Åh jeg kan mærke, at jeg bliver nødt til at kommentere.
Jeg har selv arbejdet som dagplejer kommunalt og jeg har også selv haft et barn i dagpleje, så jeg har erfaringer fra begge sider.
Først og fremmest kan jeg sagtens forstå, at det for jer som forældre har været enormt rodet og utrygt.
Samtidig vil jeg sige, at al jeres frustration, projicerer I helt og aldeles over i jeres barn. Hvis I signalerer, at det er utrygt at aflevere jeres barn hos en gæstedagplejer, så er der stor sandsynlighed for, at barnet også vil føle det utrygt. Det gør sig også gældende, hvis det er noget, I taler om hen over fx aftensmaden. Jeres barn kan mærke, at I er utrygge ved situationen.
Gæstedagplejen er helt klart det sværeste ved dagplejen, men det er min erfaring, at det oftest er meget sværere for forældrene, end det er for barnet selv.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at for forældrene er det en ny rute, man skal køre om morgenen og det kan føles som at aflevere til en fremmed. Men som udgangspunkt mødes dagplejerne gerne en gang om ugen i legestue og ellers mødes de på kryds og tværs, så jeres barn lærer de andre voksne og børn at kende.
Så selvom I ikke har afleveret til gæstedagplejer før, så kan det sagtens være hende, der skiftede ble sidste gang i legestuen, trøstede eller puttede.
Samtidig handler det jo også meget om kemi. Nogle gange føler man den ikke som forælder og det behøver ikke at have noget at gøre med fravær men bare om kemi. Jeg kan også synes, at børnehaven er fantastisk, mens min nabo synes, den er forfærdelig.
Jeg ønsker også, at man husker, at dagplejen - det er også et job. Nogle vil sige, at det er mere en livsstil, da ens hjem også er ens arbejdsplads og at resten af familien skal være indforstået med ens arbejde, da der nok er andre folks børn i huset, når ens egen familie står op om morgenen samt, at man har en 48 timers arbejdsuge.
Dagplejere er ikke robotter, som aldrig bliver syge eller ikke kan få lyst til en spontan fridag ligesom man kan på mange andre arbejdspladser. Normalt kan man tage hensyn til, at man ikke lige tager fri under en indkøring, men det er jo ikke til at forudsige, hvis man bliver syg eller udsat for en tragisk hændelse.
Det er mega uheldigt for børn og forældre, men som dagplejer har man også nogle rettigheder og en fagforening at støtte sig op af. Hvis sygeplejersken bliver syg, så er der en anden sygeplejerske, der tager over, ligesom gæstedagplejeren tager over for den faste dagplejer. Så det er ikke direkte dagplejeren, som får løn for at passe dit barn. Hun får løn for at passe et bestemt antal børn ligesom sine kollegaer og de dækker ind over hinanden.
Hvis dagplejeren er syg eller har fri på anden vis, så skal I have tilbudt pasning et andet sted.
I den helt perfekte verden bliver dagplejeren aldrig eller meget sjældent syg, men det er bare sjældent sådan i virkeligheden og jeg tror egentlig de fleste arbejdspladser er gladest for når man møder op.
Jeg er nok af den holdning, at er man syg, så er man syg og vi finder altid ud af det på en eller anden måde. Det løser sig som regel.
Ift det med salg af huset - det bringer mig tilbage til det med, at hendes hjem også er hendes arbejdsplads. Hvis hun skulle melde ud helt fra begyndelsen, at huset er sat til salg, så forestiller jeg mig, at I nok ville se jer om efter et andet pasningstilbud og det samme med de andre forældre. Hvis I alle sammen hiver jeres børn ud og huset ikke er solgt endnu, så er der risiko for, at hun bliver arbejdsløs.
Arbejder du på kontor eller sygehus eller noget tredje, så er du heller ikke forpligtet til at fortælle din arbejdsgiver eller kunder/patienter, at dit hus er sat til salg. Lige sådan er dagplejeren heller ikke forpligtet til det over for forældrene. Jeg kan forstå, at der kan være noget samvittighed i det, men det er jo ikke sikkert, at dagplejeren har lyst til eller råd til at blive arbejdsløs tidligere end højest nødvendigt. Det tænker jeg egentlig, at ingen har lyst til.
Det hele er lidt kringlet at finde hoved og hale i, men tror, det var det. Håber I finder ud af det