hjemmefødsel vs hospitalsfødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.857 visninger
55 svar
0 synes godt om
30. marts 2010

Kløver

Fik lige læst på ekstra bladet at der er stigning i tallet af hjemmefødsler, dog hovedsageligt på sjælland da de har bedre tilbud end feks jyderne har.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1319257.ece

jeg har da overvejet om man skulle vælge at føde hjemme eller om man skulle tage til hospitalet, det er vel mere sikkert, eller er det?

hvad er jeres erfaringer derude, og hvad ville i vælge.

fordele/ulemper ved fødsel hjemme vs fordele ulemper ved at føde på et hospital

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2010

Kløver

Maja84 skriver:

Fik lige læst på ekstra bladet at der er stigning i tallet af hjemmefødsler, dog hovedsageligt på sjælland da de har bedre tilbud end feks jyderne har.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1319257.ece

jeg har da overvejet om man skulle vælge at føde hjemme eller om man skulle tage til hospitalet, det er vel mere sikkert, eller er det?

hvad er jeres erfaringer derude, og hvad ville i vælge.

fordele/ulemper ved fødsel hjemme vs fordele ulemper ved at føde på et hospital

lige et link til en side om hjemmefødsler

http://www.hjemmefoedsel.net/default.asp

deres for/imod liste for hjemmefødsel:

Der er mange fordele ved en hjemmefødsel. Her nævner vi nogle af dem:

• Du skal ikke af sted til hospitalet midt i kampens hede. Det giver unødigt stress at skulle tage stilling til, hvornår man er ”klar” til at køre af sted.
  • Du er i dine kendte omgivelser, hvor du kan slappe af. Du skal ikke forholde dig til en masse nyt, hvilket giver mindre stress.
  • Jordemoderen er der kun for dig, og skal ikke løbe rundt og se til flere fødende på én gang. Det giver mere tryghed, at der bliver holdt øje med én.
  • Du føder selv! Der er ingen at ”overlade” fødslen til. Når man ved, det kun er én selv, der kan føde, bliver situationen og anstrengelserne nemmere at tackle.
  • Du kan gøre som det passer dig! Du er hjemme – jordemoderen er gæst.
  • Du kender dine omgivelser og ved hvad du kan forvente. Derved kan du bedre give dig hen og koncentrere dig om at føde.
  • Du har mulighed for at spise og drikke det du har lyst til - du skal bare have det i huset.
  • Du kan have dem (og kun dem!) du vil med til fødslen. Din egen fødselshjælper, din mand, din svigermor og dine børn…
  • Faderen har mulighed for at deltage mere i hjemmet. (På sygehuset føler han sig måske bare i vejen.) Samtidig har han mulighed for at ”smutte en tur ud i værkstedet” hvis det bliver lidt for meget.
  • Du kan leje et fødekar og derved være sikker på at det er ledigt, når/hvis du skal bruge det!
  • Fødende, der både har prøvet hospitalsfødsel og hjemmefødsel, oplevede færre smerter ved hjemmefødslen.
  • Fordi der er mere ro og mindre stress ved en hjemmefødsel, opleves der færre komplikationer. Stress kan ikke undgå at påvirke fødslen i dårlig retning.
  • Planlægger man en hjemmefødsel, vil hele familien naturligt have mere fokus på det forestående. Det er med til at forberede kroppen og en selv på, hvad der skal ske.
  • Stresser moren, stresser barnet. Er moren tryg er barnet trygt.

Efter fødslen:

• Især bagefter er det dejligt at være hjemme. Man kan nyde sit barn i stilhed for sig selv. Faderen kan være med, og skal ikke køre hjem midt i det hele.
  • Hjemme er der ro til at lære barnet at kende og få kontakt til sine naturlige intuitioner.
  • Man har ro til at få gang i amningen. Stress kan påvirke mælkedannelsen i meget negativ retning.
  • Man får selv lov til det hele, frem for at have ”eksperter” til at kigge en over skulderen hele tiden. Dette giver ro.
  • Der er ikke lige nogen at spørge til råds. Derfor prøver man selv, og finder sin egen måde – hvilken oftest er den bedste.
  • At man er alene om det, gør at man allerede fra starten tager ansvar og lærer at tro på sig selv. Dette vil komme én til gode i alle årene som forældre!
  • Barnet mærker roen i hjemmet og bliver tryg. Hjemmefødte børn er ofte roligere børn. De får en chance for at falde til med det samme.
  • Barnet undgår fremmede bakterier fra sygehuset.
  • Faderen kan være sammen med barnet og lære det at kende fra starten.
  • Igen kan man spise, som man har lyst. Det er vigtigt for at komme ovenpå igen og få gang i mælkeproduktionen.

Ulemper

• Hjemme er der ingen mulighed for medicinsk smertelindring. En del jordemødre kan dog give akupunktur. I øvrigt mener mange, at smerterne og anstrengelsen ved at føde, er med til at opbygge forholdet til sit barn.
  • Skulle der opstå potentielle problemer undervejs eller bagefter, kan man blive nødt til at køre af sted på hospitalet. Dette foregår dog langt oftest stille og roligt og uden panik.
  • I hjemmet er der ingen besøgstider! Dem må man så selv lave, hvis ikke man vil have ødelagt den hjemlige ro…

Anmeld

31. marts 2010

Kløver

31. marts 2010

Rikke, Liam & Linus

Jeg har født min søn på sygehus,overvejede at føde hjemme, men var nok lidt en kylling og havde absolutingen støtte fra hverken læge eller jordemoder.

Er dog sikker på næste barn skal fødes hjemme. Hvis det er muligt.

Men kan da komme med en liste over fordele og ulemper ved hospitalsfødsel(som jeg oplevede det):

Fordele:

Man skal ikke selv arrangere fødeleje etc.

Der er læger lige i nærheden, hvis noget "går galt".

Smertelindring(hvilket jeg dog ikke fik alligevel)

Ulemper:

Hospitaler er IKKE hyggelige.

Man kan ikke være sig selv og alene med sit barn.

Faderen kan (nogle steder) ikke sove på hospitalet efter fødslen.

Jeg blev nødt til at blive på patienthotellet i 4 dage efter fødslen, da vi hele tiden skulle vente på at der var en læge ledig, spild af tid, og især de dage har bidraget til en dårlig oplevelse.

Der er hele tiden nogen der "våger" over en....om de er der eller ej, får man aldrig rigtig ro.

Og sikkert en masse andet jeg ikke kan komme på.

Anmeld

31. marts 2010

Kløver

Rikke&Liam skriver:

Jeg har født min søn på sygehus,overvejede at føde hjemme, men var nok lidt en kylling og havde absolutingen støtte fra hverken læge eller jordemoder.

Er dog sikker på næste barn skal fødes hjemme. Hvis det er muligt.

Men kan da komme med en liste over fordele og ulemper ved hospitalsfødsel(som jeg oplevede det):

Fordele:

Man skal ikke selv arrangere fødeleje etc.

Der er læger lige i nærheden, hvis noget "går galt".

Smertelindring(hvilket jeg dog ikke fik alligevel)

Ulemper:

Hospitaler er IKKE hyggelige.

Man kan ikke være sig selv og alene med sit barn.

Faderen kan (nogle steder) ikke sove på hospitalet efter fødslen.

Jeg blev nødt til at blive på patienthotellet i 4 dage efter fødslen, da vi hele tiden skulle vente på at der var en læge ledig, spild af tid, og især de dage har bidraget til en dårlig oplevelse.

Der er hele tiden nogen der "våger" over en....om de er der eller ej, får man aldrig rigtig ro.

Og sikkert en masse andet jeg ikke kan komme på.

tusind tak for svar, gav da lidt ekstra til tænkeboksen

Anmeld

31. marts 2010

creative

Jeg har valt at føde hjemme, da jeg mener jeg er mere tryk her hjem og at lars vil blive en støre del af fødslen, vi har brugt meget tid på at forberede os og i sær bogen om hjemme fødsler har været en stor hjælp til at vi føler os klar. 

jeg er endlig ikke bange for hospitaler og det vil også være fint nok hvis de er nød til at over flytte mig men jeg vi helst undgå, døre der går op og i en og jeg har det rigtig godt med at jm. bare skal være der for mig og ikke konsenterer sig om andet end at få Gaia til verden på den best mulig måde og da jeg er ret bluferdig er jeg glad for at det skal forgå hjemme hos mig selv, det eneste der har bekrymeret mig var at starte med at amme uden syghuset hjælp men siden har jeg fundet ud af at jm. nomalt er der ca. 2 timer efter fødslen og jeg fant ud af der stadig var en masse hjælp at hente og så har vi lånt en dvd på biblioteket om at amme 

så nu venter vi bare på at Gaia har lyst til at komme til verden er 40+4 i dag og ved at være ret utålmodig

Anmeld

31. marts 2010

Kløver

creative skriver:

Jeg har valt at føde hjemme, da jeg mener jeg er mere tryk her hjem og at lars vil blive en støre del af fødslen, vi har brugt meget tid på at forberede os og i sær bogen om hjemme fødsler har været en stor hjælp til at vi føler os klar. 

jeg er endlig ikke bange for hospitaler og det vil også være fint nok hvis de er nød til at over flytte mig men jeg vi helst undgå, døre der går op og i en og jeg har det rigtig godt med at jm. bare skal være der for mig og ikke konsenterer sig om andet end at få Gaia til verden på den best mulig måde og da jeg er ret bluferdig er jeg glad for at det skal forgå hjemme hos mig selv, det eneste der har bekrymeret mig var at starte med at amme uden syghuset hjælp men siden har jeg fundet ud af at jm. nomalt er der ca. 2 timer efter fødslen og jeg fant ud af der stadig var en masse hjælp at hente og så har vi lånt en dvd på biblioteket om at amme 

så nu venter vi bare på at Gaia har lyst til at komme til verden er 40+4 i dag og ved at være ret utålmodig

sender lige en masse vestøv, og lyder super med forberedelserne, helt sikkert noget jeg vil have i baghovedet når vi engang skal beslutte hvad vores ønsker er

Anmeld

31. marts 2010

Trolde_mor

Vi har valgt at føde hjemme (nok mere mig end kæresten hehe)

Jordmoder sagde til mig, da hun var på besøg, at mange læger er uvidende og kan finde på at sætte skræksenarie op - dem tog de gerne en alvorlig snak med - bare så du er forberedt, hvis det er. I den sammenhæng sagde hun også at hvis det var så farligt for barn og mor, ville man i et land som Danmark, slet ikke tillade hjemmefødsler.

Hun har abejdet med det siden 1986 (dvs. 23/24 år - det år jeg blev født ) og hun har aldrig haft en dårlig oplevelse. Hun har selvfølgelig måtte tage på sygehuset, men det er altid foregået stille og roligt. De er professionelle og er der det mindste tager man afsted. Ligeledes hvis der er det mindste under graviditeten, skal man føde på sygehuset.

• Grundene til vi har valgt at føde hjemme, er at jordmoder kommer når "tingene begynder" og tager først hjem to timer efter, når den lille sutter fint, og mor og far har det fint.
  • Desuden skal jordmoder ikke tage sig af andre fødende samtidig, eller har en vagt der pludselig er forbi, så der kommer en ny midt i det hele.
  • Vi ved hvem der kommer (der er to tilknyttet, så det bliver en af dem) og hun kender allerede os og vores ønsker / bekymringer for forløbet. Vi vil fra starten af være trygge ved hende, fordi vi har snakket med hende nogle gange under graviditeten.
  • Jeg har fået en abort på sygehuset, og anede intet om hvad der foregik, der kom bare læger, sygeplejersker osv. "væltende" ind ad døren uden at præsentere sig Så det kunne jeg godt forestille mig ville gøre at jeg går i panik - vil gerne vide hvad der foregår rundt om mig (er vist lidt af en kontrolfreak hvad det angår).. 

Det blev godt nok langt Men håber det hjalp lidt i dine overvejelser

Anmeld

31. marts 2010

Kløver

Senia skriver:

Vi har valgt at føde hjemme (nok mere mig end kæresten hehe)

Jordmoder sagde til mig, da hun var på besøg, at mange læger er uvidende og kan finde på at sætte skræksenarie op - dem tog de gerne en alvorlig snak med - bare så du er forberedt, hvis det er. I den sammenhæng sagde hun også at hvis det var så farligt for barn og mor, ville man i et land som Danmark, slet ikke tillade hjemmefødsler.

Hun har abejdet med det siden 1986 (dvs. 23/24 år - det år jeg blev født ) og hun har aldrig haft en dårlig oplevelse. Hun har selvfølgelig måtte tage på sygehuset, men det er altid foregået stille og roligt. De er professionelle og er der det mindste tager man afsted. Ligeledes hvis der er det mindste under graviditeten, skal man føde på sygehuset.

• Grundene til vi har valgt at føde hjemme, er at jordmoder kommer når "tingene begynder" og tager først hjem to timer efter, når den lille sutter fint, og mor og far har det fint.
  • Desuden skal jordmoder ikke tage sig af andre fødende samtidig, eller har en vagt der pludselig er forbi, så der kommer en ny midt i det hele.
  • Vi ved hvem der kommer (der er to tilknyttet, så det bliver en af dem) og hun kender allerede os og vores ønsker / bekymringer for forløbet. Vi vil fra starten af være trygge ved hende, fordi vi har snakket med hende nogle gange under graviditeten.
  • Jeg har fået en abort på sygehuset, og anede intet om hvad der foregik, der kom bare læger, sygeplejersker osv. "væltende" ind ad døren uden at præsentere sig Så det kunne jeg godt forestille mig ville gøre at jeg går i panik - vil gerne vide hvad der foregår rundt om mig (er vist lidt af en kontrolfreak hvad det angår).. 

Det blev godt nok langt Men håber det hjalp lidt i dine overvejelser

ih det hjalp super meget, er helt frisk på hjmmefødsel, synes bare det taler så meget for, er du fra sjælland? hørt der skulle være bedre tilbud end hos os jyder, meen tror da sadig det er godt, så må jo så bare håber jeg snart bliver gravid (hvis jeg ikke allerede er det ) og få manden overtalt

men aner ik helt hvordan det forgår, har lidt tanker om man lægger et specialt lagen på ens seng, eller hvad, har hørt noget om fødekar, men synes jeg har hørt man ikke må føde i vand da det vist var for ukontrollerbart ?

ville være dejligt, hvis du ville dele lidt, hvordan sådan noget foregår inden man begynder at investerer i dyre bøger osv om emnet

Anmeld

31. marts 2010

Trolde_mor

ih det hjalp super meget, er helt frisk på hjmmefødsel, synes bare det taler så meget for, er du fra sjælland? hørt der skulle være bedre tilbud end hos os jyder, meen tror da sadig det er godt, så må jo så bare håber jeg snart bliver gravid (hvis jeg ikke allerede er det ) og få manden overtalt

men aner ik helt hvordan det forgår, har lidt tanker om man lægger et specialt lagen på ens seng, eller hvad, har hørt noget om fødekar, men synes jeg har hørt man ikke må føde i vand da det vist var for ukontrollerbart ?

ville være dejligt, hvis du ville dele lidt, hvordan sådan noget foregår inden man begynder at investerer i dyre bøger osv om emnet

Dejligt jeg kan hjælpe

Jamen vi vil gerne i karbad - skulle lindre fantastisk Så der er bestilt kar vi får 14 dage før termin, nedenunder skal der ligges en presenning og så ellers håndklæder på, til at tage vandet.

Vi skal ikke bruge sengen sagde hun, men have en gæsteseng, hvor der skal plasticpose på, det samme på noget af sofaen, så jeg kan sidde ned.

Erhm.. kan ik lige komme i tanke om mere - jo masser af gamle håndklæder

Men sprøg bare løs

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.