale at tage fødseslforberedelse på familieskolen!!! Vi brugte selv rigtig mange penge på ff hos APA, men ejg tror det er det samme som familieskolen, og de penge var bare super godt givet ud! Derudover vil ejg virkelig anbefale dig at læse noget om det, (når du nu gerne vil vide noget!)
Der er ikke noget der er sort/hvidt i lægeverdenen, og det har været super fedt for mig at kunne gå i dialog med personalet, om hvorvidt det nu også var godt med ve-drop til mig 'lige nu' eller om vi hellere skulle vente, netop fordi jeg kendte til bivirkeninger ved det, og sådan har der fatksik været en række ting under mine fødsler hvor jeg SELV har styret det. Jeg har også haft god glæde af kendskab til forskellige fødestillinger, og hvordan de virker / hvad de er godt for, fordi man kan gøre mget under en fødsel, vhis man gerne vil undgå et f.eks. akut kejsersnit (hvilket jeg rent faktisk formåede at undgå under min første fødsel, og jeg fik meget ros af både chefjordemoderen og overlægen, for min aktive medvirken til at undgå det akutte kejsersnit, de ellers så som eneste udvej!).
På et fødselsforberedelse kursus lære du meget meget mere end de kan gå at gennemgå på 3 forelæsnine, hvor I sidder 100 mennesker, og hvor man godt nok gerne må stille spg, men hvor der jo ikke rigtig er plads til at man får stille ALLE sine spørgesmål.
En fra mit APA-hold fødte på Riget (helt udramatisk, bare sådan en helt almindelig gennemsnit fødsel, uden noget!), og der sagde jordemodern til hende: Ja, vi kan jo virkelig se hvem der har gået på APA, I er bare så gode til at føde.
Selvfølgelig er et fødselsforberedelses kursus ikke en garanti for en god fødsel. Selv var min den første fødsel af den slags du slet slet ikke vil høre om, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den havde været endnu værre hvsi jeg ikke have gået til ff.