Alle følelser er tilladte - også (eller måske især) når det kommer til en fødsel...det er din krop, det handler om og det er bare SÅ vigtigt, at du føler dig godt tilpas under forløbet. Jeg synes bestemt, at du skal lufte dine tanker for din jordemoder...om ikke andet, så vil det da give dig en vis ro i sindet at få snakket med dem, der står med fingrene i det - om man så må sige 
Har du snakket med din mand om, at du ikke bryder dig om, hvis han kigger "dernede", når lillepigen kommer ud - og i øvrigt om din blufærdighed? For hvis der er noget, vores mænd er gode til, så er det at lytte til vores ønsker omkring fødslen - for de kan bedre huske dem og formidle dem til jordemoderen i kampens hede, end du selv kan. Man er så meget inde i sig selv under en fødsel, at de ting, der foregår omkring en bliver registreret, men sjældent reageret på (sådan har det i hvert fald været under mine fødsler...det er sådan, jeg arbejder med smerten - koncentreret og inde i mig selv - og så er det klaret uden smertestillende
)
Der er i hvert fald ingen skam i at have det, som du har det. ALLE kvinder gør sig en milliard tanker omkring fødslen lige op til, at det skal ske. At faktum så er, at man ikke aner, hvordan man reagerer, før man står i det, ja det er så en anden snak...og det er ikke noget, du kan bruge til noget!! Du kan kun forholde dig til dine følelser og tanker, som du har dem lige nu og her - og det er dem, du skal få snakket om, så du kan gå fødslen i møde uden at skulle bekymre dig om den sag 
Jeg har ved begge fødsler haft en hospitalsskjorte på - som er lang, og kan knappes op foran. Når barnet så er født, kan man lige knappe op, så det kan komme til at ligge op af din bare hud og kan blive lagt til - der bliver hurtigt pakket en dyne om barnet, som du sagtens kan bruge til at dække dig selv til med også...så får I jer en lun lille mor-datter-hule 
Ida - der altså elsker at føde