Min mand vil ikke have flere børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juli 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Panther skriver:

Korte af det lange:

Heldigvis er de fleste af vores love mv netop baseret på forskning mv, kontra fx et ultrareligiøst samfund. Jeg opfatter ikke et foster som en parasit - det er en parasit. Fortvivlet tillæger parasit en negativ klang, fordi det bruges negativt i overført betydning i vores sprog.

Jeg prøver netop ikke at trække min holdning ned over et sårbart menneske i en debat ved at sige, at man myrder liv ved abort af et 6-uger (tænkt eksempel) gammelt foster, som ingenting selvstændigt kan eller føler. Hvis folk har den holdning er det fint for mig - men de skal ikke pushe den på andre i den situation.

Kan vi ikke snart droppe al den her ligegyldige diskussion og lade TS få den hjælp og støtte, som hun har brug for? 

Ellers må I oprette jeres egen debat/tråd til sådanne diskussioner eller tage den privat

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Panther skriver:

Korte af det lange:

Heldigvis er de fleste af vores love mv netop baseret på forskning mv, kontra fx et ultrareligiøst samfund. Jeg opfatter ikke et foster som en parasit - det er en parasit. Fortvivlet tillæger parasit en negativ klang, fordi det bruges negativt i overført betydning i vores sprog.

Jeg prøver netop ikke at trække min holdning ned over et sårbart menneske i en debat ved at sige, at man myrder liv ved abort af et 6-uger (tænkt eksempel) gammelt foster, som ingenting selvstændigt kan eller føler. Hvis folk har den holdning er det fint for mig - men de skal ikke pushe den på andre i den situation.

TS - som er i en sårbar situation: “jeg kunne mærke jeg blev så ked af han bare sagde du skal bare have en abort som om det er ingenting - samtidig har jeg heller ikke lyst til at tvinge et barn over hoved på ham.  Men vi har begge haft sex uden at beskytte os og kender konsekvenserne af det.  Og jeg er imod abort” 

Diverse svar: En abort behøver altså ikke være nogen big deal - aldrig om jeg ville vælge et foster over min mand - jeg fik abort, fordi jeg var realistisk - at få et barn mod mandens vilje er koldt, kynisk og egoistisk - det siger lidt om jeres forhold, at du vil vælge et foster over din mand - osv. osv. 

Den måde at respondere på over for en gravid kvinde, som er imod abort og ikke opfatter en abort som ingenting, er hverken objektiv, nuanceret eller ikke-fordømmende, men det støder dig ikke? 

I øvrigt adskiller et foster sig fra en parasit på mange centrale punkter: En parasit vedbliver at være en parasit. En parasit er af en anden art end sin vært. En parasit kan ikke tilføre sin vært noget positivt. Mennesker (og dyr) har ikke et særskilt organ, som udelukkende har som funktion at huse en parasit. 

Anmeld Citér

29. juli 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Mor og meget mere skriver:

TS - som er i en sårbar situation: “jeg kunne mærke jeg blev så ked af han bare sagde du skal bare have en abort som om det er ingenting - samtidig har jeg heller ikke lyst til at tvinge et barn over hoved på ham.  Men vi har begge haft sex uden at beskytte os og kender konsekvenserne af det.  Og jeg er imod abort” 

Diverse svar: En abort behøver altså ikke være nogen big deal - aldrig om jeg ville vælge et foster over min mand - jeg fik abort, fordi jeg var realistisk - at få et barn mod mandens vilje er koldt, kynisk og egoistisk - det siger lidt om jeres forhold, at du vil vælge et foster over din mand - osv. osv. 

Den måde at respondere på over for en gravid kvinde, som er imod abort og ikke opfatter en abort som ingenting, er hverken objektiv, nuanceret eller ikke-fordømmende, men det støder dig ikke? 

I øvrigt adskiller et foster sig fra en parasit på mange centrale punkter: En parasit vedbliver at være en parasit. En parasit er af en anden art end sin vært. En parasit kan ikke tilføre sin vært noget positivt. Mennesker (og dyr) har ikke et særskilt organ, som udelukkende har som funktion at huse en parasit. 

Jeg har aldrig selv skrevet, at hun burde få en abort. Jeg har endda skrevet, at jeg er uenig i GodKarmas udsagn om, at man “burde” få en abort. Jeg har skrevet (som svar til en anden meget bombastisk udmelding) at en abort ikke behøver at være en “big deal” for alle. For netop at nuancere debatten.

Jeg kommer ikke til at opliste alle svar og skrive hvad jeg mener om indhold og retorik i de enkelte svar, men jeg så et svar til en person, der allerede havde gennengået og afsluttet en kompliceret og emotionel situation, som jeg fandt utroligt upassende (det gjorde flere i øvrigt), og det reagerede jeg på. Særligt da jeg synes ofte at have oplevet Fortvivlets indlæg være.. fortvivlende..

Endelig, hvorfor hænger du dig så meget i parasit? Jeg skrev i anden forbindelse, at et foster ikke er et selvstændigt liv men en parasit (men hvis du endelig vil, så lad os sige væsentlige parasitiske træk) netop uden at tilknytte en subjektiv holdning til ordet, og Fortvivlet reagerede ved at kalde mig kold og kynisk.

Anmeld Citér

30. juli 2024

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

TS håber at du stadig følger med og vil give en update på det hele?! 

Og Panther og Fortvivlet: nu tror jeg bare, at I skal blive enige om at være uenige, og så ikke skrive mere til hinanden her i tråden.. Og vi andre skal også stoppe med at ødelægge denne tråd.. Det er synd for TS, at hun ikke bliver hørt i sin egen tråd

Jeg har tabt lidt tråden i diskussionen, det kunne jeg ikke lige overskue… der er ikke så meget at opdatere på han holder stadig fast i abort, skulle havde været til lægen igår men aflyste i sidste øjeblik og tog på tur med mine børn for at få andre tanker kunne ikke holde ud bare siddd hjemme … han snakker ikke rigtig med mig om det jeg har forsøgt at komme i dialog med ham mange gange, og jeg gider faktisk ikke blive ved med at forsøge at komme igennem til ham…. Og om han vil være her for mig det ved jeg ikke. Han er selvstændig og gav  mere eller mindre udtryk for at hvis aborten foregår en fredag kunne han ikke tage med mig da han er på arbejde. 

Anmeld Citér

30. juli 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Jeg har tabt lidt tråden i diskussionen, det kunne jeg ikke lige overskue… der er ikke så meget at opdatere på han holder stadig fast i abort, skulle havde været til lægen igår men aflyste i sidste øjeblik og tog på tur med mine børn for at få andre tanker kunne ikke holde ud bare siddd hjemme … han snakker ikke rigtig med mig om det jeg har forsøgt at komme i dialog med ham mange gange, og jeg gider faktisk ikke blive ved med at forsøge at komme igennem til ham…. Og om han vil være her for mig det ved jeg ikke. Han er selvstændig og gav  mere eller mindre udtryk for at hvis aborten foregår en fredag kunne han ikke tage med mig da han er på arbejde. 

Altså er han bare fuldstændig kold, når han siger til dig, at du skal få en abort? Eller lytter han til dig og trøster dig, hvis du græder? 

For det der med arbejde, virker godt nok ekstremt koldt!! 

Og har du besluttet dig for noget? 

Men forstår godt dine tanker, og hvorfor du tog ud med børnene!! Det var nok det bedste, du kunne gøre for dig selv og din familie lige nu..

Anmeld Citér

30. juli 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Pas på dig selv. 

Der er tydeligvis noget, der ikke føles rigtigt for din mand (og hans følelser tæller også), men du skal mærke rigtig godt efter og få snakket det igennem med nogen, som du stoler på. Det kan være en veninde, men også din læge eller en anden fagperson, der kan træde et skridt tilbage og vejlede dig uden at kende din mand. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.