Mor og meget mere skriver:
TS - som er i en sårbar situation: “jeg kunne mærke jeg blev så ked af han bare sagde du skal bare have en abort som om det er ingenting - samtidig har jeg heller ikke lyst til at tvinge et barn over hoved på ham. Men vi har begge haft sex uden at beskytte os og kender konsekvenserne af det. Og jeg er imod abort”
Diverse svar: En abort behøver altså ikke være nogen big deal - aldrig om jeg ville vælge et foster over min mand - jeg fik abort, fordi jeg var realistisk - at få et barn mod mandens vilje er koldt, kynisk og egoistisk - det siger lidt om jeres forhold, at du vil vælge et foster over din mand - osv. osv.
Den måde at respondere på over for en gravid kvinde, som er imod abort og ikke opfatter en abort som ingenting, er hverken objektiv, nuanceret eller ikke-fordømmende, men det støder dig ikke?
I øvrigt adskiller et foster sig fra en parasit på mange centrale punkter: En parasit vedbliver at være en parasit. En parasit er af en anden art end sin vært. En parasit kan ikke tilføre sin vært noget positivt. Mennesker (og dyr) har ikke et særskilt organ, som udelukkende har som funktion at huse en parasit.
Jeg har aldrig selv skrevet, at hun burde få en abort. Jeg har endda skrevet, at jeg er uenig i GodKarmas udsagn om, at man “burde” få en abort. Jeg har skrevet (som svar til en anden meget bombastisk udmelding) at en abort ikke behøver at være en “big deal” for alle. For netop at nuancere debatten.
Jeg kommer ikke til at opliste alle svar og skrive hvad jeg mener om indhold og retorik i de enkelte svar, men jeg så et svar til en person, der allerede havde gennengået og afsluttet en kompliceret og emotionel situation, som jeg fandt utroligt upassende (det gjorde flere i øvrigt), og det reagerede jeg på. Særligt da jeg synes ofte at have oplevet Fortvivlets indlæg være.. fortvivlende..
Endelig, hvorfor hænger du dig så meget i parasit? Jeg skrev i anden forbindelse, at et foster ikke er et selvstændigt liv men en parasit (men hvis du endelig vil, så lad os sige væsentlige parasitiske træk) netop uden at tilknytte en subjektiv holdning til ordet, og Fortvivlet reagerede ved at kalde mig kold og kynisk.
Anmeld
Citér