Episode i børnehave - overreagere jeg eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Savanna skriver:

Jeg gør langt fra tingene perfekt med min søn, så det ville være meget at forvente en pædagog ikke måtte begå fejl. 

Hvis hver eneste mindre episode skal tages med lederen, så forstår jeg godt, at pædagoger løber skrigende bort fra faget.

Hun forsøgte at hjælpe, da du åbenbart ikke selv havde kontrol over det, hvilket man sjældent har med en 3-årig, men lad det ligge. 

Jeg forventer ikke pædagoger er perfekte - men jeg forventer at de er profesionelle, da de jo er på arbejde. 
Hvem siger hun ville hjælpe - måske hun var irriteret og tænkte “nu skal jeg vise mor hvordan man er tydelig”. 
uanset så kunne hun have sagt undskyld. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Jeg gør langt fra tingene perfekt med min søn, så det ville være meget at forvente en pædagog ikke måtte begå fejl. 

Hvis hver eneste mindre episode skal tages med lederen, så forstår jeg godt, at pædagoger løber skrigende bort fra faget.

Hun forsøgte at hjælpe, da du åbenbart ikke selv havde kontrol over det, hvilket man sjældent har med en 3-årig, men lad det ligge. 

Pigen er lidt ked af det og moren siger hun venter ude i garderoben. Hvor har hun ikke styr på det? Pigen sidder bare på gulvet, hun løber ikke skrigende rundt.  Kan ikke se hvorfor hun blander sig.

Nej vi er ikke perfekte.. men jeg ser ingen grund til at hun skulle gå hen og trække et barn op, fordi mor går ud i garderoben. Nogen børn har lige brug for tid, før de går. 

Anmeld Citér

18. september 2024

Anonym

BAE skriver:

Pigen er lidt ked af det og moren siger hun venter ude i garderoben. Hvor har hun ikke styr på det? Pigen sidder bare på gulvet, hun løber ikke skrigende rundt.  Kan ikke se hvorfor hun blander sig.

Nej vi er ikke perfekte.. men jeg ser ingen grund til at hun skulle gå hen og trække et barn op, fordi mor går ud i garderoben. Nogen børn har lige brug for tid, før de går. 

Har du læst hvad ts skriver ?

"Idag stod jeg i 5-10 minutters tid inden på stuen(med min yngste på armen) men min datter satte sig bare på gulvet og blev lidt ked af det(alt hvad jeg prøvet virkede ikke, lige fra kram og kærlighed til kom så) så jeg sagde til hende at jeg ville gå ud og vente ved hendes garderobe."

ts skriver jo lige præcis der at hun ikke evner at sige til hendes datter, "kom min skat nu går vi"

Men derimod prøver alt muligt andet, har sikkert spurgt hende om hun dog ikke vil med hjem, og dermed giver hende valget. (Dette er selvfølgelig noget jeg læser mellem linjerne, ts skriver dog direkte "alt hvad jeg prøvede virkede ikke")

Anmeld Citér

19. september 2024

Anonym

Anonym skriver:

"Idag stod jeg i 5-10 minutters tid inden på stuen(med min yngste på armen) men min datter satte sig bare på gulvet og blev lidt ked af det(alt hvad jeg prøvet virkede ikke, lige fra kram og kærlighed til kom så) så jeg sagde til hende at jeg ville gå ud og vente ved hendes garderobe."

ts skriver jo lige præcis der at hun ikke evner at sige til hendes datter, "kom min skat nu går vi"

Men derimod prøver alt muligt andet, har sikkert spurgt hende om hun dog ikke vil med hjem, og dermed giver hende valget. (Dette er selvfølgelig noget jeg læser mellem linjerne, ts skriver dog direkte "alt hvad jeg prøvede virkede ikke")

Det er fuldstændig underordnet hvordan trådstarter håndterer afhentningen. Hverken mor eller barn er til stor gene for børnehaven og måske mor er i en proces, hvor hun forsøger at finde en god måde at komme hjem på. Uanset hvad, så er pædagogens håndtering af situationen fuldstændig meningsløs og ikke en særlig rar situationen for barnet, som bliver ked af det. Det hører da ingen steder hen at komme over til et lille barn på den måde. Løfte det op, sætte det hårdt ned igen og så med en så spydig kommentar (som barnet alligevel ikke forstår, andet end tonelejet). Der har ikke været nogen pædagogisk overvejelser her. Og ønsker personalet at hjælpe barn og mor, så må de gå i dialog med mor og så støtte og hjælpe på en ordentlig måde. 

Jeg synes godt nok det er vildt, at flere herinde trækker på skuldrene og siger "fejl kan ske". Dette burde ikke ske. Måske en frustreret forældre ville gøre det samme i en presset situation. Men ikke af en pædagog, hvor mor faktisk har overtaget ansvaret for barnet. 

Så stop med at klandre ts for ikke at kunne håndtere sit barn. Det er slet ikke dét tråden handler om. 

Til alle de diskussionslystne herinde: Dette er min mening. Og jeg har ikke i sinde at uddybe og svare derfor ikke på henvendelser. 

Anmeld Citér

19. september 2024

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det bliver lidt langt

Min datter vil ofte ikke med hjem lige fortiden når jeg skal hente hende fra børnehave. 

Idag stod jeg i 5-10 minutters tid inden på stuen(med min yngste på armen) men min datter satte sig bare på gulvet og blev lidt ked af det(alt hvad jeg prøvet virkede ikke, lige fra kram og kærlighed til kom så) så jeg sagde til hende at jeg ville gå ud og vente ved hendes garderobe(det hjælper nogle gange), i det jeg vender mig om går en pædagog hen til hende, så jeg stopper op og kigger på dem. 

Pædagogen prøver at løfte min datter op og siger “stå så på dine ben” og “rusker lidt i hende” efter ganske kort tid, “smider/slipper” hun hende så hun lander på numsen og siger “så kan du os bare blive siddende der” 

Jeg plejer at reagere voldsomt når jeg føler nogle går over min grænse og det gjorde hun helt bestemt der, for det var ingen hjælp tværtimod gjorde det bare min datter mere ked af det, hvilket er forståeligt  

Hun ser så jeg står der og siger “jeg sagde det pænt til hende” også afbrød jeg hende og sagde det måske ikke var den rigtige måde at gøre det på også siger hun undskyld(hvilket bekræfter mig i at det ikke var iorden) jeg havde lige brug for at komme væk der, så løftede min datter ud i garderoben(hun blev hysterisk, så det er lidt svært at tænke en tanke) 

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om jeg er for “sippet”, jeg har virkelig lyst til at snakke med denne pædagog, eller måske bare gå til lederen og spørger hvordan man forholder sig i sådan en situation. 

Jeg er udemærket klar over at vi alle bare er mennesker og det her, ikke er det værste, men min datter fortjente ikke den behandling, jeg kunne forstå hvis hun havde lavet ballade eller gjort noget som slet ikke var iorden(også alligevel ik), men lige i den her sammenhæng, der gør det mig sku lidt bekymret, hun startet inden på stuen lige inden sommerferien, så er lige fyldt 3 år.

Hvad havde i gjort? Bare “glemt” det, så er det heller ikke værre, eller burde jeg tag en snak med hende imorgen for at få ro i sindet - det bliver jo så akavet, bare at ignorere det, specielt når det nu ikke blev “afsluttede” idag…men hun kunne tydeligt mærke og se på mig(og min datter for den sags skyld) at jeg/vi ikke havde det godt med det som lige skete. 

Det skal lige siges, en imellem tager jeg hende op også skriger hun hysterisk hele vejen ud til cyklen også er der ingenting når vi først kommer ud af børnehaven - og andre gange gør jeg som idag, giver hende tid og tager det i hendes tempo og respektere at hun lige skal sidde og bruge lidt tid på det hele og være sur på mig, bare lige inden nogen skriver hvorfor jeg ikke bare går ud med det samme med min datter. 

Du har jo allerede håndteret situationen ved at sige til pædagogen at det ikke var måden at gøre det på. Og hun sagde undskyld. 

så er den vel ikke længere? Synes det er at skyde gråspurve med kanoner hvis den slags skal til lederen. 

Anmeld Citér

19. september 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Det er fuldstændig underordnet hvordan trådstarter håndterer afhentningen. Hverken mor eller barn er til stor gene for børnehaven og måske mor er i en proces, hvor hun forsøger at finde en god måde at komme hjem på. Uanset hvad, så er pædagogens håndtering af situationen fuldstændig meningsløs og ikke en særlig rar situationen for barnet, som bliver ked af det. Det hører da ingen steder hen at komme over til et lille barn på den måde. Løfte det op, sætte det hårdt ned igen og så med en så spydig kommentar (som barnet alligevel ikke forstår, andet end tonelejet). Der har ikke været nogen pædagogisk overvejelser her. Og ønsker personalet at hjælpe barn og mor, så må de gå i dialog med mor og så støtte og hjælpe på en ordentlig måde. 

Jeg synes godt nok det er vildt, at flere herinde trækker på skuldrene og siger "fejl kan ske". Dette burde ikke ske. Måske en frustreret forældre ville gøre det samme i en presset situation. Men ikke af en pædagog, hvor mor faktisk har overtaget ansvaret for barnet. 

Så stop med at klandre ts for ikke at kunne håndtere sit barn. Det er slet ikke dét tråden handler om. 

Til alle de diskussionslystne herinde: Dette er min mening. Og jeg har ikke i sinde at uddybe og svare derfor ikke på henvendelser. 

Du har misforstået konceptet med en debat. 
Hvis du blot kom for at sige din mening, så skulle du bare have gjort det, uden at svare på vores andres indlæg. Det er sgu lidt nemt at løbe ind og råbe sin mening og så skynde sig ud igen. 

Ingen af os har været der, så hvad der var det rigtige at gøre er svært at sige. Nej, TS lyder lidt træt og opgivende i en hente-situation som vi ALLE sammen har prøvet. Fårk, det kan være træls efter en lang dag med aftensmad og vasketøj, der venter derhjemme. 

Pædagogen var måske også lidt træt efter en dag med vores uregerlige unger og opførte sig måske ikke helt efter bogen. TS sagde det, og herefter er PYT-knappen vejen frem. 

DET ER MIN MENING

Anmeld Citér

19. september 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Hun giver hende tid, ved at sige hun venter i garderoben. Pigen SIDDER bare på gulvet. 

Hun giver hende valget, jeg venter på dig, så kan du komme når du er klar. Pædagogen kunne have spurgt: har du styr på det eller vil du have hjælp? 

Anmeld Citér

19. september 2024

Anonym

BAE skriver:

Hun giver hende tid, ved at sige hun venter i garderoben. Pigen SIDDER bare på gulvet. 

Hun giver hende valget, jeg venter på dig, så kan du komme når du er klar. Pædagogen kunne have spurgt: har du styr på det eller vil du have hjælp? 

Ts beskriver tydeligt en frustration over at barnet ikke vil med "har prøvet alt" så tænker at pædagogen har set hendes frustration og gerne vil hjælpe og ja det var så ikke den rigtige måde at hjælpe på

Anmeld Citér

19. september 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Det er da op ingen måder underordnet?

Hvis man står med en frustreret forældre som ikke selv magter at hente sit barn , så hjælper man da ? Hjælper pædagogen her på den rigtige måde. Nej og det er vi helt enige om 

Men igen, så er det ikke værre. Det var en uheldigt forsøg på at hjælpe, en engangs oplevelse og så er vi vist videre

Som en anden skriver pædagoger er altså mennesker og ja vi er professionelle når vi er på job,  men fejl sker og forskellige måde at løse konflikter på er normalt (går dog ikke udfra det er sådan pædagogen normalt løser dem. Men ts snakker heller ikke om andre tilfælde). Så ro på

Anmeld Citér

19. september 2024

BAE

Profilbillede for BAE

Ts beskriver tydeligt en frustration over at barnet ikke vil med "har prøvet alt" så tænker at pædagogen har set hendes frustration og gerne vil hjælpe og ja det var så ikke den rigtige måde at hjælpe på

Jeg ser ikke en mor der har "giver " op,men en mor der giver plads(sætter sig ud med det andet barn) og lader pigen komme til sig. 

Men ja jeg ser også børn blive hentet mere eller mindre hver dag, og kan slet ikke se grund til at hun skulle gå hen og trække barnet op.

Igen pigen er ikke i vejen eller løber rundt, hun sidder stille på gulvet. 

Pædagogen kan spørge først om moren har brug for hjælp. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.