Dårlig behandling i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.145 visninger
41 svar
49 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. september 2024

Anonym trådstarter

Vi har desværre haft en rigtig hård måned i vores kommunes dagpleje-system og går en hård måned mere i møde. Min psyke er så påvirket af det, at jeg bare har brug for, at nogen måske vil dele deres oplevelser og måske deres håndtering af lignende situationer.

Dagen før vores datter starter efter sommerferien melder dagplejemor ud, at hun skal bruge et par kortvarslede feriedage pga. et dødsfald. Efterfølgende har vi fundet ud af, at hun allerede her sætter sit hus til salg på skuffesiden.dk og vi har kunnet fornemme, at beslutningen formentligt har været truffet nogle måneder forinden.

Da den sidste dag er gået tikker der en besked ind fra dagplejekontoret om, at vores dagplejemor vil være fraværende 3 dage mere og vores barn skal i gæsteplacering. Beskeden lyder på endnu et dødsfald. Vi har hjemmearbejdsdage, så vi klemmer balderne sammen, holder hende hjemme, arbejder på skift og om aftenen, når børnene er puttede og undgår på den måde gæsteplacering.

Da vi når til fredag får vi så afvide, at sygdom og gæsteplacering forlænges med en uge, men formentligt vil dagplejemor være klar onsdag. Sådan fortsætter måneden faktisk ud. 2-3 dage ad gangen.

En dag får vi besked om, at det skyldes en mord-efterforskning ifbm. det ene dødsfald. Jeg skammer mig over at være blevet sur på dagplejen i processen, men samme eftermiddag, lige efter børnene er blevet hentet, efter dagplejekontoret har lukket, skriver dagplejemor så, at hun har besluttet at sælge huset. Vi ved nu, at hun på dette tidspunkt formentligt allerede har en køber, der i hendes sygedage, har været til fremvisning flere gange. Vi står så 4 lammeslåede familier efter flere ugers turbulent opstart, og kan ingen svar få på noget som helst. Da vi ringer til dagplejekonsulenten næste dag virker hun overrasket over, at vi ringer. Vi forstår ikke, at hun ikke har kontaktet os og fortalt, hvad der nu skal ske, men hun går på vores initiativ i gang med at finde omplacering til vores børn.

Herfra går der yderligere et par uger med gæstehus, håndværkerbesøg, mæglerbesøg, fremvisninger og jobsøgning og jobsamtaler for vores dagplejemor, som på papiret er syg.

Da hun kommer tilbage finder vi sådan lidt på slum og små samtaler ved afhentning og aflevering ud af tilsammen, at huset formentligt er solgt, men at hun under alle omstændigheder stopper d. 1/10 for hun har fået nyt job. Det var sidste uge. Jeg glædede mig pludselig over, at vi allerede skulle skifte dagplejer den dag, mens andre af børnene havde regnet med mere tid, fordi huset jo ikke havde været synligt til salg med hverken skilte eller på boligsiden.dk eller hos mæglerne. Vi vidste ikke, hvor hurtigt det var gået og hvor sent, vi blev inddraget. Men huset overdrages først 1/12. Det er det nye job, som sætter skiftedatoen.

Nåh men i søndags får vi så at vide, at dagplejemor skal til psykolog og får besøg af en flyver mandag morgen. Vi knokler igen lidt på om aftenen, får bedsteforældrehjælp og kan aflevere sent den dag, så vores barn undgår flere skift og nye voksne.  Samme dag tikker der pludselig 3 feriedage ind på sms fra dagplejekontoret. Dagplejemor har valgt at lægge en feriedag d. 20. september, d. 27. september og d. 30. september. Børnene skal derfor som konsekvens være hos hende, i gæstehus, tilbage hos hende, i gæstehus og så i omplacering effterfølgende på en god uge...

Jeg begriber ikke, at dagplejemor får lov til og har samvittighed til overfor børnene, at lave sådan et feriemønster lige op til deres omplacering og nye indkøring. En af de andre mødre havde tilfældigvis snakket med dagplejemor, som havde nævnt, at hun skulle i sommerhus d. 20. september og måske gerne ville have lidt tidligt fri, hvis det kunne lade sig gøre... Og så kom de feriedage, hun skulle afvikle, og som jeg jo synes måtte være så rigeligt brugt i de dage, hvor hun var "sygemeldt" med hussalg og jobsamtale.

Samme aften - i går aftes - skriver dagplejemor så, om vi kan hente børnene tidligt på onsdag, så hun kan komme med til urnenedsættelse. Hvorfor ved man først sådan noget 1,5 døgn før? Og selvfølgelig kan jeg ikke sige nej. Men omsorgsdagene er brugte, bedsteforældrene fra begge sider har været massivt på og min lille pige reagerer på alle de skift, der har været. Mor skal putte, mor skal børste tænder, mor skal proppe sugerøret i juicen... hun klamrer sig til mig.

Jeg har bedt dagplejekonsulenten fremskynde omplaceringen, så vi undgår alt det her. Hvad jeg ikke kan forstå er, at hun så siger, at det ikke er dagplejemoren skyld: Hun måtte ikke fortælle om sit hussalg og sit nye job, før end hun gjorde. Det forstå jeg simpelthen ikke. Hun smider jo kun huset i skuffesiden.dk og et anonymt opslag op på facebook om huset, fordi hun ikke vil have, at vi skal se det, men beslutningen er jo truffet. Hun fortæller os ikke åbent, at hun har fået nyt job, og at vi derfor bør finde placering så hurtigt som muligt. At huset er så godt som solgt hurtigt. Og hun har brug for en tidlig fredag og kaster så sin feriedag ind, så børnene får en turbulent start omkring opstart et nyt sted. Er vi helt gale på den, når vi nu siger "nok er nok"?

Har nogen prøvet noget lignende?

Jeg har mistet alt tillid til kommunen og dagplejesystemet. En tillid der ellers var bygget godt op med vores ældstes dagpleje-oplevelse. Jeg føler virkelig ikke, de har informeret og givet os tid at handle og reagere på, og ikke mindst givet børnene en tryg og stabil hverdag med så få afbrydelser, som muligt... Jeg er så bange for, at vores nye dagplejemor er ligesådan, men der er INGEN ledige vuggestuepladser (som ikke har en elendig tilsynsrapport) og vores datter har reageret rigtigt dårligt på gæstehuset (som jo er vuggestue-lignende forhold), så vi tror bare heller ikke, hun vil trives i vuggestue.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

I princippet vedkommer det ikke jer, at hun vil sælge sit hus. Jeg kan sagtens se, at det bare er noget rod, at der har været mange dage, hvor I har måtte beholde jeres datter hjemme og at hun reagere på det. 

Jeg siger ikke, at alle dagplejemødre er sådan, men man kan desværre ramme nogen af de "dårlige" og det er de betingelser man går ind når man vælger dagpleje. 

Jeg håber, at I snart finder noget ro og at det bliver en god indkøring med ny dagplejemor

Anmeld Citér

3. september 2024

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

I princippet vedkommer det ikke jer, at hun vil sælge sit hus. Jeg kan sagtens se, at det bare er noget rod, at der har været mange dage, hvor I har måtte beholde jeres datter hjemme og at hun reagere på det. 

Jeg siger ikke, at alle dagplejemødre er sådan, men man kan desværre ramme nogen af de "dårlige" og det er de betingelser man går ind når man vælger dagpleje. 

Jeg håber, at I snart finder noget ro og at det bliver en god indkøring med ny dagplejemor

Jeg forstår godt, hvad du siger, og er faktisk også enig. For mig er problemet ikke, at huset er sat til salg. Det er nok mere måden, det hele blev gjort på og at børnene og vi familier lidt er blevet glemt i processen. Hvis ikke jeg lidt ved et tilfælde havde snakket  med hende i fredags om job, så vidste en anden mor ikke i dag, at hendes barn skulle placeres i gæstehus d. 1. oktober i 2 måneder. Det er ikke officielt meldt ud, at vores dagplejemors hus er solgt og at hun har fået nyt job og at børnene skulle genplaceres 1. oktober. Det er faktisk os selv der har opsøgt dagplejen og dagplejemor og lusket os frem til de oplysninger. 

Anmeld Citér

3. september 2024

Anonym

Jeg kan ikke se problemet, det er jo ikke værre end at jeres barn bare starter et nyt sted. Vores barn var også meget i gæstepleje grundet mange ting med den dagplejer vores startede ved. 

Vores barn har ikke taget skade og de tager heller ikke skade af at komme i gæstedagpleje, og mon ikke i nok skal få en ny dagpleje. Der er trods alt også en som muligvis er blevet slået i ihjel sol står hende nær, det tænker jeg er værre. 

Anmeld Citér

3. september 2024

Anonym

Sikke noget rod. Og måske dagplejekontoret/pladsanvisningen kunne have løftet opgaven bedre. 

Men det virker også som en sjælden og tragisk sag. Og dagplejemor er helt 100 i dyb krise og så handler man ikke rationelt. Hvis det er sandt, at en hun står nær en der har været udsat for drab, så er hele hendes verden væltet. Så er det klart, at jer 4 familier glider i baggrunden og hun ikke lige får meldt ud tids nok og får lagt feriedage lidt hist og her. Beklager, men hun står i en situation hvor i må klare jer selv. 

Det er træls for jer, det forstår jeg godt. 

I må se at finde en ny plads og få jeres hverdag op og køre igen Både jer og barn kommer ud på den anden side. Bump på vejen kommer

Anmeld Citér

3. september 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tænker at gæstedagpleje må have været i jeres overvejelser inden I sagde ja til dagpleje, alle kan jo gå hen og blive syge.

Ja det er en roede proces. Men ja der er helt sikkert regler hun skal følge. - det er også muligt at hun har en del ferie hun skal have afviklet, det gælder jo stadig selv om man er syg, lige her skal du tænke det som et almindeligt job uden levende væsener involveret. - og ja det er jo det som gør en dagpleje sårbar.

At huset skal sælges kan jeg slet ikke se det relevante i. Hvis hun har fået nyt job alligevel

Anmeld Citér

3. september 2024

Anonym

Jeg kan godt forstå det har været en turbulent tid, med så mange skift.

Det kunne måske godt være håndteret bedre af dagplejekontoret, men det er selvfølgelig svært at planlægge efter dødsfald og sygdom - selvom jobskifte og boligsalg har været kendte faktorer.

Jeg undrer mig dog over, at I ikke har taget imod gæstedagpleje, det ville vel have lettet noget af byrden, fordi jeres datter så var et sted, der på sigt kunne blive kendt for hende, så I ikke skulle få det til at gå op med jobs mm.
Jeg kan godt forstå det ikke er ønskescenariet med gæstedagpleje, men det er vel et vilkår ved alm. dagpleje at det kan forekomme.

Anmeld Citér

3. september 2024

Anonym trådstarter

Vores datter har været i gæstedagpleje. Også denne gang. Jeg har fået 49 beskeder fra gæstehuset i de 10 måneder, vi har været i dagplejen. Så vi er bestemt vandt til gæstehuset ��

Det er dybt tragisk med dødsfald og drab og hendes verden er jo helt sikkert knust. Vi har jo som sådan ikke fået tilbudt gæstepleje til andet end de officielle sygedage og feriedage. De løse er jo hverken sygedage, feriedage eller noget andet, men jo noget der er svært at sige nej til. Jeg tror ikke man i det private kan få sygefri til at sælge hus, have håndværkere, ejendomsmæglere, fremvisninger og jobsamtaler. Uanset om det er med mennesker eller ej.

Det er dejligt at høre en god omplaceringshistorie. Jeg hører så mange dårlige og flere fra min mødregruppe hjemmepasser nu efter en omgang i det her system. Vi har ikke prøvet det før. Vi havde en meget stabil og samvittighedsfuld dagplejemor med vores ældste. 

Anmeld Citér

3. september 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Vores datter har været i gæstedagpleje. Også denne gang. Jeg har fået 49 beskeder fra gæstehuset i de 10 måneder, vi har været i dagplejen. Så vi er bestemt vandt til gæstehuset ��

Det er dybt tragisk med dødsfald og drab og hendes verden er jo helt sikkert knust. Vi har jo som sådan ikke fået tilbudt gæstepleje til andet end de officielle sygedage og feriedage. De løse er jo hverken sygedage, feriedage eller noget andet, men jo noget der er svært at sige nej til. Jeg tror ikke man i det private kan få sygefri til at sælge hus, have håndværkere, ejendomsmæglere, fremvisninger og jobsamtaler. Uanset om det er med mennesker eller ej.

Det er dejligt at høre en god omplaceringshistorie. Jeg hører så mange dårlige og flere fra min mødregruppe hjemmepasser nu efter en omgang i det her system. Vi har ikke prøvet det før. Vi havde en meget stabil og samvittighedsfuld dagplejemor med vores ældste. 

Men du ved vel heller ikke noget omkring omkring om hun har brugt afspadsering/ferie til de ting som ikke give tjenestefri, det tænker jeg nok dagplejer/dagplejer kontor/chef har styr på

Anmeld Citér

3. september 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Er det helt utænkeligt for dig, at man kan være for syg - i form af dyb krise - til at kunne varetage omsorgen for fire småbørn, men samtidig være i stand til at gennemføre mæglerbesøg og fremvisninger af hus? De to ting kan jo ikke sidestilles. Mægler og købere overlever nok, hvis hussælger bryder grædende sammen eller forlader et møde, men ville du virkelig overlade dit barn til et menneske, som af gode grunde ikke er følelsesmæssigt robust? Det er vel ikke ligegyldigt for dig, om hun kan tage sig forsvarligt af dit barn. 

Det er dybt ubehageligt, at du sætter “sygedage” i gåseøjne og spekulerer i, at hun burde have brugt sine feriedage i stedet for at melde sig syg. Ansatte i det private kan også rammes af krise og vurderes for hårdt ramt til at kunne arbejde. Og du skal slet ikke blande dig i, hvordan aftalen er med hendes arbejdsgiver vedr. afvikling af feriedage. 

Jeg forstår udmærket, at hun ikke har gjort det officielt, at huset var sat til salg med den panik og sladder, det tydeligvis ville skabe. Hvad hvis der var gået et halvt år, før det blev solgt? 

Du må kunne sortere tingene: Ét er al den frustration og alle de udfordringer, det giver jeres familie at stå i denne situation. Det er ærgerligt, besværligt, hårdt. Noget andet er baggrunden for omstændighederne. Du behøver ikke forstå og har ikke krav på at kende alle forhold omkring hendes ansættelsesforhold, sygemelding osv., og mistænkeliggørelse af hendes tilstand er bare usympatisk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.