Som overskriften siger, så har jeg en dreng på knap 4, der har gået i børnehave i knap et år. De seneste 1,5-2 mdr har aflevering været en kamp uden lige og jeg går hver dag fra en dreng der råber og skriger efter mig.
Jeg har egentlig længe haft en fornemmelse af, at han har gode venner i børnehaven og det tænker jeg fortsat at han har, men der er en lidt uhensigtsmæssig drengegruppe der generelt er meget voldsomme over for alt og alle på stuen. Jeg ved ikke om de reelt gør noget. De voksne på stuen har snakket om en forløb for de her tre drenge "fri for mobning" og det er jo dejligt at der er fokus på det, men jeg har endnu ikke oplevet en forbedring.
Der startede en ny pædagog på stuen i november og hver gang jeg henter, uden undtagelse, skal hun lige hen og snakke om en ny hændelse på stuen som min søn har været involveret i. Jeg har længe slået det lidt hen og selvfølgelig taget nogle snakke herhjemme med ham, men det er på det seneste begyndt at irritere mig ret meget. De andre voksne der er med ham i løbet af en dag snakker så godt om ham og det virker til at de måske er lidt bedre til at tackle en bulderbasse uden at alt skal gøres til en ting. Men det er her jeg bliver usikker og bliver nervøs for, om jeg lige bliver en tand for curlingmor agtig. Det handler mest af alt om sådan noget som at være lidt distræt og ikke altid være lige god til at tage imod beskeder, hvilket vi generelt øver meget på herhjemme, men også nogle meget voldsomme reaktioner i nogle konkrete situationer og ofte står vi med en følelse af, at det næsten må være et andet barn hun snakker om, for vi kan på ingen måde genkende det.
Han kan sagtens være udadreagerende, og er det mere end hans storesøster nogensinde har været, men vi kan sagtens tackle ham hjemme og det kan dem der passer ham en gang i mellem også uden problemer. Hvad i alverden gør man, for det er godt nok hårdt at gå fra sin dreng hver dag der er så ked af det og nu er det også blevet sådan, så jeg sidder og tænker over det med jævne mellemrum dagen lang, specielt fordi det har udviklet sig fra kun at være svært ved aflevering til også at være svært bare man snakker om børnehaven. Er der nogen der har nogle tanker eller erfaringer?
Lige en tilføjelse: Han har ikke lange dage i børnehaven, oftest 8.30-14.45 med meget få dage hvor jeg enten er nød til at aflevere lidt tidligere eller hente en smule senere, men der snakker vi om, at han bliver afleveret kl. 8 og hentet igen senest 15.30.
Anmeld
Citér