TbCp skriver:
Så længe han kører i byen eller på en hovedvej har han slet ingen problemer og så kan han igen tænke rationelt.
Han får også angstanfaldene når han f.eks. skal køre under storebælt.
Med det job han har skal han bare køre så meget i bil og også lange strækninger på motorvej. Vi snakkede om idag at han nærmest bliver angst for angsten.... tanken om "åh nej begynder det nu" er næsten det værste og så ender det med han får "fremprovokeret" et anfald.
Det er nemlig helt korrekt, man bliver angst for angsten. Og det er IKKE godt.
Et godt trick jeg lærte er at inden han skal ud og kører skal han sætte sig ned og forberede sig på den kørertur, Han skal sige til sig selv, at nu skal jeg ud og kører og jeg ved at jeg får et kæmpe anfald. Jeg ved at jeg vil få det rigtig dårligt, min hals vil snørre sig sammen, jeg vil få kvælningsfornemmelse, hjertebanken osv. Men det er bare angsten, den kan ikke gøre mig noget, Jeg ved den er ubehagelig, men den er ikke farlig.
Hvis man arbejder med sig selv på den måde, så forbereder man sig på et angstanfald, og så er sandsynligheden for at det IKKE kommer stor.'
Til gengæld hvis man tænker Åhh nej, og hva nu hvis og det kommer garanteret, så er det 100% sikkert at det kommer. Og det er det han skal træne. Og det kræver træning, men det er godt at blive "ven" med angsten, så kan man komme til at leve med angst og ikke i den.....
Kh Heidi
Anmeld