Uf, jeg kan godt mærke, at det river og rusker lidt i mig, når jeg læser den her tråd. Der er for mig at se to forskellige aspekter. Det ene er, at det selvfølgelig er i orden at sige fra, når ens barn bliver slået, og det kan være fint at tale med den anden familie.
Men den anden del er jeg ikke med på præmissen på. At barnet skal fravælges, at hvis barnet ikke skældes ud, så lærer det det ikke osv. Det handler nok meget om det børnesyn, man har. Men her især handler det om et lille barn på 3 år, som slet ikke har de kognitive forudsætninger for at hverken tænke manipulerende, impulshæmme eller konsekvensberegne.
Børn gør det godt, hvis de kan. Jeg er uenig i tesen om, at børn gør det godt, hvis de VIL. Og al adfærd er kommunikation. Hvis vi kun håndterer det ved at straffe, skælde ud og ekskludere barnet, så glemmer vi at være nysgerrig på, hvad barnet egentlig forsøger på, og vi får ikke lært barnet de nødvendige færdigheder til at handle mere hensigtsmæssigt en anden gang.
Det primære ansvar for den del ligger selvsagt hos forældrene, men det er også et generelt input ift. At tilgangen synes hos mange i tråden at være skæld ud, ekskludere, straf.
Der kan ligge SÅ mange ting bag. Måske har barnet svært ved at kommunikere sine tanker, ønsker og intentioner med sproget og reagerer derfor fysisk. Måske mangler barnet redskaber til at komme med i en leg på en god måde. Måske har barnet svært ved at affektregulere, i hvilket tilfælde barnet i særdeleshed har brug for at spejle sig i rolige voksne. Og derudover har børnene leget selv, vi ved ikke, hvad der er gået forud. Selvfølgelig skal det lille barn ikke slå, men hvis straks at ty til skæld ud og eksklusion glemmer vi nuancerne. Har trådstarters børn handlet uhensigtsmæssigt forud for at barnet slår? Barnet skal ikke slå, men nysgerrigheden er enormt vigtigt for at forstå, hvad adfærden handler om og for at kunne hjælpe barnet til at lære et mere hensigtsmæssigt handlerepetoire.
Det er ikke en god nok forklaring at "det barn plejer altid at slå", for så har vi de facto diskvalificeret det barn. Så vil alt der sker altid være det barns skyld, fordi idet barnet "plejer" så må barnet helt sikkert bære hele ansvaret i indeværende konflikt, ikke?
Og dér bliver problemet så, at det vi vander, det gror. Hvis vi møder en lille treårig (tre år!!!) med negative forventninger, forudindtagede holdninger om, hvorfor barnet handler sådan, så er det det negative, vi giver opmærksomhed og forventer, og det er det, vi vil se mere af.
Alt det kan man sagtens tage sin del af ansvaret for som bystander, imens man selvfølgelig stadig kan trøste sit barn og sætte en grænse.
Blot et input til yderligere reflektion