Kun far kan putte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2024

Anonym

Vi har været i det samme. Det var en periode på ca et års tid og det startede også omkring det tidspunkt at godnat-amning stoppede. Jeg kunne dog godt putte men det tog netop 2 timer + og var ikke sjovt for nogen. Når fat puttede: maks 30 minutter. 

De gange far ikke var hjemme trak jeg sengetiden en time og gik så bare i seng med ungerne. De faldt jo i søvn i sidste ende men jeg skulle mentalt vide at der ikke var noget "på den anden side" for mig før jeg kunne rumme de lange putninger der..

Jeg oplevede det dog ikke som verdens største problem, da far absolut ikke duede med de to store i den alder, han synes derimod det var lidt træls at han havde den daglige opgave. Så kunne jeg dog sige til ham at han nu netop forstod min frustration fra da de to store var små. Nu kan vi igen putte begge to på rimlig tid. Men de sover stadig hurtigere når han gør det. 30-45 minutter mod mine 45min/1,5 time 

Og for øvrig handler det jo ikke nødvendigvis "bare" om at de ikke skal have et valg men også hvad der fungerer for familien som helhed

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2024

BareOsTo

Anonym skriver:

Det er det måske lige nøjagtigt. 

De har fået valget, de vælger far, så kan man ikke rigtig komme og brokke sig

Hold op hvor er det uempatisk at skrive. 
t’s søger tydeligvis ikke råd. Men blot at høre at hun ikke er den eneste så hun ikke føler sig som en dårlig mor. Det hjælper du da bestemt ikke på. Men det er selvfølgelig også nemt at sparke til folk der ligger ned så længe man kan gemme sig bag en anonym knap i mens.

TS..børnene finder en anden ro i far ved putte tid. De opfanger langt mere end man lige tror. Og når du går ind og skal putte kan de allerede der mærke at du er nervøs for kampen der kan komme/kommer. 
havde en periode med vores søn da han var lille med kolik. Kun far eller mormor kunne trøste om aftenen/natten og det gjorde simpelthen så ondt i moder hjertet. Men som en anden skriver. Bare fordi far er tilvalgt til at putte betyder ikke de elsker far mest. Så der garanteret andre ting hvor er du den bedste til. Og der kommer mange af den slags perioder gennem livet

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har været i det samme. Det var en periode på ca et års tid og det startede også omkring det tidspunkt at godnat-amning stoppede. Jeg kunne dog godt putte men det tog netop 2 timer + og var ikke sjovt for nogen. Når fat puttede: maks 30 minutter. 

De gange far ikke var hjemme trak jeg sengetiden en time og gik så bare i seng med ungerne. De faldt jo i søvn i sidste ende men jeg skulle mentalt vide at der ikke var noget "på den anden side" for mig før jeg kunne rumme de lange putninger der..

Jeg oplevede det dog ikke som verdens største problem, da far absolut ikke duede med de to store i den alder, han synes derimod det var lidt træls at han havde den daglige opgave. Så kunne jeg dog sige til ham at han nu netop forstod min frustration fra da de to store var små. Nu kan vi igen putte begge to på rimlig tid. Men de sover stadig hurtigere når han gør det. 30-45 minutter mod mine 45min/1,5 time 

Og for øvrig handler det jo ikke nødvendigvis "bare" om at de ikke skal have et valg men også hvad der fungerer for familien som helhed

Tak for dit svar! Og det fungerer netop ikke for nogen af os når jeg putter. Det er ikke fair overfor mig eller fair overfor dem at det skal tage så lang tid. Når far kommer ind og overtager efter 2 timer så tager det 5min.

Han er brandmand og bliver kaldt til brand om aftenen når de skal putte så jeg er helt alene, selv der når der ikke er andre muligheder så vil de ikke. 

Jeg ligger altid med den ene og han med den anden, han har aldrig prøvet at putte dem begge alene så det ved vi faktisk ikke om han kan. 

Anmeld Citér

28. december 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg tror, vi har prøvet alle mulige konstellationer af at kun den ene duer til det ene eller det andet. Jeg kan godt genkende, at det føles ret træls at blive valgt fra af sit barn. Man kan faktisk godt blive lidt såret - selvom man med sin fornuft jo godt kan se, at det er helt til grin at blive såret af en tumling.

Men lange putninger med skrig og skrål og uendelighed af frustrationer er lige til at miste livsmodet over. Så vi har altid bare accepteret børnenes præferencer i denperiode, det stod på, og så er det jo gået over. Vores yngste har dog foretrukket far til putning siden far gik på barsel da han var 7 mdr - han er tre år nu. Men han giver heldigvis krammere og kys i løbet af dagen, så jeg føler ikke, at han generelt foretrækker far. Og når far ikke er hjemme, så går det fint for mig - han er jo også så stor, at han godt forstår at far ikke lige kan komme.

Men altså: Det er til at dø over lange putninger - og jeg kan selv overhovedet ikke holde det ud. Men det er ikke synd for børnene at blive puttet af dig, selvom det tager lang tid og de er rasende. Det er aldrig synd at blive puttet af en kærlig mor, der elsker dig - heller ikke selvom de kan føle, det er verdens største uretfærdighed lige i øjeblikket. Så hvis du gerne vil have det ændret, og selv har energien, så synes jeg, du skal gå ind i kampen med ro i maven.

Anmeld Citér

28. december 2024

Hamder

Profilbillede for Hamder

Du skriver det lidt selv far er brand mand. 

Så når du putter er der noget galt fat ikke hjemme, du er nervøs for far det kan ungerne mærke, når far er hjemme status Q, så sover vi. 

Og nu selv om far er hjemme, er du nervøs for nu skal de bare sove så du kan vise ungerne godt vil dig. Slap af det er en kort periode i hele deres liv, og opdragelse er team work, gør det man er god til og nyd friheden, det gør dig ikke til en dårlig forældre tvært imod, brug hver og især jeres styrker !!!! 

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym

BareOsTo skriver:

Hold op hvor er det uempatisk at skrive. 
t’s søger tydeligvis ikke råd. Men blot at høre at hun ikke er den eneste så hun ikke føler sig som en dårlig mor. Det hjælper du da bestemt ikke på. Men det er selvfølgelig også nemt at sparke til folk der ligger ned så længe man kan gemme sig bag en anonym knap i mens.

TS..børnene finder en anden ro i far ved putte tid. De opfanger langt mere end man lige tror. Og når du går ind og skal putte kan de allerede der mærke at du er nervøs for kampen der kan komme/kommer. 
havde en periode med vores søn da han var lille med kolik. Kun far eller mormor kunne trøste om aftenen/natten og det gjorde simpelthen så ondt i moder hjertet. Men som en anden skriver. Bare fordi far er tilvalgt til at putte betyder ikke de elsker far mest. Så der garanteret andre ting hvor er du den bedste til. Og der kommer mange af den slags perioder gennem livet

Hvis man allerede som en under 3 årig styrer hjemme og bestemmer hvem som putter og hvem som gør hvad. Så kan man lige så godt indstille sig på at der kommer langt værre kampe end kampen om hvem som skal putte. Held og lykke siger jeg bare, men det er desværre ikke generelt problem som man ser mere og mere. Små børn som styrer hjemme, no wonder hvorfor der er så meget mistrivsel blandt børn og så store problemer med at styrer børnene når de kommer i skole 

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym

Her kom der et naturligt skifte da jeg arbejder aften så gik det til at være ham.

Men alt inden det at putte op på værelset og i seng har jeg når jeg er hjemme 

Er/Var far ikke hjemme så tog det lidt længere da de var små nuvel men det var også en tilvænning.

Far er der ikke om morgenen så aften putningen har altid været "deres tid" vi har ingen andre rutiner i det værelse end en lille snak også godnat. Alt det der pussen nussen læsen Osv sker andre steder end på værelset.

Hvis du ønsker det er halv halv så skal i samme finde en løsning i selv kan holde i starten. 

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvis man allerede som en under 3 årig styrer hjemme og bestemmer hvem som putter og hvem som gør hvad. Så kan man lige så godt indstille sig på at der kommer langt værre kampe end kampen om hvem som skal putte. Held og lykke siger jeg bare, men det er desværre ikke generelt problem som man ser mere og mere. Små børn som styrer hjemme, no wonder hvorfor der er så meget mistrivsel blandt børn og så store problemer med at styrer børnene når de kommer i skole 

Hold da op, dine svar tænder mig virkelig af. Den manglende empati og forståelse for en medforælders situation er ret heftig - håber det er bedre i den virkelige verden. Forskellige udfordringer kan vel gøre sig gældende i forskellige familier, men det er selvfølgelig dejligt for dig, hvis du har mestret børneopdragelse til perfekthed

Jeg håber at du glider hen over disse beskeder, ts. Jeg er selv sådan en der tager tingene ind, men i dette tilfælde håber jeg du ved, at man selvfølgelig ikke kan udtale sig sådan om andres situation ud fra så minimal information og beskrivelse af én enkelt udfordrende situation derhjemme. 

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hold da op, dine svar tænder mig virkelig af. Den manglende empati og forståelse for en medforælders situation er ret heftig - håber det er bedre i den virkelige verden. Forskellige udfordringer kan vel gøre sig gældende i forskellige familier, men det er selvfølgelig dejligt for dig, hvis du har mestret børneopdragelse til perfekthed

Jeg håber at du glider hen over disse beskeder, ts. Jeg er selv sådan en der tager tingene ind, men i dette tilfælde håber jeg du ved, at man selvfølgelig ikke kan udtale sig sådan om andres situation ud fra så minimal information og beskrivelse af én enkelt udfordrende situation derhjemme. 

Jeg snakker helt generelt ses tildensen , om at alt skal være perfekt, børnene må ikke græde, forældre hopper og springer for deres børn, det giver så meget bagslag når de bliver ældre. Børnene er ikke vant til at indordne sig og gøre ting som de ikke vil eller har lyst til. De er vant til at styrer hele showet derhjemme og får/har det svært i fx skolen.

Og nej jeg er selvfølgelig ikke perfekt selv, alle har og laver fejl selvfølgelig. Men det er hul i hovedet at børn under 3 år skal have så mange valg og indflydelse som de har hos nutidens forældre. Sæt nu nogle rammer og vær den voksne i relationen.

Forældrene bestemmer hvem som putter, forældrene bestemmer at putningen ikke skal tage flere timer, forældrene beslutter om der skal børstes tænder, i bad osv. Det er bare ting som ikke er til debat.

Anmeld Citér

28. december 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg håber du kan give mig ret i, at et lille barns behov for enten mor eller far til putningen, selvfølgelig skal imødekommes i det omfang det er muligt. At stå fast på, at den modsatte forælder SKAL putte fordi det er de voksne der bestemmer, det synes jeg, er at træde på barnets selvstændighed og følelser. Det kan, i perioder, være overvældende at lukke af efter en dag. Så at et barn ønsker at være tæt med den ene frem for den anden, er fuldstændig ok. Herhjemme bliver det i hvertfald mødt med forståelse. 

Opdragelse er ikke sort/hvid som du stiller det op. Det er nuanceret og varierende fra familie til familie. 

Jeg er helt med på hvad du antyder om opdragelse eller mangel på samme. Men fordi et barn foretrækker at blive puttet af far, er ikke lig med et barn som styrer en hel familie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.