Anonym skriver:
Jeg håber du kan give mig ret i, at et lille barns behov for enten mor eller far til putningen, selvfølgelig skal imødekommes i det omfang det er muligt. At stå fast på, at den modsatte forælder SKAL putte fordi det er de voksne der bestemmer, det synes jeg, er at træde på barnets selvstændighed og følelser. Det kan, i perioder, være overvældende at lukke af efter en dag. Så at et barn ønsker at være tæt med den ene frem for den anden, er fuldstændig ok. Herhjemme bliver det i hvertfald mødt med forståelse.
Opdragelse er ikke sort/hvid som du stiller det op. Det er nuanceret og varierende fra familie til familie.
Jeg er helt med på hvad du antyder om opdragelse eller mangel på samme. Men fordi et barn foretrækker at blive puttet af far, er ikke lig med et barn som styrer en hel familie.
Det er ikke mig, du skriver dennne besked til, men som jeg skrev et tidligere sted, så er det jo et spørgsmål om eget temperament/pædagogik og man må jo så også tage de “følger” der kommer af den tilgang man vælger. Jeg synes, at det lyder sødt og sympatisk det du skriver, men det er ikke en tilgang jeg selv ønsker. Mine egne grænser er sat ved at forældrene bestemmer den slags, og hos mig giver det ungerne en helt enorm ro, at de ved hvor “skabet står”.
Korte og tydelige putninger, rammer for hvor tidligt man står op, hvad man spiser, hvad man har på osv…. det fungerer upåklageligt og jeg genkender derfor nok heller ikke mange af de udfordringer, som mange forældre beskriver - for de “strikse” rammer hos os betyder at vi undgår meget af det. Det betyder ikke, at ungerne ikke rummes og får plads til deres følelser, det betyder blot at det ikke er dem som vælger. Jeg lytter gerne, giver en kort forklaring alt efter alder, og så holder jeg kærligt ved. I det uendelige. Jeg kan fx med en smule glimt i øjet tilføje, at jeg aldrig har “givet efter” i den beskrevne slags situationer - den eneste jeg kender, der er mere stædig end mine børn, det er mig selv
Ovenstående passer mig og min familie bedst - og vil man gøre noget andet, så skal man selvfølgelig det - også hvis det giver en selv nogle udfordringer. Ellers kan man jo vælge at lave det om. Man kan dog næppe forvente med den ene hånd at være evigt rummelig og anerkendende overfor en tumlings følelser og så samtidig undrer sig over at de ikke gør og vælger som man ønsker sig. Børn i den alder er skønne - og helt urimeligt dårlige til at konsekvensberegne - derfor er det hos mig den største kærlighed at sætte meget tydelige rammer.