Man kan desværre bare ikke få en henvisning til psykolog med mindre man opfylder særlige krav. Jeg kunne ikke engang få en henvisning 7 måneder efter at min Mor døde, det skulle have været inden 6 måneder (meget grotesk hvis du spørger mig, da de VED at der er en chokperiode på ca. et halvt år i mange tilfælde). Ligeledes er en depression heller ikke nok til at få en henvisning, en tæt på en skal være død (ved ikke om sygdom gælder) indenfor måneder eller man skal have været udsat for noget traumatisk osv.
En psykoterapeut har som regel en 4 årig uddannelse som er mere fokuseret ppå selve samtaleterapien, da det er det uddannelsen er rettet imod. Psykologistudiet er meget meget mere bredt og kan bruges til mange andre ting end at behandle folk, fx. i reklamebranchen, forskning osv. Jeg har dog selv tidligere gået hos henholdsvis en psykolog og en psykoterapeut, og psykoterapeuten var i dette tilfælde bedre end psykologen pga. længere tids erfaring! Har ellers altid haft den fordom at psykologer altid var at foretrække, men det kommer meget an på personen og på vedkommendes erfaring med samtaleterapi. Jeg kan godt henvise dig til psykoterapeuten, som vist koster 600 kr. for to timer. Gjorde hun i hvert fald dengang jeg brugte hende.
okay, ved ikke lige hvordan og hvorledes med psykoterapi, men vil da prøve at kigge ind i det, eller har jeg brev liggende fra en psykiater virdering, ang min kroniske sygdom, som gør jeg sagtens kan få psykolog timer8ifælge hende ihvertfald) da hun menete jeg skulle forebygge depression, men ville ikke starte op i noget, før jeg havde snakket med psykiateren, det er jo ikke godt at ahve flere forløb kørende, da man så ikke kan hitte rede i hvad der er igang hvor, specielt når det ikke kun omhandler mig selv men også borderline personen.
men ja det er generelt rigtig svært, og synes sgu det er lidt ærgeligt, da mange ting kan forbedres og måske forebygges, hvis amn får nogle timer til spykolog, mange på feks sygedagpenge tror jeg kunne have glæde af bedre psykologisk behandling, også selvom det er fysiske sygdomme, for det rammer en hårdt, også psykisk.
synes også det er tragisk du kom 1 "for sent" og så ville de ikke give dig en henvisning, oplevede det selv, pga voldtægt og der skulle jeg være kommet med det samme, bortset fra det var misbrug over længere tid, så "opdagede2 egentlig først senere at det var voldtægter der var tale om. Fik dog senere samtaler ved en behandler