gabriellasmor skriver:
ja det var jo præsterne af den kirke jesus egentlig repræsenterede der sammen med pontius dømte ham. Herodes turde jo ikke dømme da han var usikker på om det virkelig var Guds søn.
Jesus var jo en oprører og gav budskaber der gik imod det gamle testamente som bygger på mund til mund fortællinger. Jesus sir bla. andet man som guds budspreder (præst) ikke er højere end andre og ikke skal have specielle klæder eller titler. det har vores præster nu til dags. de har fine biler og står på talerstol under de fineste malerier og man skal betale i dyre domme for sin egen begravelse? er det kristent. ikke i min verden. han siger også at det ikke er (sagt med mine ord for kan ikke huske korrekt) kirker der skal bygges men under hver en sten er Gud. dvs vi har helt misforstået meningen med Gud. Gud er overalt.
man idag skal jo nærmest gå i kirke hver søndag for at være nær Gud
og det passer jo ikke.
jeg mener det var kejser konstantin der gjorde kristendommen til en "virkelighed" altså nåede en større målgruppe i år 325. han var med til at bestemme hvad der skulle sættes sammen. havde det lige i religion men kan ikke lige finde mine noter.
ah okay på den måde
jamen jeg er enig med dig i, at kristendommens budskab er fuldkommen misforstået og har været fejlfortolket siden det blev en stor religion (jeg sidder netop og læser til min Europa i Verden eksamen på uni og har læst fra det gamle Grækenland og henover Jesu fødsel og liv og frem til middelalderen, så det står meget frisk i mit hoved
).
Jesus var jo jøde, men efter jøderne korsfæstede ham, opstod der en ny religion - kristendommen. Så man kan omvendt sige, at de kristne som folkekirken repræsenterer idag ikke er lig med de kristne der slog Jesus ihjel. i virkeligheden var Jesus jo en tidlig hippie, der forsøgte at sprede et budskab om kærlighed, hvilket man vel egentlig ikke kan have så meget imod, men det hele er jo blevet melet så meget ind i griskhed - som du selv er inde på - at selve budskabet er gået fuldkommen tabt. hvor er næstekærligheden henne ? 
Bibelen i sig selv er menneskeskabt, og især det nye testamente lægger ikke skjul på at være menneskeskabt med navnene på forfattere osv åbentlyst fremme. Det er misforstået når folk mener, at Guds ord findes i Bibelen, det er menneskers fortolkning af "Guds" ord der er at læse i dén.
nåh, men i den retning er vi vist helt enige
jeg er jo så bare ikke religiøs overhovedet og du er, men med hensyn til hvordan kristendommen er blevet fortolket af kirkerne osv er vi vist enige 
Anmeld