Er det hele gået over gevind i navneuniverset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2010

MorTilSnartFire <3

Maja84 skriver:

Hey

tillykke med den kommende lille, jeg tænker ikke så meget efternavne og synes det er spændende at høre andres mening, charlie synes jeg ik er så lamindeligt igen, men stadig sødt, og ikke for svært at udtale, jeg tænker mere over i de mere lange fornavne som er mere specielle, og ja du har ret i psrincippet skal andre ikke blande sig, jeg synes godt kan må have forskellige meninger men i sidste er det forældrene der bestemmer. jeg tænker nogle gange bare hvis jeg hører nogle meget specielle navne hvorvidt det er overvejet, feks hvis folk bruger navne fra en aktual tv serie eller film, som sandsynligvis er ukendt når barnet bliver voksent. feks så synes jeg det er svært at forstille sig dem der vælger navnene fra feks ringenes herre, en lille frodo, legolas eller gandalf frodo synes ejg er sødt, men til en hund, ikke en lille baby, men vi er alle af forskellige menninger og synes netop denne tråd kunne være spændende og give stof til eftertanke

Jamen det er også OK at have forskellige meninger - jeg har den mening at man helt selv må vælge Uanset hvad andre folk synes og mener

Og nej, Charlie er ikke et almindeligt navn og netop derfor valgte vi dette navn! Vi er ikke til de almindelige danske navne og så har vi en særlig ting sammen, hvor navnet Charlie indgår...  

Hvis vi havde fået en pige, eller måske en dag får en pige, har vi talt om Gabrielle ... Hvilket jo heller ikke er dansk og stadig meget speciel..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2010

Vidunderligeunger

altså jeg vil nu sige at det selvfølgelig er op til folk selv MEN jeg har et specielt navn og gud hvor jeg hader det.. enten så spørger folk "hvad hedder du rigtigt" eller "haha, det hedder min mosters kat" og i min lille by hvor de fleste kender hinadnen ved ALLE da hvem jeg er fordi der bare ikk er andre i miles omkreds der hedder det... så tænk jer om en ekstra gang..

dertil skal også siges at specielle navne KAN være flotte, men slap af med det der rhododendronbusk

knus Mitzie - ja det er mit rigtige navn

Anmeld

8. januar 2010

lion

Maja84 skriver:

Ja nu vil jeg for debat og sjovs skyld skabe lidt røre i andedammen.

Jeg tænker lidt at selvfølgelig må navne være spændende og anderledes, men er det hele ved at gå en smule over gevind i jagten på det mest specielle navn til ens eget vidunder.

Ens egne børn vil jo altid være specielle, og i jagten på børnenavne tænke jeg pludselig, hvad foregår der her, nu kan man kalde sin lille pige for rosin, og ert forældrepar har haft ansøgt om navnet Rhododendronbusk, det blev ikke godkendt, børnene skal helst have mange navne, hvilket i mine øjne kan være ok, hvis mna feks har flere familienavne man gerne vil gi videre, men fornavnet tænker jeg bare, der er grænser.

Selv er det nok fordi jeg synes det almindelige traditionelle navne er dem jeg bedst kan li, men også at navnet ikke svinger for meget ud i specielt, hvor specielle er disse specielle navne efterhånden hvis alle børns navne i dag skal være så unikt.

Jeg tænker også at de specielle navne, ofte er så specielle at jeg tænker om man i længden glemte hvorfor man valgte at finde et specielt navn, frygter også navnene kan give anledning til mobninger og at børnene kan have svært ved at udtale de komplicerede navne. På den anden side har alle børn efterhånden et svært om kompliceret navn skiller det sig måske ikke så meget ud.

Læste i en artikel om navne at man som forældre skal huske på at man giver barnet et navn for barnets skyld, og barnet også skal leve med navnet resten af livet. glemmer man dette, overanalyserer man eller hvad er tankerne bag?

Selv har vi, når det bliver vores tur, tænkt på helt almindelige danske traditionelle navne

Er spændt på at høre jeres feedback, og indlægget er ikke skrevet for at anstøde nogen eller lignende, kun for sjov og for udfordringens skyld

Jeg har altid gerne ville ha mine børn skal ha nogle gode navne, og et som alle ikke hedder, for godt nok har jeg selv altid kun været en. Men jeg synes det var synd da jeg gik i skole at børn blev kaldt f.eks Camilla s, Louise f. bare fordi der var flere med samme navn.

Min datter hedder Cassandra Kjær Jørgensen.

Min søn skal hedde Julius Alexander Kjær Jørgensen

Anmeld

8. januar 2010

oo

jamen de navne vi har valgt er specielle...dog er det ikke rhodondendronbusk eller Korinth som min veninde fx gerne vil kalde en datter det er meget meget gamle nordiske navne og de får mellemnavn også (som dog stammer fra cuba). Både for- og mellemnavn er valgt ud fra ideen om at barnet skal have styrke i navngivningsgave

Anmeld

8. januar 2010

BOBS

BlyViol skriver:

altså jeg vil nu sige at det selvfølgelig er op til folk selv MEN jeg har et specielt navn og gud hvor jeg hader det.. enten så spørger folk "hvad hedder du rigtigt" eller "haha, det hedder min mosters kat" og i min lille by hvor de fleste kender hinadnen ved ALLE da hvem jeg er fordi der bare ikk er andre i miles omkreds der hedder det... så tænk jer om en ekstra gang..

dertil skal også siges at specielle navne KAN være flotte, men slap af med det der rhododendronbusk

knus Mitzie - ja det er mit rigtige navn

hi hi sidder lige og læser tråden igennem og min far havde engang en hund der hed mitza...

når det er sagt synes jeg faktisk ikke mitzie lyder som et hundenavn, og sidder og tænker at det er rigtig sødt! 

Anmeld

8. januar 2010

Kløver

Sabrina17 skriver:

Jamen det er også OK at have forskellige meninger - jeg har den mening at man helt selv må vælge Uanset hvad andre folk synes og mener

Og nej, Charlie er ikke et almindeligt navn og netop derfor valgte vi dette navn! Vi er ikke til de almindelige danske navne og så har vi en særlig ting sammen, hvor navnet Charlie indgår...  

Hvis vi havde fået en pige, eller måske en dag får en pige, har vi talt om Gabrielle ... Hvilket jo heller ikke er dansk og stadig meget speciel..

For mig tænker jeg det er synd hvis det er vildt usædvanlige navne må jeg nok hellere skrive som feks rhododendronbusk, navne som er svære at udtale og som er usædvanlige

Anmeld

8. januar 2010

MorTilSnartFire <3

Maja84 skriver:

For mig tænker jeg det er synd hvis det er vildt usædvanlige navne må jeg nok hellere skrive som feks rhododendronbusk, navne som er svære at udtale og som er usædvanlige

Ja, men jeg synes det op til forældrene alligevel Det er da et meget specielt navn, ja, men det er kun forældrene der har magten og hvis Danmark har sagt god for dette navn, er der vel flere end bare forældrene der synes det er fint

Anmeld

8. januar 2010

Kløver

Sabrina17 skriver:

Ja, men jeg synes det op til forældrene alligevel Det er da et meget specielt navn, ja, men det er kun forældrene der har magten og hvis Danmark har sagt god for dette navn, er der vel flere end bare forældrene der synes det er fint

jeg er enig i at det er forældrene der bestemmer det er heller ikke der jeg vil hen,synes bare det er sjovt at høre andres sider af sagen hvorfor man vælger disse noget specielle navne, mange harjo en årsag til at de vælger lige netop det navn til barnet som de gør

Anmeld

8. januar 2010

LISBETH:-)

Jeg forstår udemærket godt, hvorfor man ikke har lyst til at vælge et navn som alle børn hedder. Feks da jeg gik i folkeskole var der 4 der hed Thomas i min klasse og 4 i min paralel klasse. Det må sku da have været træls at alle bare hed Thomas.

Omvendt forstår jeg slet ikke hvorfor man synes ens børn skal hedde noget der er i sådan en grad anderledes - at det end ikke er godkendte navne.  Vi har nogen venner der ville kalde deres datter for klokkeblomst. Det fik de afslag på, og jeg forstår slet ikke hvorfor man overhovedet kommer i tanke om det navn

Nu hedder jeg Lisbeth - et ganske almindeligt navn, men jeg har alligevel altid været den "eneste" Lisbeth og det har jeg været glad for

Anmeld

8. januar 2010

dorthemus

Tjuhl skriver:

jamen de navne vi har valgt er specielle...dog er det ikke rhodondendronbusk eller Korinth som min veninde fx gerne vil kalde en datter det er meget meget gamle nordiske navne og de får mellemnavn også (som dog stammer fra cuba). Både for- og mellemnavn er valgt ud fra ideen om at barnet skal have styrke i navngivningsgave

Sådan har jeg det også...har også selv valgt et navn med styrke i til min datter (efter min mening altså )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.