Falde i søvn selv - hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. maj 2010

Tulle28

Laulund87 skriver:

min datter er tre måneder og hun har aldrig skulle falde i søvn i mine arme. Hun bliver lagt og en gang imellem skal hun have sutten et par gange

Samme her - lige bortset fra at Anna er 7 uger. Hun gider faktisk ikke sove i vores arme, hun vil meget hellere ligge i sin egen seng.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2010

Snuffler25

13~12~09 skriver:

En lille update på soveproblemet

Jeg snakkede med min SP om det og hun fortalte så om de to mest brugte metoder:

- Godnat og sov godt

- Søvn uden gråd

Og nu har vi i en lille uge brugt metoden "Godnat og sov godt".. Og det går bare SÅÅÅÅ godt!!!

Han har på intet tidspunkt grædt sig selv i søvn.. Han piver lidt, og efter et minut går vi ind, giver ham sutten igen, nusser ham og siger godnat.. Og det gør vi 2 - 3 gange og så falder han i søvn selv..

Det er bare gået som smurt.. Og jeg havde jo frygtet det værste..

Men tusind tak for alle jeres input, piger!

Hejsa,

Jeg oplever samme problem som du gjorde mht at sove selv.. vil du ikke fortælle hvad metoden din sp fortalt om går ud på? "godnat og sov godt" metoden?

Jeg er måske for hurtig til at tage nicolaj op´hvis han pjevser..burde jeg lade ham ligge og pjevse i 5-10 og afvente om det udvikler sig til gråd?

på forhånd tak

Anmeld

18. juni 2010

Vidunderligeunger

Snuffler25 skriver:

Hejsa,

Jeg oplever samme problem som du gjorde mht at sove selv.. vil du ikke fortælle hvad metoden din sp fortalt om går ud på? "godnat og sov godt" metoden?

Jeg er måske for hurtig til at tage nicolaj op´hvis han pjevser..burde jeg lade ham ligge og pjevse i 5-10 og afvente om det udvikler sig til gråd?

på forhånd tak

det er vidst en bog `??

Anmeld

18. juni 2010

Koen.

Lillepigen har altid kunnet falde i søvn selv når hun har gabt et par gange, bliver hun puttet og så skal hun have sutten hvis hun taber den! Hun er 2.mdr..

Anmeld

18. juni 2010

klmf

Bobsen har ligget på eget værelse i snart to uger og før det lå han inde ved os i sin egen seng, det har han gjort i næsten fem måneder. Vi havde også en laaaaaaaang periode, hvor han faldt i søvn i mine arme med flasken og blev så båret ind i seng fra stuen. Så rykkede jeg ind i soveværelset og gav ham flaske (hvor han så faldt i søvn ved mig) og så endelig prøvede vi bare at lægge ham i sengen.... Altså, de fleste dage ligger han og møffer rundt i hvert fald tyve minutter - nogle gange op til tre kvarter. Hvis han bare ligger og kigger og snakker lidt, så kigger jeg bare ind og giver ham sutten, hvis han brokker sig. Et par gange har jeg måtte tage ham op og trøste ham, hvor han så er faldet i søvn efterfølgende. Jeg tager det meget dag for dag og ser hvordan dagen i dag ser ud! Det jeg har gjort noget ud af, er at sidde hver aften og snakke med ham om, hvad vi har lavet i dag - simpelthen genfortalt hele dagens begivenheder i et roligt stemmeleje. Så fortæller jeg den samme historie om en babygiraf og en babyelefant, der leger sammen ude på savannen indtil deres mødre kalder på dem og de skal hjem og sove. Det lyder måske dumt, men det virker... Han bliver helt rolig, når han ligger og lytter og jeg tror altså på at den samme historie hver dag giver tryghed - og så har jeg læst mig til, at det der med at genfortælle dagen giver dem ro til at kunne 'afslutte' dagen og falde til ro.

Anmeld

18. juni 2010

Pige2009

Laura har sovet selv fra fødslen, men nogle gange er hun faldet i søvn mens jeg ammede hende og så har jeg bare lagt hende ind i sin seng. Nu er hun 8 mdr. (om en uge) og hun bliver lagt i seng hver dag ved 19-tiden, og hun skriger som regel i 5-10 min inden hun finder ro og lægger sig til at sove, og jeg lader hende så bare skrige.

Det er bedst, hvis hun har noget blødt, hun kan gemme hovedet i, og så falder hun som regel hurtigt hen

K.h. Linda

Anmeld

19. juni 2010

N&J

13~12~09 skriver:

Ja, som overskriften lyder - hvornår faldt jeres børn i søvn af sig selv uden at ligge hos mor eller far?

Og hvad gjorde I for at få jeres barn til at falde i søvn alene?

Jeg har prøvet bare at ligge ham ind i sin seng, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro, for hvis jeg så tager ham op i mine arme, falder han til ro med det samme.. Altså han græder ikke, men ligger bare og fægter med arme og ben og kigger rundt..

Anthon er 3 mdr nu, og ja.. Det er måske tidligt at prøve at vænne ham til at falde i søvn selv i sin seng, men tror bare på at jeg gør ham en bjørnetjeneste hvis jeg lader ham falde i søvn i mine arme hver aften.. For en dag må det jo slutte, og så tror jeg bare at det er bedre at gøre det tidligt..

Hvad er din erfaring med det?

// Sarah

min datter var et år før hun faldt i søvn af sig selv i sin egen seng.. men jeg brugte den som andre havde skrevet om herinde.. at man gennemgår sit putteritul, herhjemme er det at læse en historie, derefter klart og tydeligt fortæller at det er aften/nat og nu skal man sove, og så siger godnat og går ud, hver gang barnet skriger, går man så ind og ligger barnet ned igen.. indtil barnet sover.. men 3 mdr.. ja det er godt nok tidligt, jeg tror ikke man skal se det som en bjørnetjeneste, det tog min datter 3 dage at lære rutinen, så det var vel det værd, ville dog gerne have indført den noget før, 6-9 mdr., men det virkede jo da jeg først satte mig for at prøve den metode (var mange igennem inden, som ikke virkede) 

Anmeld

19. juni 2010

N&J

lotchen aka Charlotte skriver:

Bobsen har ligget på eget værelse i snart to uger og før det lå han inde ved os i sin egen seng, det har han gjort i næsten fem måneder. Vi havde også en laaaaaaaang periode, hvor han faldt i søvn i mine arme med flasken og blev så båret ind i seng fra stuen. Så rykkede jeg ind i soveværelset og gav ham flaske (hvor han så faldt i søvn ved mig) og så endelig prøvede vi bare at lægge ham i sengen.... Altså, de fleste dage ligger han og møffer rundt i hvert fald tyve minutter - nogle gange op til tre kvarter. Hvis han bare ligger og kigger og snakker lidt, så kigger jeg bare ind og giver ham sutten, hvis han brokker sig. Et par gange har jeg måtte tage ham op og trøste ham, hvor han så er faldet i søvn efterfølgende. Jeg tager det meget dag for dag og ser hvordan dagen i dag ser ud! Det jeg har gjort noget ud af, er at sidde hver aften og snakke med ham om, hvad vi har lavet i dag - simpelthen genfortalt hele dagens begivenheder i et roligt stemmeleje. Så fortæller jeg den samme historie om en babygiraf og en babyelefant, der leger sammen ude på savannen indtil deres mødre kalder på dem og de skal hjem og sove. Det lyder måske dumt, men det virker... Han bliver helt rolig, når han ligger og lytter og jeg tror altså på at den samme historie hver dag giver tryghed - og så har jeg læst mig til, at det der med at genfortælle dagen giver dem ro til at kunne 'afslutte' dagen og falde til ro.

det er ikke selve historien, men forudsigeligheden, så hvis du indfører at man synger en sang (som skifter hver dag) før sengetid er der ligeså meget forudsigelighed i det som at læse den samme historie hver dag.. jeg læser historie hver aften, med ikke den sammen.. vi skulle jo gerne igennem alle de bøger vi har.. 

Anmeld

19. juni 2010

Mor til Frederic og Freya

13~12~09 skriver:

Ja, som overskriften lyder - hvornår faldt jeres børn i søvn af sig selv uden at ligge hos mor eller far?

Og hvad gjorde I for at få jeres barn til at falde i søvn alene?

Jeg har prøvet bare at ligge ham ind i sin seng, men det er som om han ikke rigtig kan finde ro, for hvis jeg så tager ham op i mine arme, falder han til ro med det samme.. Altså han græder ikke, men ligger bare og fægter med arme og ben og kigger rundt..

Anthon er 3 mdr nu, og ja.. Det er måske tidligt at prøve at vænne ham til at falde i søvn selv i sin seng, men tror bare på at jeg gør ham en bjørnetjeneste hvis jeg lader ham falde i søvn i mine arme hver aften.. For en dag må det jo slutte, og så tror jeg bare at det er bedre at gøre det tidligt..

Hvad er din erfaring med det?

// Sarah

Jah... Frederic faldt selv i søvn fra 1 dag af - mere mor her der syntes det var hyggeligt at have ham sovende på arm. Men ellers har han altid kunnet blive lagt i vuggen (da han var lille) - i sin egen seng og i barnevogn og selv putte.

Han har aldrig villet ligge og sove i vores seng, men blot stået ved siden af i egen seng.

Har fra første dag sagt at han ikke skulle rulles i søvn i barnevogn, for det kan eks dp mor jo ikke.

Ingen mad og legetøj i sengen - at sove skal ikke forbindes med mad og leg - det holder stadig ved.

Men han har også sovet 9-12 timer hver nat, lige fra da han så dagens lys, men det skyldtes så også at han aldrig har meldt sult. Nu er han 21½ mdr og sover 12-14 timer hver nat.

Og vi har aldrig haft mega lange putte retualer, blot haft den samme rytme og rutine fra han var helt spæd.

Fra jeg træder over hans dørtrin og til jeg er ude igen, går der ikke 4 min. Hvis han mener jeg giver ham for megen kys og hvisken i øret - fniser han peger hen mod døren og hvisker; mor? den vej... Okay okay og lister ud. De gange vi har været inde og bede ham om at lægge sig ned kan tælles på 1 hånd.

Anmeld

19. juni 2010

Snuffler25

BlyViol skriver:

det er vidst en bog `??

Ja jeg googlede den lige.. den har godt nok ikke fået specielt gode anmeldelser hehe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.