Anonym skriver:
I den tråd, som fortvivlet svarede på. Her nævner jeg, at vi jo kun har fået tilbudt pasning til sygedage og feriedage og at der er andre fri-aktiviteter. Fx, som står lidt længere oppe i tråden, så har jeg med største selvfølgelighed sagt ja til at hente tidligt i morgen (blev varslet i går) , så dagplejemor kan komme med til en urnenedsættelse. Selvfølgelig skal hun det. Det kan jeg da ikke rigtigt sige nej til, men omvendt så har vi givet meget af vores overskudstid, vores arbejdspladser har været fleksible i situationen og bedsteforældre har været på også (det skal mormor også i morgen) . Hvis det var tjenestefri uden løn eller afspadsering (som fortvivlet skriver) så er det så uden at man tilbydes anden pasning? Det synes jeg lyder underligt... Men jeg ved faktisk ikke, hvad dagplejen skal i tilfælde af fri uden løn eller afspadsering.
En anden spørger, hvorfor vi ikke har taget imod gæsteplacering. Det gjorde vi jo hen ad vejen, men vi har jo ikke kendt hverken omstændigheder eller omfang eller alvorsgrad. Vi har jo opereret i 2-dages intervaller i en hel måned. Så for fx ikke at starte op efter sommerferie i gæstehus (hvis du regner med at starte hos dagplejemor efter 2 dage og kan få det til at fungere og ved, at dit barn er ked af gæsteplacering), jamen så gør man jo det. Der går 1 uge før vi ved, at der har været 2 dødsfald, 2 uger før vi ved, at der har været drab, og 4 uger før vi ved, at vi ikke skal blive hos hende pga. hussalg, 5 uger før vi ved, at vi ikke kan blive mere end en måned pga. jobskifte, som formentlig er godkendt flere uger før. Vi får simpelthen ikke afvide, at vores dagplejemor stopper lige om lidt.
Det er dig, der skriver om fri uden løn. Fortvivlet nævner afspadsering og feriedage, og det kan lige så vel være møntet på det, du i samme indlæg skriver om håndværkere, ejendomsmægler etc. Det er altså meget indforstået beskrevet fra din side og svært at hitte rede i, og på den baggrund virker det som en meget hastig konklusion, at der ikke tilbydes gæstepasning ved fri uden løn.
Jeg læser ikke, at “de løse” er hele dage, men at DP har spurgt, om I kan hente tidligt i to tilfælde. Hendes tanke er vel, at hvis I kan dét, er gæstepasning ikke nødvendig. Det svarer du ja til “med største selvfølgelighed” - og så er den ikke længere. Havde du sagt nej, ville man jo nok finde et andet tilbud til jer de pågældende dage.Du kan ikke svare ja og så beklage det efterfølgende. Hvordan skal DP vide, det slet ikke passer jer?
Det er fair, at du trænger til at læsse af herinde, men du kan ikke forvente, at vi forstår og kan hitte rede i hele historien. Som nævnt - det er meget indforstået beskrevet. Fx at du “jo” arbejder med mennesker - at du mener, alle forstår sorg “i disse tider” (er sorg da særligt udbredt eller forstået i disse tider?) - og så nævner du, at du selv føler sorg. Over hvad?
Det er meget uheldigt, at du reagerer så spontant og omskifteligt - det ene øjeblik føler du med DP, det næste mistænkeliggør du hende - så siger du helt selvfølgeligt ja til at hente tidligt, og så er det faktisk slet ikke okay.
Jeg kan godt forstå, det er svært. Det er ikke dét. Men proportionerne …