Tror du på Gud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2010

oo

Caroline86 skriver:

please share

knus

man kan fx blive spredt over havet, det skal man ikke længere ansøge om, men blot skrive og vedlægge med sit testamente. Og så arbejder Foreningen Løvfald for at få ført hedenske skovbegravelser ud i livet - forslaget er godkendt fra regeringens side, men der er ikke fundet et sted at gøre det endnu. På Dansk Ateistisk Selskabs hjemmeside kan man desuden læse om borgerlige begravelser, hvor man kan blive begravet på Vestre Kirkegaard i uindviet jord.

Jeg googlede lige "begravelse udenfor kirken" og der kommer en kvindes historie frem om hendes mands død. de var ateister og ville udenom folkekirken da han døde af kræft og der fik de lov at holde bisættelse på hospitalet, således at han blev kremeret og kom tilbage at stå på den stue hvor han var død hvorefter familie og venner kunne gå ind og tage afsked og til slut blev nedsænket i havet.

Der er heldigvis alternativer, man skal bare leder efter dem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Tjuhl skriver:

man kan fx blive spredt over havet, det skal man ikke længere ansøge om, men blot skrive og vedlægge med sit testamente. Og så arbejder Foreningen Løvfald for at få ført hedenske skovbegravelser ud i livet - forslaget er godkendt fra regeringens side, men der er ikke fundet et sted at gøre det endnu. På Dansk Ateistisk Selskabs hjemmeside kan man desuden læse om borgerlige begravelser, hvor man kan blive begravet på Vestre Kirkegaard i uindviet jord.

Jeg googlede lige "begravelse udenfor kirken" og der kommer en kvindes historie frem om hendes mands død. de var ateister og ville udenom folkekirken da han døde af kræft og der fik de lov at holde bisættelse på hospitalet, således at han blev kremeret og kom tilbage at stå på den stue hvor han var død hvorefter familie og venner kunne gå ind og tage afsked og til slut blev nedsænket i havet.

Der er heldigvis alternativer, man skal bare leder efter dem

Det var da smukt at de fik lov til det!

Men tak for info.. synes det er rart lige at være informeret om alternativerne da jeg som bekendt ikke er den store fan af folkekirken for tiden

Knus

Anmeld

7. januar 2010

oo

Caroline86 skriver:

Det var da smukt at de fik lov til det!

Men tak for info.. synes det er rart lige at være informeret om alternativerne da jeg som bekendt ikke er den store fan af folkekirken for tiden

Knus

man kan også holde non-firmation hvor der er en ceremoni-mester der deltager, så det bliver mere end "blot en fest"...det er jo et vigtigt ritual at fejre overgangen i teenagealderen, en ting der bliver fejret i stort set alle kulturer på forskellig vis. Livets Ceremonier tilbyder ceremoni-mester i forbindelse med non-firmation hvor man så snakker om hvilke ting man ønsker for sit unge menneske og hvilke ting det unge mennesker selv ønsker sig af fremtiden og så videre og så holder man en ceremoni over det istedet for den kristne form hvor man bekender sig til gud.

ja...jeg syntes jo det er vigtigt at folk ikke "bare" blir gift, konfirmeret, begravet og døbt i folkekirken hvis de ikke føler nogen tilknytning til den - folkekirken jo taget patent på alle de hedenske ritualer idag og det er da ærgeligt at mange tror at det er retmæssigt (folk blev jo også gift og døde før år 33 og børn blev budt velkommen til verden og unge mennesker gennemgik ritualer)

Anmeld

7. januar 2010

Moderator

Tjuhl skriver:

man kan også holde non-firmation hvor der er en ceremoni-mester der deltager, så det bliver mere end "blot en fest"...det er jo et vigtigt ritual at fejre overgangen i teenagealderen, en ting der bliver fejret i stort set alle kulturer på forskellig vis. Livets Ceremonier tilbyder ceremoni-mester i forbindelse med non-firmation hvor man så snakker om hvilke ting man ønsker for sit unge menneske og hvilke ting det unge mennesker selv ønsker sig af fremtiden og så videre og så holder man en ceremoni over det istedet for den kristne form hvor man bekender sig til gud.

ja...jeg syntes jo det er vigtigt at folk ikke "bare" blir gift, konfirmeret, begravet og døbt i folkekirken hvis de ikke føler nogen tilknytning til den - folkekirken jo taget patent på alle de hedenske ritualer idag og det er da ærgeligt at mange tror at det er retmæssigt (folk blev jo også gift og døde før år 33 og børn blev budt velkommen til verden og unge mennesker gennemgik ritualer)

Laura kommer også til at vide hun kun skal vælge konfirmationen hvis hun vil det - festen får hun uanset hvad. Om det er bliver en nonfirmations fest med eller uden ceremoni, skal hun IKKE blive konfirmeret for gavernes skyld som rigtig mange bliver!

Jeg kan huske dengang min klasse skulle konfirmeres at de få der ikke var døbt virkelig blev drillet - ligefrem mobbet - fordi de skulle døbes inden konfirmationen. Det vil jeg ikke risikere for Laura, og derfor vælger vi at døbe hende så hun selv kan træffe et til- eller fravalg af folkekirken til den tid

Anmeld

7. januar 2010

oo

Caroline86 skriver:

Laura kommer også til at vide hun kun skal vælge konfirmationen hvis hun vil det - festen får hun uanset hvad. Om det er bliver en nonfirmations fest med eller uden ceremoni, skal hun IKKE blive konfirmeret for gavernes skyld som rigtig mange bliver!

Jeg kan huske dengang min klasse skulle konfirmeres at de få der ikke var døbt virkelig blev drillet - ligefrem mobbet - fordi de skulle døbes inden konfirmationen. Det vil jeg ikke risikere for Laura, og derfor vælger vi at døbe hende så hun selv kan træffe et til- eller fravalg af folkekirken til den tid

jeg blev selv døbt, sammen med to andre piger fra klassen, tre måneder før vores konfirmation og der var ingen drillerier eller noget som helst i den forbindelse - og min mor holdt endda kaffeselskab for hele familien i den forbindelse jeg blev udelukkende døbt for festens skyld, min mor ville ikke holde fest for os hvis ikke vi blev konfirmeret, og det er jeg da ked af den dag idag fordi jeg kan huske jeg var meget bevidst om, at jeg IKKE troede på gud til konfirmationen.

Så det er dejligt at I vil lade jeres datter vælge når hun når den alder

Anmeld

7. januar 2010

BinaMor

ja det gør jeg. men ikke på folkekirkens måde/fremstilling. der var dem der egentlig dræbte jesus i sin tid og en krigsliderlig kejser der var med til at bestemme hvad der skulle stå i biblen

Anmeld

7. januar 2010

oo

gabriellasmor skriver:

ja det gør jeg. men ikke på folkekirkens måde/fremstilling. der var dem der egentlig dræbte jesus i sin tid og en krigsliderlig kejser der var med til at bestemme hvad der skulle stå i biblen

det må du altså liiiige uddybe!

Anmeld

7. januar 2010

BinaMor

Tjuhl skriver:

det må du altså liiiige uddybe!

ja det var jo præsterne af den kirke jesus egentlig repræsenterede der sammen med pontius dømte ham. Herodes turde jo ikke dømme da han var usikker på om det virkelig var Guds søn.

Jesus var jo en oprører og gav budskaber der gik imod det gamle testamente som bygger på mund til mund fortællinger. Jesus sir bla. andet man som guds budspreder (præst) ikke er højere end andre og ikke skal have specielle klæder eller titler. det har vores præster nu til dags. de har fine biler og står på talerstol under de fineste malerier og man skal betale i dyre domme for sin egen begravelse? er det kristent. ikke i min verden. han siger også at det ikke er (sagt med mine ord for kan ikke huske korrekt) kirker der skal bygges men under hver en sten er Gud. dvs vi har helt misforstået meningen med Gud. Gud er overalt.

man idag skal jo nærmest gå i kirke hver søndag for at være nær Gud og det passer jo ikke.

jeg mener det var kejser konstantin der gjorde kristendommen til en "virkelighed" altså nåede en større målgruppe i år 325. han var med til at bestemme hvad der skulle sættes sammen. havde det lige i religion men kan ikke lige finde mine noter.

Anmeld

7. januar 2010

Muffinmus

Caroline86 skriver:

det er bare for at se om jeg forstår dig rigtigt, for hvis jeg gør er jeg forvirret.

Mener du at alt hvad der sker er skabt af mennesker eller naturen? Hvordan forklarer man i så fald at sunde, raske mennesker pludselig får en uhelbredelig sygdom? For det er vel ikke altid noget man selv, eller nogen andre, har haft indflydelse på, men noget som bare sker!?

Knus

Jamen folk bliver jo syge,det kræver vel ingen forklaring.

Vi mennesker er slet ikke skabt til at blive så gamle som vi gør nu, kun ca 50 år jo. Dvs vores krop vil forfalde  og vi kan kun være heldige hvis vi lever et langt liv uden for meget alvorlig sygdom.

Og med modernatur mener jeg også sygdomme der opstår, pest, kolera, difteri, ufrivillige aborter , ebola, forkølelse osv.

Så det er det jeg mener med at enten er vi selv skyld i det eller også er moder natur. Vi er jo en del af naturen lige som alle andre dyr, vi skal bare forestille at være klogere

Anmeld

7. januar 2010

Moderator

MariaE skriver:

Jamen folk bliver jo syge,det kræver vel ingen forklaring.

Vi mennesker er slet ikke skabt til at blive så gamle som vi gør nu, kun ca 50 år jo. Dvs vores krop vil forfalde  og vi kan kun være heldige hvis vi lever et langt liv uden for meget alvorlig sygdom.

Og med modernatur mener jeg også sygdomme der opstår, pest, kolera, difteri, ufrivillige aborter , ebola, forkølelse osv.

Så det er det jeg mener med at enten er vi selv skyld i det eller også er moder natur. Vi er jo en del af naturen lige som alle andre dyr, vi skal bare forestille at være klogere

ja, jeg kan forstå at "ældre" mennesker bliver syge.

Men jeg blev pludselig syg som 15-årig. Havde aldrig fejlet noget og passede på mig selv.. jeg kan ikke acceptere tanken at "den slags bare sker"... Det er ikke fordi "nogen" eller "noget" skal have skylden, jeg kan bare ikke forholde mig til at "sådan er livet".. giver det mening?

Jeg forstår godt hvad du mener med at den slags sker, men det er sgu svært at forholde sig til og acceptere når man selv er offer..

knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.