Falde i søvn selv - hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2010

Maise

åhh jeg har haft mange aftener hvor jeg har tænkt, hva dælan gør jeg galt. så prøvede jeg noget nyt. lagde hende på siden med en klud i ansigtet og pakkede dynen godt om hende. jeg skal dog gå ind i soveværelset hvor der er halvtmørkt ( mørklægningsgardiner) . sidder på en stol med hende på armen med en ammepude og en klud i ansigtet vendt ind mod mig. rokker og nuser og synger for hende, ender ud i hvisken, indtil hun er faldet ned og er søvndøsig. men meget vigtigt er at jeg lægger hende lige inden hun sover. på den måde har hun en fast hygge/neddroslingsrutine og falder selv i søvn. nogle gange falder hun i søvn med det samme og andre gange mosler hun i 10-15 min. jeg sidder der men rører hende ikke med mindre hun bliver alt for urolig. så lægger jeg hende på siden, nogle gange kun skråt med kluden tæt på ansigtet og dynen (junior dynen) tæt om hende. og så sover hun inden længe.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2010

Svei

Mine har kunne det og så ikke og så kunne de og sådan er det blevet ved...min den store på 13 år kan stadig have en dag ind imellem hvor han har brug for jeg lige sidder og snakker lidt med ham inden han skal sove eller ligger og læser i nærheden....for mig er målet ikke at lære mine børn et og så skal det være sådan for altid...målet må være at tilgodese barnets behov og allerede fra dag 1. indse at intet med børn er statisk og heldivis for det.

Anmeld

19. juni 2010

Vidunderligeunger

Snuffler25 skriver:

Ja jeg googlede den lige.. den har godt nok ikke fået specielt gode anmeldelser hehe.

nej, den skulle været noget  firkantet og upædagogisk

Anmeld

19. juni 2010

hc=k

4 måneder

Anmeld

21. marts 2012

Naraya

Nu er det jo ikke givet at du SKAL prøve nu

Jeg vil gøre opmærksom på, at ny forskning viser, at det er godt for de små at sove tæt med sin mor (eller far). Fysisk kontakt hjælper til at stabilisere barnets hjerterytme, kropstemperatur, stofskiftebalance, immunforsvar, åndedræt og hormonniveau. Ved kropskontakt stimuleres hormonet oxytocin, som også kaldes kærlighedhormonet. Så det at sove med barnet er ikke noget dårligt. Vores kultur pålægger os dog at børn skal sove i eget værelse, men det er kun i Vesten at dette praksiseres. Og det er vel og mærke kun inden for de sidste 100 år, som et led i individualiseringens filosofi. Det var der tanken opstod. Siden hen har sundhedsvidenskaben taget  denne idé til sig, men idag viser forskning det modsatte. Nyere forskning viser også, at vuggedød ihar højere risiko når man sover med sit barn - tvært imod. LÆS Fantastiske Forældre af Margot Sunderland. Hun servere denne forskning på en Meget tilgængelig måde, med gode råd om bl.a. sovning.

I følge denne forskning, er det ikke godt at lade sit barn græde i længere tid uden at give det trøst (som du har erfaret med God nat og sov godt metoden)

Når barnet græder udskilles hormonet cortisol, som er stress hormonet. Cortisol hæmmer Oxytocin. Når man trøster et skrigende barn, aktiveres vagusnerven, som genopretter orden i kroppens vigtige organer, som var blevet forstyrret af stress....dvs balancen i fordøjelsessytemet, hjertes rytme, åndedrættet og immunsystemets funktioner. Forskning har vist, at en godt fungerede vasgusnerve er forbundet med følelsesmæssig balance, klar tænkning, større opmærksomhed og et mere effektivt imunsystem.

Personligt har jeg ikke haft problemer med at sove med min datter. Og vi føler ikke noget behov for hun skal sove i eget værelse. Hun sover godt om natten og falder fint i søvn de fleste nætter. Hun er 1 år og 10 måneder. Hendes seng står i forlængelse af vores og hun kan selv kravle over i vors seng når hun får behov for det i løbet af natten. Hun gør det ofte på et tidspunkt i løbet af natten, men ikke hver nat.

Hun har haft fri adgang til nærkontakt. Da hun var helt lille vågnede jeg hele tiden for at se om hun var ok. Men efter noget tid følte jeg mig tryk og vågenede ikke ved den mindste bevægelse. Og når jeg vågner, falder jeg hurtigt i søvn. I dag sover vi alle uden at vågne af hinandens bevægelser og host.

Når jeg skrive dette indlæg, er det for at sige, at man SKAL ikke lære sit barn at sove alene. Og daslet ikke, hvis det ikke føles rigtigt. Følg din mave fornemmelse, så I gør det der er bedst for Jer :-)

Anmeld

21. marts 2012

Pige2009

13~12~09 skriver:

Ja, som overskriften lyder - hvornår faldt jeres børn i søvn af sig selv uden at ligge hos mor eller far?

Og hvad gjorde I for at få jeres barn til at falde i søvn alene?

Jeg har prøvet bare at ligge ham ind i sin seng, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro, for hvis jeg så tager ham op i mine arme, falder han til ro med det samme.. Altså han græder ikke, men ligger bare og fægter med arme og ben og kigger rundt..

Anthon er 3 mdr nu, og ja.. Det er måske tidligt at prøve at vænne ham til at falde i søvn selv i sin seng, men tror bare på at jeg gør ham en bjørnetjeneste hvis jeg lader ham falde i søvn i mine arme hver aften.. For en dag må det jo slutte, og så tror jeg bare at det er bedre at gøre det tidligt..

Hvad er din erfaring med det?

// Sarah

Laura har aldrig skulle ligge hos mig for at falde i søvn Jeg har fra en tidlig alder lagt hende i sin vugge på et bestemt tidpunkt og med de samme putteritualer og det har åbenbart båret frugt

Anmeld

21. marts 2012

Pige2009

13~12~09 skriver:

Ja, som overskriften lyder - hvornår faldt jeres børn i søvn af sig selv uden at ligge hos mor eller far?

Og hvad gjorde I for at få jeres barn til at falde i søvn alene?

Jeg har prøvet bare at ligge ham ind i sin seng, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro, for hvis jeg så tager ham op i mine arme, falder han til ro med det samme.. Altså han græder ikke, men ligger bare og fægter med arme og ben og kigger rundt..

Anthon er 3 mdr nu, og ja.. Det er måske tidligt at prøve at vænne ham til at falde i søvn selv i sin seng, men tror bare på at jeg gør ham en bjørnetjeneste hvis jeg lader ham falde i søvn i mine arme hver aften.. For en dag må det jo slutte, og så tror jeg bare at det er bedre at gøre det tidligt..

Hvad er din erfaring med det?

// Sarah

Hvis han ikke græder, ville jeg bare lade ham ligge Han skal nok finde ro, for det er jo noget nyt og kræver naturligvisnoget tilvænning - klø på, så skal det nok komme Hvad tid lægger du ham i seng?

Anmeld

21. marts 2012

VIPpigen

Jeg har siden Lilje var 14 dage sunget elefanten vuggevise - og nej, jeg kan IKKE synge - så selvom hun er faldet i søvn i mine arme, eller i sin seng, så hat hun vidst hun skulle sove.

I dag er hun 16 måneder, jeg synger stadig, putter og hun sover... :-D

Og selv far synger elefantens vuggevise når han putter hende, er der andre der putter uden sangen, og hun ved mor eller far er i nærheden, så giver hun ikke på uden kamp :-S

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.