Er det hele gået over gevind i navneuniverset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.818 visninger
49 svar
0 synes godt om
8. januar 2010

Kløver

Ja nu vil jeg for debat og sjovs skyld skabe lidt røre i andedammen.

Jeg tænker lidt at selvfølgelig må navne være spændende og anderledes, men er det hele ved at gå en smule over gevind i jagten på det mest specielle navn til ens eget vidunder.

Ens egne børn vil jo altid være specielle, og i jagten på børnenavne tænke jeg pludselig, hvad foregår der her, nu kan man kalde sin lille pige for rosin, og ert forældrepar har haft ansøgt om navnet Rhododendronbusk, det blev ikke godkendt, børnene skal helst have mange navne, hvilket i mine øjne kan være ok, hvis mna feks har flere familienavne man gerne vil gi videre, men fornavnet tænker jeg bare, der er grænser.

Selv er det nok fordi jeg synes det almindelige traditionelle navne er dem jeg bedst kan li, men også at navnet ikke svinger for meget ud i specielt, hvor specielle er disse specielle navne efterhånden hvis alle børns navne i dag skal være så unikt.

Jeg tænker også at de specielle navne, ofte er så specielle at jeg tænker om man i længden glemte hvorfor man valgte at finde et specielt navn, frygter også navnene kan give anledning til mobninger og at børnene kan have svært ved at udtale de komplicerede navne. På den anden side har alle børn efterhånden et svært om kompliceret navn skiller det sig måske ikke så meget ud.

Læste i en artikel om navne at man som forældre skal huske på at man giver barnet et navn for barnets skyld, og barnet også skal leve med navnet resten af livet. glemmer man dette, overanalyserer man eller hvad er tankerne bag?

Selv har vi, når det bliver vores tur, tænkt på helt almindelige danske traditionelle navne

Er spændt på at høre jeres feedback, og indlægget er ikke skrevet for at anstøde nogen eller lignende, kun for sjov og for udfordringens skyld

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2010

Mussen2

Fejl

Anmeld

8. januar 2010

MorTilSnartFire <3

Hejsa...

Jeg synes det er helt OK at kalde sine børn specielle navne, lange navne og for nogen, mærkelige navne Jeg kan ikke se hvorfor andre folk skal blande sig i, hvad ens barn/børn har af navn/navne

En af de fordele forældre har, er at give et andet menneske et navn for livet!

Men jeg synes til gengæld også at man skal overveje en masse ting, inden man beslutter sig for Lige præcis dette navn! Passer navnet overhovedet til dette barn? Kan h*n leve med navnet resten af sit liv? Mobning og gud ved hvad..

Men man skal også tænke på : Når først barnet har fået navnet og man lige vænner sig til det, kan det ikke hedde andet alligevel...... UANSET HVAD NAVNER ER !!!

Knus Sabrina, som bliver mor til en lille Charlie, som derudover får 3 lange mellemnavne+efternavn

Anmeld

8. januar 2010

Ox.

Min datter hedder Lilje, der er pt ifølge navnestatistikken 9 der hedder det i hele Danmark, jeg valgte det fordi jeg ikke er til alle de almindelige navne, og fordi jeg altid har synes at det er ufattelig smukt, så hvorfor ikke give min datter det navn :-) Kunne forstå hvis hun hed Paaske til efternavn hehe, men det gør hun nu ikke ...

Jeg har intet imod specielle navne, og man burde heller ikke dømme udfra hvad folk synes er smukt

Anmeld

8. januar 2010

Kløver

Sabrina17 skriver:

Hejsa...

Jeg synes det er helt OK at kalde sine børn specielle navne, lange navne og for nogen, mærkelige navne Jeg kan ikke se hvorfor andre folk skal blande sig i, hvad ens barn/børn har af navn/navne

En af de fordele forældre har, er at give et andet menneske et navn for livet!

Men jeg synes til gengæld også at man skal overveje en masse ting, inden man beslutter sig for Lige præcis dette navn! Passer navnet overhovedet til dette barn? Kan h*n leve med navnet resten af sit liv? Mobning og gud ved hvad..

Men man skal også tænke på : Når først barnet har fået navnet og man lige vænner sig til det, kan det ikke hedde andet alligevel...... UANSET HVAD NAVNER ER !!!

Knus Sabrina, som bliver mor til en lille Charlie, som derudover får 3 lange mellemnavne+efternavn

Hey

tillykke med den kommende lille, jeg tænker ikke så meget efternavne og synes det er spændende at høre andres mening, charlie synes jeg ik er så lamindeligt igen, men stadig sødt, og ikke for svært at udtale, jeg tænker mere over i de mere lange fornavne som er mere specielle, og ja du har ret i psrincippet skal andre ikke blande sig, jeg synes godt kan må have forskellige meninger men i sidste er det forældrene der bestemmer. jeg tænker nogle gange bare hvis jeg hører nogle meget specielle navne hvorvidt det er overvejet, feks hvis folk bruger navne fra en aktual tv serie eller film, som sandsynligvis er ukendt når barnet bliver voksent. feks så synes jeg det er svært at forstille sig dem der vælger navnene fra feks ringenes herre, en lille frodo, legolas eller gandalf frodo synes ejg er sødt, men til en hund, ikke en lille baby, men vi er alle af forskellige menninger og synes netop denne tråd kunne være spændende og give stof til eftertanke

Anmeld

8. januar 2010

Kløver

Sussie&Lilje skriver:

Min datter hedder Lilje, der er pt ifølge navnestatistikken 9 der hedder det i hele Danmark, jeg valgte det fordi jeg ikke er til alle de almindelige navne, og fordi jeg altid har synes at det er ufattelig smukt, så hvorfor ikke give min datter det navn :-) Kunne forstå hvis hun hed Paaske til efternavn hehe, men det gør hun nu ikke ...

Jeg har intet imod specielle navne, og man burde heller ikke dømme udfra hvad folk synes er smukt

lilje syne sjge også er sødt, når jeg tæbker specielle navne tænker jeg ikke på navne som lilje eller som en anden skrev charlie, ejg tænker på navne som virkelig er specialle, ligesom feks rosin, eller rhododendronbusk

Anmeld

8. januar 2010

Sisley

Sussie&Lilje skriver:

Det skal min datter også hedde (hvis hun altså ligner en Lilje). Anede ikke at der ikke er flere i DK der hedder det - vi syntes bare det var et pænt navn og foreslog det nærmest i munden på hinanden.

Anmeld

8. januar 2010

Risen

Synes at specielle navne er fedt og flot, har selv valgt et som er specielt i mine øjne.. Dog er der en grænse. Man skal tænke på om man selv gad at hedde det, og om navnet kan henføre til mobing i skolen. Kunne aldrig finde på at kalde mit barn for rhododendronbusk,. NEJ TAK, hvor synd..

Anmeld

8. januar 2010

NaFe

Heldig vis skal man da ansøge om navnet først..men syntes da også af rosin, bolle eller pyrus er noget mærkeligt noget, men igen det syntes andre måske ikke...

Jeg valgte bevist et navn der ikke rigtig er nogen der hedder til min datter...Hun hedder FELUCA PAPAYA...for mig er det bare helt normalt, for andre er det dybt mærkeligt... Men tænkte på de navne jeg syntes om, og så om det ville passe til hende, os som voksen menneske....

Anmeld

8. januar 2010

Ox.

Sisley skriver:

Det skal min datter også hedde (hvis hun altså ligner en Lilje). Anede ikke at der ikke er flere i DK der hedder det - vi syntes bare det var et pænt navn og foreslog det nærmest i munden på hinanden.

Ej hvor sjovt :-)

Jeg vidste heller ikke om det var godkendt, men det var det så, og fandt ud af der var ca 9 der hedder det .. synes også bare det er så smukt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.